img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Nissan 350Z: Nissan viser muskler
PRØVEKJØRT: Første gang jeg så 350Z på gata var i Miami i fjor, der matchet den Porscher og Ferrarier perfekt. Men å se er en ting, å kjøre er noe annet, eller er det ...

Først publisert i BIL 9 - 2003.

Hos Nissan levner de ingen tvil om at dette er den viktigste nye modellen de har lansert på lenge. Modeller som X-Trail, Primera og Micra skal gi penger i kassa, men 350Z er i følge Nissans president Carlos Ghosn beviset på at Nissan er tilbake etter noen turbulente år. Suksessen så langt er overbevisende, i USA ligger det an til 36.000 leverte 350Z i år og produksjonskapasiteten utnyttes maksimalt for å kunne gi Europa de ca. 5000 bilene vi vil ha neste år, mens salget på hjemmemarkedet er estimert til 12.000 350Z i et fullt år.

Dette er en bil skapt for europeiske kjøreforhold. Den er først og fremst utviklet for USA, det er der volumet vil ligge, men de 350Z som selges i Europa har fått en rekke mindre endringer for å tilpasse den til raske motorveier og krevende svingkombinasjoner i hastigheter over det som er vanlig i både USA og Asia. Jeg er på autobahn A 93 i retning nord. Speedometernåla har ligget på 200-streken en stund og i den lange bakken er det ikke noen antydning til at motoren sliter. Tvert i mot, idet vi runder toppen av bakken står nåla på 240 og det er mer å hente. Politisk korrekt er toppfarten sperret på 250 km/t. V-sekseren har ikke noe vilt fraspark. Men den har et skikkelig og robust skyv helt fra kjelleren. I forhold oppleves Audi TT som en snerten liten råtass. Dette er en muskelbil med solid tyngde både mot veien og når det gjelder skyv.

Stabiliteten i høye hastigheter er førsteklasses, dette er omtrent som å kjøre på skinner. Samtidig er den letthåndterlig og kvikk på svingete vei, og selv om styrerespons og styrefølelsen ikke er grenseflyttende, holder 350Z et nivå som kan sammenlignes med både Porscher og BMWer. Bremsene er forsterket i forhold til i den amerikanske modellen som ble lansert i fjor, og er utviklet av Brembo. Fire kalipere foran og to bak klemmer på skiver med henholdsvis 324 og 322 mm diameter. De europeiske 350Z’ene har også et aerosett som består av bunnpaneler og front- og hekkspoilere. Dette skal redusere luftmotstanden, gi bedre kjøling og forbedre stabiliteten.

Hjulopphengene produseres i aluminium. Foran brukes fjærben i kombinasjon med øvre og nedre bærearmer. Bak brukes støtdempere og separate skrufjærer i kombinasjon med to bærearmer på hver side og langs- og tverrgående støttestag. Det er tilbrakt mange timer på Nürburgring for å finslipe innstillingene av hjulopphengene. Komforten er ikke førsteklasses, men med tanke på kjøreegenskapene er dette på nivå med det beste. Nissan har blant annet samarbeidet med Bridgestone som har utviklet en spesialversjon av Potenza RE-040 nettopp for 350Z.

Kraftig dimensjonert
På dårlige tyske landeveier viser nemlig 350Z at den kan mer enn å jage toppfart. Den kryper inn i svingene med stor presisjon, og med minimal krenging. Ujevnhetene tar den uten å bli forstyrret og viser ingen tendens til svakheter. Nissan har da heller ikke tatt noen sjanser, et kraftig støttestag forbinder støtdempertårnene foran, og et tilsvarende og godt innkapslet deler bagasjerommet og hindrer vridninger bak. 350Z er en kombikupé med stor bakluke, en løsning som er langt fra optimal ved tanke på vridningsstivhet, men det ekstra støttestaget bak sørger sammen med en ekstra kraftig bunnplate for å kompensere for dette. Alt dette sørger for at dette ikke er noen lettvekter. 350Z veier ca. 150 kg mer enn en Porsche 911.

V-sekseren er kombinert med en nyutviklet sekstrinns gearkasse med ekstra korte sjaltebevegelser. De korte og presise gearspakbevegelsene bidrar til å gi 350Z racingfølelse, og holder du V-sekseren i ånde er det fraspark så det holder. Nok til at det er lett å bli overentusiastisk i omgangen med gasspedalen. Selv om fartsopplevelsen er god også i lave hastigheter, har det lett for å gå for fort – 280-hesteren har nemlig et realt skyv og bare lyden er unnskyldning god nok for litt ekstra gassing. Nissan har lagt stor vekt på at 350Z skal ha den rette lyden både for de i bilen og for de som står langs veien. Sekseren har et snerr som er en ekte sportsbil verdig.

Nøkternt førermiljø
Førerplassen er enkel og funksjonell. Bruken av elektronikk er beskjeden og hele førermiljøet har en klassisk stil. Dørpanelene er rene og elegante. De runde instrumentene foran rattet følger med når du regulerer rattets høyde. Til tross for at rattet bare har høyderegulering er kjørestillingen god og har reguleringsmuligheter nok til at både korte og lange vil finne en god kjørestilling. Førersetet har kraftige sidevanger og er mer sportslig utformet enn passasjersetet.

Dette er en ren toseter og selv med det kraftige støttestaget som deler bagasjerommet er det rikelig plass til bagasjen. Bak setene er det to forholdsvis rommelige rom med luker. Nissan har lagt vekt på at 350Z skal kunne fungere som nummer1-bil og tatt hensyn til dette både når det gjelder plassutnyttelse og komfort.

Den norske importøren regner med at 350Z Pack med Bose stereoanlegg, skinnseter og cruisekontroll blir modellen som blir bestselgeren i Norge. For ca. 10.000 kroner i tillegg kan du få tofargede skinnseter. De trykkstøpte RAYS-felgene som var på bilene jeg kjørte i Tyskland er egentlig tilleggsutstyr, men blir standard i Norge og gir en total vektbesparelse på 16 kg sammenlignet med standardfelgene.

Med en prislapp som starter på ca. 750.000 kroner er 350Z vesentlig rimeligere enn Porsche 911, men kjørefølelsen ligger faktisk nærmere 911 enn for eksempel Audi TT 3.2 V6 som prismessig er nærmere. Mercedes-Benz SLK 320 ligger i utgangspunktet 100.000 under 350Z i pris, men også her er det snakk om biler med helt forskjellig karakter. 350Z har egentlig ingen konkurrenter som møter den 100 prosent. Dette er en kjørekåt og robust toseter som det ene øyeblikket utfordrer de etablerte når det gjelder både design og kjøreegenskaper, for i neste øyeblikk å gi behagelig og praktisk transport. Og jeg frykter at denne bilen vil stortrives på norske veier.

NISSAN 350Z:
Motor: 6-sylindret V-motor med to overliggende kamaksler pr. sylinderrekke, fire ventiler pr. sylinder og variable ventiltider. Kompresjon: 10,3:1. Sylindervolum: 3498 ccm. Boring og slaglengde: 95,5 x 81,4 mm. Effekt: 206 kW (280 hk) v/6200 o/min. Dreiemoment: 363 Nm v/4800 o/min.
Transmisjon: Bakhjulsdrift. 6M.
Bremser: Ventilerte skiver foran og bak. ABS, EBD og ESP.
Dekk: 225/45WR18- 245/45WR18.
Mål: Lengde: 431,0 cm. Bredde: 181,5 cm. Høyde: 132,0 cm. Akselavstand: 265,0 cm. Sporvidde f/b: 153,5/154,5 cm.
Vekter: Egenvekt: 1547 kg.
Tankvolum: 80 liter.
Aks. 0 – 100: 5,9 sek
Toppfart: 250 km/t
Forbruk bykjøring: 1,61 l/mil
Forbruk landevei: 0,87 l/mil
Forbruk snitt: 1,14 l/mil
CO2-utslipp: 273 g/km
Pris: kr. 750.000,-
Forbruk i følge 99/100/EU.

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer