img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Peugeot 206 RC
PRØVEKJØRT: Den kan feire 20-års jubileum – og er ikke lenger så rampete. Nå ligner den mer danseskolens stolthet.

Først publisert i BIL 6 - 2003.

Da Peugeot lanserte sin 205 GTi sommeren 1983 satte de en ny standard for verktøy man brukte til å modifisere kantesteiner og hagehekker med. Etter at vi hadde levd med den første hotte hatchen, Volkswagen Golf GTI siden høsten 1975, og virkelig hadde begynt å lære og respektere terminal understyring, kom disse rampete franskmennene med en liten bombe, som snur alt på hodet igjen. Eller, om ikke på hodet – så bak fram.

205 GTi gjenfødte karakteristikker fra gamle Bobler, blodtrimmede Skoda Favoritter og heite hekkmotor-Renaulter med svingaksler bak. Intet i verden viste en så herlig tendens til å ville bytte ender som når man bråslapp gassen på en kjapp 205 i en sving. Og det var dette jeg trodde vi skulle feire da vi ble invitert til å prøve den nye hyper-hatchen fra Løven. 206 er den bygget på, RC heter den (for Rallye Car – av alle ting, enda det finnes ikke en eneste plan for at denne skal utvikles til noe konkurransekjøretøy) og jommen er den kjapp.

Men rampete? Den ville ikke kjenne igjen ramp dersom den fikk håndhilse på en.Veloppdragen til ut i fingerspissene. 20 års oppdragelse har gjort sitt, men er det bare til det gode? Til og med eksoslyden er omhyggelig utarbeidet slik at den ikke skal være offensiv! Saken er jo ganske enkelt den at det ikke lenger er muligheter for biler som 205-utgaven. Selv i dag, 20 år etter, snakker jeg med Peugeot-ingeniører som undrer seg over at den ble godtatt av Peugeots jurister. Derfor møter vi en ny lommeracer som har alt det utvendige, spoilere i front og hekk, store åpninger både for å slippe luft inn og eksos ut, og fete 17 tommers hjul med både skiver og calipere som nok inviterer på 1G – under de første oppbremsingene i hvert fall...

Innvendig er det tilsvarende sirkus. Seter, gearspak, ratt og pedaler er endret, mye av det bare for syns skyld. Hvilket selvfølgelig også er en del av pakken. Men det som virkelig betyr noe, syns ikke. En twin cam-motor med variable ventiltider, bygget ut fra den fire år gamle EW 10 2,0- liters blokka, men nå med 180 hester og helt fornøyd med å la turtelleren indikere 7300 omdreininger halve dagen. Og det er da jeg gjerne skulle hatt litt mer bass. Ikke flere decibel, men en oktav dypere. Særlig når det reflekteres mellom trærne langs franske landeveier. Ikke noe turbo-styr, normalt åndedrett hele veien,og et motorstyreprogram som forteller deg at det er helt i orden med power-shift – ikke slippe gassen når du clutcher, hvis du er kjapp på stanga!

At det ikke er plass til seks trinn i gearkassa er nok bare et tema når man diskuterer slike biler i teorien. Når konstruktørene har lagt opp et nytt første gear som ikke tømmes før du har hilst på 70 fortsatt på vei oppover – blir det tett nok for de fleste mellom de gearene som er tilbake. Dette medfører mer enn gode nok akselerasjonstider, de snakker om 7,4 sekunder til 100; viktigere for meg er at du slipper å tviholde i et flagrende ratt underveis, det er åpenbart at momentfordelingen i ESP’en virker i slike situasjoner også.

Ellers holder både stabilitetsprogrammet og antispinnsystemet seg i bakgrunnen – etter en stund glemmer du faktisk om du har slått den av, eller om bilen alene er så bra at den behersker det meste uten elektronisk assistanse. ABS’en, bremsekraftfordeleren (hos Peugeot kalt EBFD) og bremseassistenten som gir deg maksimalt bremsetrykk når du selv har glemt å tråkke pedalen i bånn (EBA), holder seg også pent i bakgrunnen. Selv om ganske sleipe nyvaskede veier ga meg en rekke deilige komplimenter som antydet (ren løgn selvfølgelig) at det var jeg og ikke en enorm regnekapasitet, som hadde kontrollen.

Fjæringen er det også gjort mye med, stivere og flatere, annen demping og tjukkere krengningsstag er med på dette, men det er jo ikke uten betydning at det er spesialbygde Pirelli P7000 med i oppskriften heller. Poenget er at de har bygget inn kjøreegenskaper som holder for fartsressursene, og greid å vedlikeholde en stor grad av komfort og isolasjon mot veistøy. Men det har gått ut over motorveiegenskapene. Dette er ikke bilen jeg ville kjøre rett ned til Rivieraen med. Men gi meg en dag ekstra, slik at jeg kunne legge ruten etter tre- og firesifrede småveier, da er det ikke tvil.

Og det var også poenget vårt ved middagen etterpå (for slikt forstår jo ikke importører og bilselgere seg på – dette vet vi motorjournalister best!). Importøren har et lavt volummål, ca. 50-100 biler i året antyder de. Og holder dette sammen med en pris på kanskje 320.000 kroner. Da var det vi lærte ham at kunne han få den ned i 299.900 ville dette kunne bli den største selgerbilsuksessen på Vestlandet, og volumet kunne mangedobles, når den nå kommer i salg fra august. På tross av åpenbar konkurranse fra Forder og Hondaer og (snart?) en Cupra og mye annet, og på tross av at vi snakker jo om en småbil her. Mente nå vi. Det virket ikke som om importøren var helt overbevist.

PEUGEOT 206 RC:
Motor: 4-sylindret rekkemotor med to overliggende kamaksler og fire ventiler pr sylinder. Kompresjon: 11:1. Sylindervolum: 1997 ccm. Boring og slaglengde: 85,0 x 88,0 mm. Effekt: 130 kW (177 hk) v/7000 o/min. Dreiemoment: 202 Nm v/4750 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. 5M.
Bremser: Ventilerte skiver foran, skiver bak. ABS og ESP.
Dekk: 205/40WR17.
Mål: Lengde: 383,5 cm. Bredde: 165,0 cm. Høyde: 143,0 cm. Akselavstand: 244,0 cm. Sporvidde f/b: 143,5/143,0 cm.
Vekter: Egenvekt m/fører: 1175 kg. Tillatt totalvekt: 1560 kg.
Bagasjerom: 245 liter (VDA).
Tankvolum: 50 liter.
Aks. 0 - 100: 7,4 sek
Toppfart: 220 km/t
Forbruk bykjøring: 1,20 l/mil
Forbruk landevei:  0,65 l/mil
Forbruk i følge 99/100/EU.

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer