Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Europa opp 7,7% i desember, 2,1% i 2004 Også i resten av Europa var det en lystig desember hva personbilsalg angikk. Riktignok var det ingen markeder som økte så meget som det norske, men gamle EF og EFTA økte med 7,1 prosent og fikk årstotalen opp på 14.516.879 biler. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Noen rekord kan vi ikke snakke om. Vi skal ikke lenger tilbake enn til 2001 for å finne 300.000 biler mer. Men det er allikevel ikke tvil om at året endte bedre enn mange hadde regnet med. Bortsett fra Storbritannia var det bare noen få små markeder som viste tilbakegang i desember. Og for hele året er det bare Finland, Nederland, Storbritannia og Sveits som ligger etter 2003. Tyskland er kommet så vanvittig sterkt på slutten av året (opp 21,5% i desember) at også der endte året positivt. Og når det markedet alene tar 3,3 millioner biler, er det klart det monner. Men her advares det om at tallene kanskje er blåst opp ved hjelp av produsentenes muligheter til midlertidig registrering. Hos de nye medlemslandene er det derimot en annen historie. Etter et voldsomt rush midt på året, har salget sunket vesentlig. I desember gikk det tilbake med nesten 8 prosent og sørget for at året totalt endte 4,6 prosent i minus. Våre baltiske naboer (og da regner jeg ikke Polen) er imidlertid i pluss, alle tre. Danmark er det landet som har økt mest (i prosent) etter Norge, og også Hellas, Luxembourg, Island og Spania har to-sifret økning. Med økning i totalmarkedet er det klart at også noen bilmerker har økt. Men langt fra alle. Ved årets utgang ser resultatet slik ut:
|