img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Saab 9-3 Cabriolet: Helårscabriolet
PRØVEKJØRT: Typisk Saab, og med karakter – 9-3 Cabriolet er en viktig modell for svenskene, godt at de har lykkes.

Først publisert i BIL 7 - 2003.

Saab har etter hvert fått lang erfaring med cabriolet-modeller. Siden de presenterte Saab 900 Cabriolet på Frankfurt-utstillingen i 1983 har dette markedet utviklet seg til å bli en svært viktig nisje for svenskene. Fra ca. 7000 Saab 900 Cabriolet pr. år har produksjonen økt til ca. 15.000 9-3 Cabriolet pr. år, og den åpne versjonen av 9-3 har stått for hele 25 prosent av det totale 9-3 salget og på enkelte markeder har 50 prosent av 9-3ene vært åpne.

Finske Valmet har frem til nå produsert Saabs cabrioleter, men produksjonen er nå flyttet til Magna Steyr Fahrzeugtechnik ved Graz i Østerrike. Når en ny modell introduseres betyr det som regel også at produksjonen effektiviseres. Slik er det med 9-3 Cabriolet også. Det nye taket leveres som en enhet og monteres enkelt inn i bilen. Fabrikken i Østerrike er mer enn en monteringsfabrikk, de produserer også alle karosseriplater som 9-3 Cabriolet ikke har felles med 9-3 SportSedan – det vil si stort sett alt fra A-stolpen og bakover. Saab regner med at produksjonen av den nye modellen er 25 prosent raskere enn for forgjengeren.

Likheten med 9-3 SportSedan er ikke til å ta feil av. Alt foran A-stolpen er identisk. Motorer og gearkasser er også de samme, og plattformen og hjulopphengene er nesten uendret i forhold til SportSedan. Bunnplaten er stivet av for å bedre vridningsstivheten, mens hjulopphengene har fått nye foringer, fjærer, støtdempere og krengningsstabilisatorer for å håndtere den økte vekten. Dette er ingen lettvekter.

Elegant interiør
9-3 Cabriolet er utviklet parallelt med SportSedan,men har hatt lengre utviklingstid og på enkelte områder er den mer forseggjort enn sedanen. Det gjelder blant annet materialvalg i interiøret. Mens Sport-Sedan virker litt gammelmodig og satt, er 9-3 Cabriolets interiør mer moderne. De lakkerte panelene på toppen av dørene bidrar til å friske opp interiøret. Panelene fortsetter bakover og rammer inn kupéen. De er riktignok ekstrautstyr, sorte paneler er standard.

Førermiljøet er som i SportSedan, med tenningslåsen mellom setene og Saabs karakteristiske dashborddesign. Setene er derimot skreddersydd for Cabriolet-modellen og har integrerte sikkerhetsbelter. Dermed slipper du å måtte strekke deg langt bak for å hente beltene, og den sjenerende blafringen i beltene når du kjører åpent unngås også.

For selv om Saab legger vekt på at denne bilen er utviklet for skandinavisk klima, er det ikke tvil om at den først og fremst er utviklet for å kjøres åpen. Og taket er faktisk et av de raskeste i denne klassen. 20 sekunder tar det fra du har lukket til du har åpen bil. Og nytt for denne modellen er at du kan betjene taket også når du kjører – opp til 30 km/t kan du sette på eller ta av taket. Hemmeligheten ligger blant annet i måten dekselet som skal skjule taket åpnes på. I stedet for å vippes opp i stående, løftes det og skyves bakover slik at det ikke gir noen vindfang. Det hele foregår dessuten mer elegant enn vi har vært vant til fra tidligere biler i denne klassen.

Begrenset bagasjeplass
Bagasjekapasiteten er 352 liter når du kjører med taket på, og reduseres til 235 liter når du legger ned taket. Det skal i følge Saab fortsatt være plass til to golfbagger, men det er mulig du må ta de lengste køllene ut av baggene. Skal du ha med bagasje for fire personer må du regne med å kjøre med taket på. Det vil sikkert de som skal sitte i baksetet sette pris på i alle fall. Å sitte i baksetet i åpen bil er for vindfullt til at det er behagelig og anbefales bare for korte turer.

Foran er det derimot svært så behagelig å sitte, enten du kjører med eller uten tak. Det trekker bakfra,som i alle biler av denne typen, men Saab har utviklet et høyt vindskott som tar av for trekken, men som faktisk ikke er spesielt elegant. Kjører du med siderutene i kombinasjon med vindskottet har du veldig lite trekk, også i tyske motorveihastigheter. De fleste vil foretrekke skinnseter i en cabriolet, men Saab har utviklet et nytt stoff som de kaller Hydroblox. Dette er vannavstøtende og består av et vanntett lag og et ytterstoff som tørker raskt. En annen fiks detalj er at klimaanlegget har et eget program som automatisk kobles inn når du legger ned taket. En ny lasteholder for montering på bagasjelokket kommer også. Den ser ut som en spoiler, men når den brettes ut er den en lasteholder for for eksempel transport av ski.

Tre motoralternativ
Motorprogrammet starter med en 150-hester og ender med en 210 hester og utstyrsnivå Aero. Både 175- og 210-hesteren har krefter i massevis, og passer godt til bilens sportslige karakter. Begge disse motorene jobber smidig og lett, og motorstøy er ikke noe problem uansett turtall. Mens 210-hesteren kombineres med femtrinns automatkasse eller sekstrinns manuell gearkasse, leveres 175-hesteren med femtrinns kasser uansett gearsystem. 150-hesteren blir nok likevel bestselgeren og «den lille» turbomotoren har dreiemoment nok til å håndtere 9-3 Cabriolet effektivt, selv om den sportslige karakteren blir litt borte. Saab har gjort en nydelig jobb med denne bilen, og kjøreegenskapene står i stil med forventningene. Styrefølelsen er som i SportSedan, og selv om karosseriet er stivt til cabriolet å være, er det ikke på nivå med sedanen. Men uten å sammenligne de to er det bare en lett skjelving på humpete underlag som avslører at Cabrioleten er litt mykere. Kjører du med taket på er komforten god, men vindstøyen er merkbart høyere enn SportSedan, men uten at det blir ubehagelig. Sikten på skrå bakover er dårlig, akkurat som i andre biler av denne typen, selv om bakruten er blitt 30 prosent større enn i forgjengeren.

Kollisjonssikkerheten er som i Sport-Sedan, og aktive veltebøyler bak hodestøttene på baksetet sørger for at det er overlevelsesrom også om bilen skulle velte. ESP er standard – betryggende. Denne bilen er nemlig ikke utviklet for kosekjøring alene, den er utviklet for å være husstandens bil nummer én og skal være en praktisk og anvendelig fireseter til daglig bruk.

DETTE ER SAAB 9-3 Cabriolet:

 

1.8t

2.0t

2.0T

Sylindervolum:

1998 ccm

1998 ccm

1998 ccm

Boring x slag:

86 x 86 mm

86 x 86 mm

86 x 86 mm

KW(hk)/omdr.:

110(150)/550

129(175)/5500

81(110)/5750

Nm/omdr.:

240/2000

265/2500

300/2500

Aks. 0-100

-

9,0 sek

8,0 sek

Toppfart:

-

220 km/t

230 km/t

Forbruk by:

-

1,19 l/mil

1,27 l/mil

Forbruk landevei:

-

0,71 l/mil

0,70 l/mil

Forbruk snitt:

-

0,89 l/mil

0,91 l/mil

Priser, ca:

429.000,-

460.000,-

560.000,-

Lengde: 463,5 cm. Bredde: 176,2 cm. Høyde: 143,4 cm. Akselavstand: 267,5 cm. Sporvidde f/b: 152,4/150,6 cm. Egenvekt: 1580/1660 kg. Bagasjeromvolum: 352/235 liter. (VDA). Tankvolum: 62 liter.
Forbruk i følge 99/100/EU.

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer