img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Jaguar XJ
PRØVEKJØRT: Jaguar har holdt seg strengt til tradisjonelle designtrekk, men ikke la deg lure – luksuskatten har fått helt nye gener.

Først publisert i BIL 4 - 2003.

Fedon-kur?
Jaguars flaggskip er tilbake i ny og langt lettere drakt. Riktignok flere måneder forsinket i forhold til planen, Jaguar kunne ikke gå på akkord med kvaliteten etter at X-Type ble sluppet litt for tidlig, men i begynnelsen av mai er XJ klar for Norge. Når nykommeren er hele 250 kilo lettere enn foregående modell, til tross for at den har lagt på seg i så vel lengde, høyde som bredde, er det ikke et resultat av at kattedyret er sendt på Fedon-kur.

Gjennomgående bruk av lettmetaller ligger til grunn. Hele karosseriet er av aluminium, og i bærende konstruksjoner finner vi både magnesium og aluminium. Og selv om utseendet ikke byr på store overraskelser – en dose gammel XJ og en dæsj X-Type – snakker vi her om en helt ny bil, det handler ikke om ansiktsløftning og mindre modifikasjoner.

Light-betegnelsen er i denne sammenhengen intet substitutt for ekte vare. Lav vekt er gunstig for forbruket – vektreduksjonen tilsvarer tre velvoksne passasjerer – samtidig som karosseriet er 60 prosent stivere enn på foregående modell. Likevel finner vi minimalt med sveiseforbindelser, vi stoler på konstruktørene når de forteller oss at det er brukt 3180 nagler og 120 meter epoksylim.

XJ6 er tilbake
Med introduksjonen av en 3,0-liters V-sekser er ikke bare den legendariske XJ6-betegnelsen tilbake i Jaguar-programmet etter seks års fravær. Med denne motoren er også innstegsprisen på XJ blitt noe mer spiselig – i praksis vil det si rundt regnet 50.000 kroner rimeligere – enn på foregående modell som hadde 3,2-liters V-åtter som minste alternativ.

En 3,5-liter er nytt medlem av V8-familien hos Jaguar. Under vårt første møte med XJ, på fantastiske veier i Sevilla-området i mars – veier hvor katten virkelig kunne strekke ut i lange byks – erfarte vi at det i praksis er liten forskjell mellom 3,5-literen og 3,0-literen. 20 hester mer og et halvt sekund raskere til hundre kan vanskelig forsvare en prisforskjell på 125.000 kroner. Men hvis du prioriterer åtter-brummingen høyt, må du bare bla opp pengene.

Ytterligere 40 hester mer står på stallen i 4,2-literen, en motor som allerede finnes i Jaguar S-Type og 2003-modellen av XK. Virkelig fart på sakene blir det når vi på andre dag av kjøringen får anledning til å legge bak oss et titall mil med toppmodellen, XJR, hvor kompressormating bidrar til at 4,2-literen yter hele 395 hk og hvor dreiemomentet topper seg på 541 Nm, tall som er en lastebil verdig. Den mekanisk drevne Eaton-kompressoren,som er kombinert med to ladeluftkjølere, sørger altså for 32 prosent høyere ytelse enn i motoren uten pustemaskin – og sørger for fraspark fra null til hundre på drøyt 5 sekunder.

XJR kjennetegnes også av mer sportslig avstemt styring enn på både 3.0 V6 og 3.5 V8. Det betyr i praksis at den er mer kontant rundt midtstillingen samtidig som styreresponsen er bedre. Toppmodellen har også et fastere hjuloppheng, lagt i mer sportslig retning, og dette understrekes av 19-tommers felg skodd med 35-profil gummi. Komforten er likevel meget god på normalt god asfalt, det er først på hullete underlag og over skarpe tverrskjøter at vi minnes om at dette kjøretøyet ikke er ment for dårlig kjerrevei.

Sekstrinns automat
Alle motorene er kombinert med en sekstrinns automatkasse fra ZF. Gearkassen er allerede kjent fra S-Type og XK, og gjør en nydelig sjaltejobb i XJ. Transmisjonen styres av en Mechatronic-hjerne fra Bosch. Den inneholder program for adaptiv sjalting, den tilpasser seg altså førerens kjørestil. Elektronikken gir også beskjed til gearkassen at den skal geare ned ett eller to trinn under kraftig nedbremsing, for raskere respons når gasspedalen trås ned igjen. Hvis du ønsker å ha manuell kontroll over gearvalget, er det mulig gjennom Jaguars velkjente “J-gate”-system hvor du vipper gearspaken mot deg og elektronikken sørger for at du selv kan legge inn femte, fjerde, tredje eller andregear.

Luftfjæring og automatisk demperinnstilling er standard, selvfølgelig hører seks kollisjonsputer, cruise control, firesoners klimaanlegg, elektronisk stabilitetskontroll og ryggesensor med til standardutstyret. Det gjør også elektrisk høydejustering av pedalene. Føreren mangler absolutt ingen ting for at sittestillingen skal bli optimal. Bi-xenon hovedlys er standard i Sportversjonene og XJR.

I forhold til hovedkonkurrentene har XJ ingen ting å skamme seg over når det gjelder utstyrsnivå, kjøreegenskapene er meget gode, men neppe bedre – det kan vi bare avgjøre i en sammenligningstest – mens prisen er lavere enn på tilsvarende modell hos så vel Mercedes og BMW som Audi. Tiden vil vise om dette er nok til at Jaguaren kan gi sine tyske konkurrenter på pelsen.

DETTE ER JAGUAR XJ:

 

3.0 V6

3.5 V8

4.2 V8

R 4.2 V8

Sylindervolum:

2967 ccm

3555 ccm

4196 ccm

4196 ccm

Boring x slag:

89 x 79,5 mm

86 x 76,5 mm

86 x 90,3 mm

86 x 90,3

Kompresjon:

10,5:1

11,0:1

11,0:1

9,1:1

kW(hk)/omdr.:

175(238)/6800

190(258)/6250

219(298)/6000

291(395)/6100

Nm/omdr.:

293/4100

335/4200

411/4100

541/3500

Egenvekt:

1545 kg

1615 kg

1615 kg

1665 kg

Aks. 0-100 km/t:

8,1 sek

7,6 sek

6,6 sek

5,3 sek

Toppfart:

233 km/t

242 km/t

250 km/t

250 km/t

Forbruk by:

1,53 l/mil

1,59 l/mil

1,60 l/mil

1,86 l/mil

Forbruk landevei:

0,77 l/mil

0,77 l/mil

0,81 l/mil

0,90 l/mil

Forbruk snitt:

1,05 l/mil

1,07 l/mil

1,09 l/mil

1,23 l/mil

CO2-utslipp:

249 g/km

254 g/km

264 g/km

299 g/km

Pris, basisversjon:

821.200,-

946.600,-

1.103.100,-

1.357.400,-

Lengde: 509,0 cm. Bredde: 186,0 cm. Høyde: 144,8 cm. Akselavstand: 303,4 cm. Sporvidde f/b: 155,6/154,6 cm. Bagasjeromvolum: 470 liter. (VDA). Tankvolum: 85 liter.
Forbruk i følge 99/100/EU.

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer