img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Renault Avantime
PRØVEKJØRT: Renault våger der andre vegrer, og Avantime er et av de mest spennende bilkonseptene lansert de siste årene. En tredørs og høy luksusbil – er dette fremtiden?

Først publisert i BIL 1 - 2003.

Trafikken er tett i Paris, av en eller annengrunn roter jeg meg alltid ut i Paris i rushtrafikken og helst det litt småampre ettermiddagsrushet. I forhold til Saab’en jeg hadde kjørt de siste dagene, sitter jeg nå høyt og har fremragende oversikt over trafikkbildet foran meg. Det gjør det hele enklere. Den kraftige V-sekseren med 207 hk er kombinert med en femtrinns automatkasse, det bidrar også til å gjøre livet enklere mens jeg tråkler meg gjennom Paris sentrum.

Selv om jeg har god oversikt over trafikkbildet forover er ikke oversikten i bilens nærområde like god,og franske bilister kan være nærgående. Jeg mister derfor plassen min i køen litt oftere enn jeg burde,noe de bak ikke unnlater å gjøre meg oppmerksom på med lys og horn. Avantime er en voksen bil, noe som først og fremst skyldes at den er bred og høy og ruver hele 162 cm over bakken. Den er riktignok 6 cm lavere enn Espace, men ca. 5 cm høyere enn luksussedanen Vel Satis og 19 cm høyere enn Laguna. Den spesielle karosseriformen med A-stolpe og takstruktur i aluminium, har ikke B-stolpe, men en meget kraftig C-stolpe.

Bybil
I den tette trafikken er ikke den brede Cstolpen til hinder, speilene gir oversikt nok bakover. Det er derimot vanskelig å beregne bilens lengde forover, og franske bilister er tydeligvis ikke vant til så stor avstand mellom biler og sniker seg stadig foran når jeg forsøker å skifte fil. Men etter hvert som jeg lærer hvor langt det er fram til støtfangeren er jeg mer på hugget og greier å kapre den plassen jeg trenger for litt mer manøvreringsfrihet.

V-sekseren er frisk og svarer spontant ved gasspådrag, og passer utmerket til mitt formål i den hektiske bytrafikken og bidrar til at Avantime etter hvert oppleves som hendig i den tette og kjappe bytrafikken. Selv om jeg sitter høyt, har jeg ingen følelseav å kjøre høy bil. Det krenger litt, styrefølelsen er god og bilen føles mye hendigere enn de drøyt 1700 kiloene egenvekt skulle tilsi. På brolagte gater rister og rumler det en del, og ute på landeveien er det ikke tvil om at Renault har valgt fjæring og demping for å være på den sikre siden, og kke risikere dårlig stabilitet ved kjapp ngkjøring og i høye astigheter på motorveien. På dårlig vei og med normalt landeveistempo, 80 – 100 km/t, blir det littstumpete og slagene fra hjulopphengene høres bedre enn ventet i en såpass forseggjort bil.

Nydelig komfort
På motorveien er Avantime i sitt element og imponerer med god stabilitet, masse trekkraft,god oversikt og lavt lydnivå. Komforten er førsteklasses. Både for- og bakseter har god sittekomfort.Passasjerene sitter høyt og kan nyte utsikten gjennom store vinduer. B-stolpene glimrer med sitt fravær og A-stolpene er smale, noe som også bidrar til at utsikten oppleves som meget god.Panoramataket sørger for mye lys i kupéen, og spesielt for de som sitter i baksetet oppleves bilen som veldig luftig.

Innstigningen til baksetet er enkel, men forsetet må vippes frem for å komme bak. Ingen stor operasjon,og ved at forsetenes sikkerhetsbelter er festet på selve setet er ikke de i veien. Med så lange dører som Avantime har, kunne det blitt problematisk å få opp dørene når en parkerer med biler på begge sider.Dørene har derfor et ekstra hengsel foran, slik at døren faktisk vipper rett ut når den åpnes. Du trenger derfor liten åpningsvinkel, men får likevel stor døråpning. Bagasjerommet er stort og ryddig, og den kraftige bakluken med den karakteristisk buede og nesten loddrette bakruten,er enkel å håndtere den store vekten til tross.

Påkostet
I toppmodellen Privilège er det ikke noe å utsette på utstyrsnivået, men førerplassen er likevel overraskende ryddig og fri for duppeditter. Hemmeligheten ligger i at betjeningen av klimaanlegget skjer fra et panel helt ute på venstre side av dashbordet, mens radioen betjenes med fjernkontroll, enten håndholdt eller med knappene på rattet og på hendelen på høyre side av rattstammen. Når så instrumentene, med blant annet et stort digitalt speedometer er plassert midt på dashbordet blir det hele ganske så ryddig.

Dette er et spennende konsept, med mange fordeler.Først og fremst får du mye komfort og plass i en relativt liten pakke, Avantime er bare 464 cm lang. Designen er nok likevel det som trekker mest. Tøffe og pågående linjer utvendig, og spennende tekniske og designmessige løsninger i interiøret, gjør at dette er noe av det mest vågale du kommer over i denne klassen for tiden.

Toppmodellen vi har kjørt koster 42.950 Euro, ca. 320.000 kroner, i Frankrike. Men Renault har nå utvidet modellprogrammet og rimeligste modell med 2-liters rekkefirer med turbo og 165 hk koster 29.150 Euro,ca. 220.000 kroner, mens modellen med 2,2-liters dieselmotor med 150 hk koster 31.450 Euro, ca. 235.000 kroner. Mens V-sekseren med 207 hk har 285 Nm dreiemoment, har 2-liters turbomotoren 250 Nm dreiemoment, og 2,2-liters dieselmotoren har 320 Nm. Trekkraften skulle det ikke være noe i veien med. Mens de to bensinmotorene trenger henholdsvis 9,2 og 9,9 sekunder for å skyve Avantime opp i 100 km/t, trenger dieselmotoren 11,4 sekunder. Drivstofføkonomien er klart best med dieselmotoren med et snittforbruk på 0,73 l/mil, mens de to bensinmotorene bruker 1,15 og 0,92 l/mil på samme syklus.

Avantime er nok for vågal for det norske markedet, og med norske avgifter blir også prisene helt annerledes enn i for eksempel Frankrike hvor det allerede er mange Avantime på veiene. I et land med et motorveinett som Frankrikes er det ikke noe å si på det, på motorveien oppleves Avantime som en luksuscruiser.

RENAULT Avantime V6 24V:
Motor: 6-sylindret V-motor med to overliggende kamaksler pr sylinderrekke og fire ventiler pr sylinder. Kompresjon: 10,9:1. Sylindervolum: 2946 ccm. Boring og slaglengde: 87,0 x 82,6 mm. Effekt: 152 kW (210 hk) v/6000 o/min. Dreiemoment: 285 Nm v/3750 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. 5A.
Bremser: Ventilerte skiver foran og skiver bak. ABS og EBD.
Dekk: 235/-50VR17.
Mål: Lengde: 464,2 cm. Bredde: 182,6 cm. Høyde: 162,7 cm.
Akselavstand: 270,2 cm.
Sporvidde f/b: 148,5/148,5 cm.
Vekter: Egenvekt m/fører: 1836 kg. Tillatt totalvekt: 2310 kg. Maks tilhengervekt: 2000 kg. Maks vogntogvekt: 3910 kg.
Bagasjerom: 500 liter (VDA).
Tankvolum: 80 liter.
Aks. 0 – 100: 9,2 sek
Toppfart: 215 km/t
Forbruk bykjøring: 1,63 l/mil
Forbruk landevei: 0,88 l/mil
Forbruk snitt: 1,15 l/mil
CO2-utslipp: 271 g/km
Pris: Euro 42.950,-
Forbruk i følge 99/100/EU.

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer