img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Rolls-Royce Phantom
LANSERING: Det er et par ting som ikke helt stemmer med den nye Rolls-Roycen. Det første er selvfølgelig at den er tysk. Det andre er at den heter Phantom.

Først publisert i BIL 3 - 2003.

Die Dame von Goodwood
Her skulle man ta vare på arven og så lanserer man en nesten masseprodusert bil (1000 i året) som henter navnet fra de mest eksklusive Rollsene gjennom tidene. Phantom I kom i 1925 og serien endte med Phantom VI som debuterte 50 år etter. Alle Fantomene var forholdsvis håndbygde, småserie representasjonslimousiner, som regel med en egen sjåførseksjon som ikke ville tilfredsstilt et eneste krav i dagens arbeidsmiljølov. Trang og tung var fellesnevneren for den avdelingen, og har overhodet ikke noe med dagens førerplasser å gjøre.

Men resten virker positivt. Det synes åpenbart publikum også. I motsetning til den andre tyske luksuslimousinen som nylig er lansert, blir Damen fra Goodwood omtalt med entusiasme og ikke bare avmålthet, og ting tyder på at den begrensede kundemassen allerede har forstått at denne er for eiere som kjører selv. Kanskje til og med for dem som kjører litt entusiastisk. For oss som har sett en del årganger Rollser er den nye bilen en åpenbaring. Rolls-Royce har aldri vært spesielt kjent for avanserte konstruksjoner, optimering av ressurser eller kvalitet. Du har sikkert hørt om “The best Car in the World”, men studér for eksempel shut-lines (åpningene mellom for eksempel dører eller panser og karosseri). Selv en Micra eller en Corolla har mindre og jevnere gap. Hvor mye av de to tonnene i en Silver Seraph som er fyllstoffer på karosseriet aner jeg ikke, men det er ikke lite. Og vis meg en Rolls Royce som kan stave Kjøreegenskaper.

Nå er vi på det tyske kvalitetskjøret, ned i minste detalj. Det kan kanskje bli pompøst til tider - på den flunkende nye fabrikken ved Goodwood, litt sør for London, heter det ikke lenger lakkavdeling, men Surface Technology Center! Og for å være trygg på det som leveres, gjøres det meste i Tyskland. Den selvbærende aluminiumkonstruksjonen (“vi lærte mye av Z8 der” sier BMW) blir bygget i München. Opphengene kommer også derfra. Den komplette drivlinjen heter Bayern hele veien, men er eksklusiv for Rolls-Royce. I England er det håndverkerne som setter i gang. De som sørger for “britiskheten”, de med skinn og ved og håndbygde paraplyer – en i hver dør.

To eiere
Nå skal vi ikke repetere for mye av historien her, bare minne om at i 1998 ble Rolls- Royce og Bentley solgt av Vickers til Volkswagen. Trodde alle. Men det viste seg at Rolls-Royce merkenavnet ikke fulgte med på kjøpet, og hva er en Rolls uten navnet? Så det overtok BMW; ironisk nok var dagens VW-sjef den gang sjef for BMW. Avtalen var at VW skulle betjene Rolls frem til 1.januar i år, da skulle BMW overta offisielt.

Det tok ikke lang tid før BMW begynte å svinge seg. I februar 1999 flyttet designerne inn i et tidligere banklokale i Westminster (London), antakelig området med verdens tetteste Rolls-Royce befolkning. Hver gang designerne løftet hodet trillet det en Rolls forbi. Sjefdesigner Ian Cameron er engelskmann, men teamet hans var internasjonalt, og bestod blant annet av en amerikaner, en japaner og en kroat, styrt av den samme Chris Bangle som i denne tiden også jobbet med radikale fasonger som den nye 7-serien og Z4. Noen vil kanskje bruke Camerons Iveco-bakgrunn mot ham når de peker på den nye Phantoms ganske store flater. Men de fleste er enige om at jobben er meget kompetent utført. Utvilsomt tung luksus, utvilsomt Rolls (kanskje i meste laget rett forfra) og uten spor av retro. For å sikre kontinuiteten viste Cameron de endelige skissene til John Blatchley, 87 år gammel og designer for de fleste store etterkrigs-Rollsene. Blatchley applauderte.

Samtidig flyttet Tim Leverton til München, der han overtok et team av dedikerte Rolls-ingeniører. Han er sønn av en tidligere Rolls-Royce-ingeniør, og vokste opp med en litt sliten Silver Shadow i garasjen. Den 43 år gamle ingeniøren var en del av pakken da BMW kjøpte seg inn hos Rover. Før han ble hentet til RR01-prosjektet var han på Land Rover.

Tradisjon, men moderne
Med all denne truck og light truck og Rollstradisjon bakgrunnen er det nesten underlig at bilen er blitt et så radikalt brudd med fortiden. Riktignok snakker man fremdeles om inspirasjon bakover (“Silver Cloud I fra 1955 var den siste tradisjonelle Rollsen”, “Vi prøvde å få til samme privat-kupéfølelsen som i en 1947 Silver Wraith”, “Phantom 6 var vel den siste Rolls- Royce hvor passasjeren kunne stige inn i baksetet”).

Se på den bakhengslede bakdøren og den brede C-stolpen så finner du mye av det som er bevart fra engelsk coach-build tradisjon. Men du ser tradisjonsrester i interiøret også. Utsøkt treverk,skinn med kvalitetssømmer (17-18 huder, svært mange norske, til hver bil), en lakkinnsats som kvalifiserer til premie. Men under den tilsynelatende konservative overflaten – dashbordet ser jo helt klassisk ut – skjuler det seg overraskelser. Klapp det analoge uret tilbake, og under finner du en stor bildeskjerm som ikke bare er en data/navigasjonsskjerm, men som også er den visuelle kommandosentralen for et komplett infoainmentsystem, som styres med en sentral stikke, à la BMWs i-Drive.

Noe annet som slår en når man beveger seg fra Maybach-interiøret til Rollsen (Detroit var det første stedet man kunne gjøre det – akkurat nå er muligheten til stede i Genève), er at der den tyske tyskeren er klinisk og enorm og glatt, er den engelske tyskeren varm og intim, som om den ønsker velkommen. Rollsen har også delt opp hele coupéen 50/50 mellom for- og baksetet. Maybach har overvekt av volum rundt baksetet. Stuttgart har klart å gi sin versjon et utpreget Teflonpreg, på tross av at der du finner Teflon er på paraplyene som følger med Rollsen.

Store mål, store hjul
Men glem salongfølelsen når vi snakker landevei. Der overgår prestasjonene alt som noen Rolls på denne siden av en Merlin/Spitfire har prestert. På tross av solide 2,5 tonn snakker vi om 240 km/t og under 6 sekunder til 100. Det er det en V 12 motor på 6,75 liter og 460 hester (720 Nm) som sørger for, via en seks trinns automat. Luftfjæring og nivåregulering, selvfølgelig, og luftfjæring på innsiden også - til sammen 8 airbags.

Med 583 cm fra støtfanger til støtfanger er den like lang som to Minier, og 199 cm bredde sørger også for at bilens nærvær vil merkes. Også de fem hjulene er enorme. De fire som det sitter dekk på er de største som noensinne er montert på en personbil – 80 cm diameter er ny personbilrekord, hos Michelin i hvert fall. Det femte hjulet, også kalt ratt, tilhører også den gamle skolen, stort og ikke særlig tykt. Grundige markedsundersøkelser viser at det er slik kundene vil ha det, akkurat som de ønsket hel benk bak, og ikke separate seter.

Kjøreopplevelsen likner ikke noe på det du opplever hos en BMW, forsikrer Rolls-Royce-sjefen. Uten at han beskriver nærmere hva vi har i vente. Men han vet utvilsomt hva han snakker om. Da han var VW ansatt og sjef for Bentley/Rolls-kombinatet kjørte han for første gang i sitt liv en Blower Bentley. I Mille Miglia for sikkerhets skyld. Og han parkerte alle de tyske deltakerne. Så hvis han sier at den kjører bra, som en moderne Rolls skal, tror vi på ham. Han står i dag som eksempel på at man kan godt ta Rolls ut av England,men man kan ikke ta England ut av Rolls. Dank Gott, som tyskerne sier – han heter faktisk Tony Gott.

ROLLS-ROYCE Phantom:
Motor: 12-sylindret V-motor med to overliggende kamaksler pr sylinderrekke og fire ventiler pr sylinder. Variable ventiltider og ventilløft. Kompresjon: 11:1. Sylindervolum: 6749 ccm. Boring og slaglengde: 84,6 x 92,0 mm. Effekt: 338 kW (460 hk) v/5350 o/min. Dreiemoment: 720 Nm v/3500 o/min.
Transmisjon: Bakhjulsdrift. 6A.
Bremser: Ventilerte skiver foran og bak. ABS, EBD, DSC.
Dekk: PAX 265x790WR540A.
Mål: Lengde: 583,4 cm. Bredde: 199,0 cm. Høyde: 163,2 cm.
Akselavstand: 357,0 cm.
Sporvidde f/b: 168,5/167,0 cm.
Vekter: Egenvekt m/fører: 2560 kg. Tillatt totalvekt: 3030 kg. Bagasjerom: 460 liter (VDA).
Tankvolum: 100 liter.
Aks. 0 - 100: 5,9 sek
Toppfart: 240
Forbruk bykjøring: 2,46 l/mil
Forbruk landevei: 1,10 l/mil
Forbruk snitt: 1,59 l/mil
CO2-utslipp: 385 g/km
Forbruk i følge 99/100/EU.

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer