img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
BMW 760
PRØVEKJØRT: Her har ikke BMW spart på noe – resultatet er verdens mest avanserte serieproduserte V12-motor. Et 280-kilos smykke.

Først publisert i BIL 1 - 2003.

Det er stille, bare romlingen fra den grove asfalten avslører at vi faktisk er i bevegelse. Vindstøyen glimrer med sitt fravær, og motoren hører jeg ikke fra min plass i baksetet. Vi er på vei til Homestead Raceway syd for Miami og jeg trenger ikke bekymre meg for veivalget, BMWs sjåfør tar seg av det. Jeg lener meg tilbake i setet og legger seteryggen bakover for å kunne slappe av. Bena hviler behagelig, men for å få litt bedre støtte under lårene bruker jeg den elektriske seteregulering for å dra sitteputen litt forover. Plass er ikke noe tema – det er det nok av i 760Li.

En Ford F-150 Harley Davidson Edition kommer opp på siden og jeg ruller ned sideruten for å få litt låt inn i BMW’en  -åtteren har langt fra samme nydelige gangen som BMWs tolver, men du verden for en låt.

BMW regner med at de fleste BMW-kundene vil velge den lange 760 versjonen. Den har 14 cm lengre akselavstand og utvendig lengde og veier 40 kg mer. De 40 kiloene er knapt nok merkbare. Akselerasjonstiden fra 0 til 100 km/t øker med beskjedne 0,1 sekund, mens bensinforbruket øker fra 1,34 l/mil til 1,36 l/mil, heller ikke det oppsiktsvekkende med tanke på at bensinutgiftene nok ikke er det som belaster bilbudsjettet tyngst når prisen på redskapen er 1.760.000,- kroner.

Direkteinnsprøytning
Bensinforbruk og utslippskrav har vært førende ved utviklingen av den nye V-tolveren, men også det faktum at denne motoren også blir brukt i den nye Rolls Royce Phantom og da med 6,75 liter sylindervolum i stedet for 6. Den nye V-tolveren har BMWs Valvetronic ventilstyringssystem. Dette har kontinuerlig justering av ventilenes åpningstider og regulerer også hvor mye ventilene skal åpne. Systemet gjør gasspjeldet overflødig, samtidig som det gir motoren så godt som optimale pusteegenskaper over hele turtallsregisteret, uavhengig av belastning.

For ytterligere å effektivisere forbrenningen har den nye motoren direkteinnsprøytning, og er den første serieproduserte V-tolveren med slikt innsprøytningssystem. Mens mange motorer med direkteinnsprøytning går på mager bensinblanding, går BMWs tolver alltid med et stokiometrisk blandingsforhold – 14,7 deler luft på 1 del bensin – og den kan derfor bruke vanlige treveiskatalysatorer. BMW anslår at mellom 5 og 6 prosent av effektøkningen i forhold til den gamle V-tolveren skyldes det nye innsprøytningssystemet. De seks dysene i hver sylinderrekke får bensinen fra et felles innsprøytningsrør, og trykket varierer mellom 30 og 100 bar. En pumpe per sylinderrekke sørger for at trykket til enhver tid er optimalt for mest mulig effektiv forbrenning. Pumpene er produsert i rustfritt stål for at motoren også skal kunne kjøres på metanol.

36 prosent høyere effekt
6-literen har 119 hk høyere effekt enn den gamle 5,4-literen, og dreiemomentet er økt fra 490 til 600 Nm,økninger på henholdsvis 36 og 23 prosent. Ikke nok til å matche Mercedes Benz S600 når det gjelder effekt og moment, men når det gjelder motorgange er det ingen som utfordrer BMW’en. Tolveren går dørgende stille helt fra tomgangsturtallet 550 o/min, og selv om du fra førersetet aner at det jobbes under panseret når turtellernåla vipper opp på 6000- merket er det aldri snakk om motorlyd, bare litt brumming.

Homestead Raceway er en ovalbane, men den har også en handlingslynge, og det er på denne jeg får mitt første møte med 760Li fra førerplassen. Dette er en tung bil og heller ingen sportsbil,det føles derfor helt galt å bryte den rundt hårnålene på den relativt trange handlingbanen. Men bilen takler det, både med og uten elektroniske hjelpemidler innkoblet. Denne bilen har alt BMW kan by på når det gjelder elektronisk kjørehjelp. Krengningsstabilisatorer som strammes og sørger for å redusere, og i de fleste tilfeller eliminere tndens til krenging, stabilitetskontroll som både kontrollerer under- og overstyring,og sørger for stabilitet ved kraftig oppbremsing i sving.

Alt fungerer perfekt, og jeg kunne legge gasspedalen i gulvet uten at det var antydninger til ubalanse. Elektronikken kan selvsagt slås av, og i trinn. Første trinn holder drivhjulene i sjakk,men bryr seg ikke om at det går litt sideveis. Går du et steg videre er du på egen hånd og det er skremmende lett å lage sorte asfaltslanger og blårøyk. Fjæring- og demping kan justeres avhengig av om du ønsker komfort eller sportslig karakteristikk. Forskjellen er merkbar, og systemet vil overstyres av elektronikken i kritiske situasjoner for å sørge for best
mulig kjørestabilitet.

Sikre kjøreegenskaper
Også styringen styres elektronisk og varierer både i utveksling og tyngde, avhengig av kjørestil. Det er ikke noe jeg tenker over ved vanlig landeveiskjøring, men er merkbart ved provoserende banekjøring. Nå er ikke denne bilen laget for banekjøring, men tilpasningen til tyske motorveier og hastighetsnivået på dem har nok vært høyt prioritert under utviklingen av kjøreegenskapene. Amerikanske Freeways er ikke noen utfordring, i hvert fall ikke så lenge det er en Highway Patrol ved annenhver avkjøring.

760i leveres med sekstrinns automatkasse med mulighet for sjalting med brytere på rattet,mens hovedgearvelgeren sitter på rattstammen.Motoren har så mye krefter,og sparker såpass spontant til at det kan være vanskelig å få til myke starter. For å gjøre sjåførens jobb enklere er det lagt inn et eget sjåførprogram som aktiveres hvis du ved bykjøring legger inn tredjegearet manuelt. Det betyr litt mer jobb for momentomvandleren, men startene blir myke, og det skal de jo helst være – den eller de som sitter i baksetet skal jo ikke merke om bilen står stille eller er i gang.

Luksus

Utstyrsnivået er høyt, og iDrive er standard også her. Jeg er ikke helt overbevist om det vil overleve veldig lenge i dagens versjon – ryktene vil ha det til at BMW allerede har startet på arbeidet med å forenkle systemet. Ikke bare for å tilpasse det for eksempel 5-serie, men også for å gjøre 7-seriens system enklere å betjene.

Interiøret er som i de øvrige bilene i 7-serien, men med et høyere utstyrsnivå. Skinnkledd dashbord, dørpaneler og seter kombinert med trepaneler på dashbord,
dører og midtkonsoll sørger for at kupéen har en lys og luksuriøs atmosfære. Navigasjon, DVD-spiller, kjøler bak midtarmlenet i baksetet, separat sete- og klimaanleggregulering for baksetet,rullegardiner på alle rutene bak, og på midtkonsollen i baksetet sitter det en iDrive-kontroll med et begrenset utvalg kontrollmuligheter. I 760 kan BMW levere stort sett alt det utstyr du måtte begjære i en bil.

Designet er det fortsatt delte meninger om, men når du ser en 760Li er du aldri i tvil om at dette er en luksusbil. Den ruver godt, bedre enn konkurrentene, og i USA er 7-serien en suksess.

BMW 760Li:
Motor: 12-sylindret V-motor med to overliggende kamaksler pr sylinderrekke og fire ventiler pr sylinder, Valvetronic variable ventiltider og variabelt ventilløft og direkte bensininnsprøytning.
Kompresjon: 10,9:1.
Sylindervolum: 5972 ccm.
Boring og slaglengde: 89,0 x 80,0 mm.
Effekt: 327 kW (445 hk) v/6000 o/min.
Dreiemoment: 600 Nm v/3950 o/min.
Transmisjon: Bakhjulsdrift. 6A.
Bremser: Ventilerte skiver foran og bak. ABS, EBD, CBC og DSC.
Dekk: 245/50WR18.
Mål: Lengde: 516,9 [502,9] cm. Bredde: 190,2 cm. Høyde: 149,2 cm. Akselavstand: 313,0 [299,0] cm.
Sporvidde f/b: 157,8/158,2 cm.
Vekter: Egenvekt m/fører: 2240 [2300] kg. Tillatt totalvekt: 2670 [2630] kg. Maks tilhengervekt: 2100 kg.
Bagasjerom: 500 liter (VDA).
Tankvolum: 88 liter.
Aks. 0 - 100: 5,6 [5,5] sek
Toppfart: 250 km/t
Forbruk bykjøring: 2,05 [1,95] l/mil
Forbruk landevei: 0,97 [0,92] l/mil
Forbruk snitt: 1,36 [1,34] l/mil
CO2-utslipp: 330 [325] g/km
Pris: Kr. 1.800.000,- [1.760.000,-]
Data i [ ] gjelder 760i. Forbruk i følge 99/100/EU.

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer