img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Ford Focus RS: Drømmebilen - om seks år
PRØVEKJØRT: Hadde jeg vært 12 år i dag hadde jeg begynt å spare til en Focus RS – tvert! Med lappen i lommen ville jeg kanskje hatt nok penger til en brukt en.

Først publisert i BIL 7 - 2003.

Siden de første raske Fordene, Escort RS 1600 i 1969 og Mexico fra året etter, har disse vært ønskebiler for all ungdom som skulle ha en bil billig nok til at de hadde råd til den, og som var rask nok til at den utfordret ferske, rett-fra-kjøreskolen kjøreegenskaper.

Den første sinte RS’en jeg kjørte var den tredje i denne rekken. Escort RS 2000, for nøyaktig 30 år siden. Den var utrolig, både i egenskaper og oppbygging. 100 hester oppe i noe som så ut som et standard Escort-skall, men som var bygget opp for hånd i Fords spesialhjørne for kjappe biler, slik at det var stivere enn noe annet derfra, med solide mengder dreiemoment og oppheng som uten særlige fiksfakserier fikk alle hestene ned i veien.

Den var bygget opp for å møte FIAs nye krav til gruppe 1 racere, og ingen annen fabrikk tok dette opplegget så alvorlig. At vi kjørte bilen mot de to nærmeste konkurrentene, Triumph Dolomite Sprint og Vauxhall Firenza 2300 sier litt om at dette er en stund siden. Men fremdeles kan du møte folk som hadde RS 2000 som sin første bil, og som kanskje har et og annet arr som bevis, men som også lærte å kjøre bedre enn de fleste av kompisene. Oppstell var fornavnet.

Og slik har det vært siden. Ca. 20 forskjellige RS-modeller har kommet fra Ovalen, og enten vi snakker om en gammel Capri RS 2600 eller en ganske fersk Sierra RS Cosworth snakker vi om biler på topp på ungdommens ønskeliste.

Nå er det klart for Focus
Nå bør dagens Focus-baserte utgave komme dit. Den er et perfekt medlem av den tradisjonsrike familien. Ikke outrert i utseendet – underfundige små stylingdetaljer er det som forteller at her er vi utsatt for noe ganske spesielt. Men alt som betyr noe er det gjort noe med. Karosseriet er bygget opp på egen linje, her skal det ikke være noe svai som ødelegger linjen din gjennom en sving. Bremsene er biffa opp, én G skal være enkelt å oppnå. Alt av elektronikk er selvfølgelig på plass, men du merker dem ikke. Ramme alvor, på tørt føre var jeg ikke (tror jeg) i nærheten av noe som gjorde det nødvendig for regnemaskinene å overta – hvilket betyr at bilen drar naturkreftene ganske langt før det er nødvendig å yte assistanse.

Det er selvfølgelig unødvendig å fortelle at her er det krefter og fart, for det er ikke viktig. Mellom Oslo og Hovedflyplassen (jeg nekter å si det andre navnet) er det en motorvei. Den tar deg ca. 40 minutter. Men det finnes en fem-seks andre gode muligheter, noen kan ta opp til 2 timer, og da har du kjørt 120 prosent nesten hele veien og bare innimellom vært i nærheten av slikt som vil kvalifisere til et poeng eller to i den kommende førerkort-ordningen.

Skapt for omveier
Lange gode svinger, med plutselige svinger i svinger, klotoider som plutselig bestemmer seg for å få fast radius, høybrekk, lavbrekk, enorme flate jorder der du virkelige dummer deg ut hvis du sikter etter telefonstolpene. Små kryss som plutselig er stappfulle av rester fra den traktorhengeren som kjørte der for ti minutter siden.

Det var på disse veiene jeg døpte bilen om til Ford Focus Quaife. Du kjente kanskje ikke Rodney Quaife. Spør Gerhard Berger om transmisjonen i Benetton-bilen han vant Mexico GP med i 1986. Spør de som har kjørt Westfield og de andre Lotus Seven plagiatene med motorsykkelmotor. Spør, hvis du møter dem på den andre siden, Mike Hailwood eller Barry Sheene om Rod Quaife. En av tidenes mest geniale transmisjonskonstruktører. Hans blomstrende bedrift ledes nå av to av barna, etter at han døde tidligere i år. Det er han som har gitt differensialen til denne Forden, og det er den som gjør at dette ikke bare er “enda en – stønn” hått hætsj.

En sperrediff må ha et spinnende hjul før det sperrer. Men ikke Quifes konstruksjon der tannhjul sørger for en sømløs fordeling av dreiemomentet. Effekten er magisk, alle kreftene rett ned i underlaget – alltid. Hvilket sammen med en ganske genial forstillingsgeometri gjør at jeg vil tro at de fleste av dere ikke ville kunne fortelle om dette var for-, bak- eller firehjulsdrift, dersom dere satte dere inn med bind for øynene (hvilket kanskje ikke er måten å teste en bil på – selv om det kanskje kan virke som metoden ikke er helt ukjent).

Toppfart? Ja!
La det for øvrig være nevnt at han som utviklet chassiset på den gamle Escort RS 2000 jeg fremdeles husker så godt var Gerry Birrell, vi mistet et stort utviklingstalent da han døde under et F2-løp i Rouen for 30 år siden. Dagens ansvarlige for chassiset, er ikke mindre talentfull, men heldigvis ikke aktiv racerfører, heter Mike Kilpin. Applaus, takk.

Jeg aner ikke noe om bilens ultimate muligheter. Jeg er sikker på at den har en toppfart, og at den både akselererer på noen sekunder og stopper både på meter og tiendedels sekunder, dessuten er den både lang (eller kort) og høy (eller lav), men jeg vet for eksempel at ca. 120 på motorvei gir hjulstøy, at jeg ikke er spesielt forelsket i flashelementene i interiøret (separat startknapp, hvorfor er egentlig det så morsomt?), dessuten er jeg sikker på at den koster. Et eller annet.

Det eneste som betyr noe for meg akkurat nå er at forhandlerne tar ut demovogner nok, slik at vi får en sunn strøm av denne modellen på bruktmarkedet ganske snart.Og at de som kjøper modellen der tar såpass godt vare på den at den varer helt til ungene som sikler på den i dag, er blitt 18 og har omtrent like mange kroner (x 10.000 i 2009-penger) på bok.

Og dermed har også Ford gjort jobben sin ved ikke bare å etablere ungenes drømmer, men også å oppfylle dem. Og hvis jeg høres litt misunnelig ut så er det ikke helt feil.

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer