img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Porsche 911: Sprek 40-åring
PRØVEKJØRT: Teknisk er dagens 911 Carrera fjernt fra den originale 911 fra 1963, men profilen er den samme – og kjøreopplevelsen er like stor nå som den gang.

Først publisert i BIL 10 - 2003.

Jeg var bare 8 år da Porsche introduserte 901 på Frankfurtutstillingen i 1963. Hadde faktisk en liten oransje plast-356 i lekekassen, men bilinteressen var ikke påtrengende. Etter hvert ble interessen trigget, gjennom jobben. Men det var ikke før sommeren 1988 jeg fikk anledning til å kjøre en 911. En hvit 1987-modell Carrera med en kledelig hekkspoiler og Fuchs felger. En skremmende opplevelse, men samtidig ble jeg hekta. Så til de grader hekta – drømte om Porsche 911 er periode.

Likheten med Bobla jeg hadde øvelseskjørt i noen år tidligere var veldig stor, overraskende stor. Den luftkjølte 3,2-literen levnet ingen tvil om at den var luftkjølt, både lukt og lyd avslørte den. Foruten motorens rå kraft, var det oppførselen på veien jeg husker best. Med 41 prosent av vekten på forhjulene, ble den veldig lett foran. Og på litt ujevne bygdeveier var jeg av og til i tvil om hvor godt dette satt. Men det gjorde det – stussingen til tross. Det satt utrolig godt og det var stort sett sjåførens nerver som satte grensen for hvor kvikt det skulle gå inn i svingene. Men det var farten ut av svingene som imponerte. Den gedigne vekten over bakhjulene sørget for et fantastisk veigrep og de 231 hestene ble utnyttet – ofte. Men fy så forrædersk den kunne være og jeg brukte mange mil på å lære denne bilen. Og det var der fascinasjonen for Porsche lå – helt fra 1963 avslørte den seg som en ramp, og bortsett fra masse traction var det ikke mye godt å si om kjøreegenskapene med tanke på sikkerhet.

Enkel sportscoupé
Porsche 911 var en relativt primitiv bil i 1963. Den var større og rommeligere og mer komfortabel og også sprekere enn 356, men bortsett fra det var den enkel. Det enkle konseptet ble beholdt, men akselavstanden økte fra 221,1 til 226,8 cm i 1968. I mellomtiden hadde effekten økt fra 130 til 160 hk for S-versjonen. Sekserens sylindervolum økte jevnt og trutt, til 2,2 liter i 1969, til 2,3 liter i 1971, til 2,7 liter i RS i 1972. I 1974 kom 911 Turbo med 260 hk(!), i 1977 kom 911 SC med 3-liters motor, og i 1984 kommer 3,2-literen. I 1993 kom en helt ny generasjon 911. Ny design, nytt chassis, men fortsatt luftkjølt boxer. 3,6-literen var hentet over fra forgjengeren, men hadde en rekke mindre endringer og 272 hk. Kjøreopplevelsen var den samme rå, men komforten og sikkerheten var likevel blitt bedre, men elektronikken hadde fortsatt ikke gjort sitt inntog når det gjaldt veigrepskontroll. En nydelig kjøremaskin, med alle 911s kvaliteter i behold, men med komfort god nok til å tilfredsstille autobahncruiserne.

993-introduksjonen skjedde i fjellene rund Col de Vence, hvor jeg hadde vært og kjørt 911 Turbo noen måneder tidligere. En seanse jeg aldri vil glemme. 3,6-literen med turbo ble skremt til 360 hk og ga 520 Nm dreiemoment. Det var egentlig for lite biler, men de italienske journalistene var mer interessert i å nyte bordets gleder og jeg fikk kjørt så svetten rant. Den dagen var skogen bak Col de Vence tettere enn den noen gang hadde vært før eller har vært siden.

Fra 2 til 3,6 liter
Det har skjedd utrolig mye med teknikken siden 1963, men likevel er en 911 fortsatt en 911. Fra å være en enkel og hendig liten sportsbil med 2-liters motor er den blitt en voksen superbil med en avansert 3,6-liter i hekken. Akselavstanden er fortsatt kort, 235 cm, men overhengene foran og bak er lange. 911 er nå like lang som en mellomklassebil, og den er hele 183 cm bred over hoftene. Linjene er så nydelige og dimensjonene så riktige. Dette er et kunstverk på hjul – lett og elegant, samtidig som det oser kraft av den.

Dette er ikke lenger en enkel liten bil, Porsche har utviklet 911 til et utstillingsvindu for avansert teknikk. Den væskekjølte boxersekseren er et imponerende kraftverk med krefter i massevis på lave turtall, og en saft i frasparket som gjør at du bare er nødt til å smile hver gang turtellernåla passerer 4500-merket. Det er ikke bare det kraftfulle skyvet som lokker frem smilet, lyden er også bidragsyter, men først og fremst er det kjøreopplevelsen som får entusiasmen til å boble.

Kjøreegenskapene er løftet opp på et mye høyere nivå enn det var for 40 eller 15 år siden, og med mer motorkraft, mer effektivt chassis og bedre støydemping skulle en tro at hastigheten hvor ting begynner å bli moro også har økt – noe den selvsagt har – du kan kjøre mye fortere med dagens 911 enn med en 1987-modell. Men moroa begynner tidlig, og dette er en bil som er underholdende ved hastigheter som er kjedelige i en Passat.

Følsom og fjellstø
Denne bilen lever, den ultrapresise styringen som gir fjellstø stabilitet i 260 km/t på autobahn er ved 90 km/t levende og fintfølende. På svingete bakveier slipper du ikke dette rattet, du holder i det og styrer hele tiden.

Vår sølvgrå 4S har en femtrinns Tiptronic S gearkasse. Jeg kjører den manuelt 90 prosent av tiden. Bruker knappene på rattet, og nyter de silkemyke og kvikke gearskiftene som gir inntrykk av at kraften under akselerasjon flyter i en jevn strøm. Men du kan kjøre sportslig i automat-mode også. Styringsprogrammet analyserer kjøremåten din, og for meg passet det perfekt. Skulle nesten tro at bilen så svingen – når jeg slipper gassen går den ned to hakk og er klar for maks skyv ut. Og den holder så lenge på gearene at du slipper den nykkete og hakkete kjøringen som en normalt får når en kjører litt kvikt på svingete veier. Firehjulsdriften gir en liten aning mer understyring enn med bare bakhjulsdrift, men for normal kjøring er det helt uvesentlig. På vinterføre er nemlig Carrera 4 overlegen både når det gjelder fremkommelighet og balanse, men selv en Carrera 4 utnytter antiskrensprogrammet. Når 370 Nm blir avløst av 320 hk er skyvet så brutalt at selv 295/30ZR18 bakdekk sliter.

Kjøremaskin
Kjøreopplevelsen kan ingen ta fra 911, uansett hvilken modell det handler om. Det samme gjelder kvaliteten. Rundt 60 prosent av alle produserte 911 er fortsatt i drift, og en av de sterkeste 911- opplevelsene mine hadde jeg i 1993. Jeg møtte Torild Havnen og Hans Peter Havdal på Porsche-samlingen på Rudskogen og tok en snartur i deres grønne og nær perfekte 911 2.7. Det er sjelden jeg blir våt i øyekroken av en bil, men den bilen satte følelsene i sving. Så skikkelig kan ingen bygge bil i dag, kanskje ikke engang Porsche selv.

Plasten har overtatt også hos Porsche, men i Stuttgart har de holdt hodet kaldt og ikke gått på akkord med kvalitetsfølelsen. Og det hjelper jo med skinninteriør, det gir interiøret klasse. Finishen er førsteklasses utvendig og innvendig. Men å titte under motordekselet er en aldri så liten nedtur, her er det plasten som rår og motoren ser du fint lite til.

Mens 911 tidligere var kjøremaskin for de viderekomne er den i dag blitt en bil som hvem som helst kan kjøre. Ikke alle vil oppleve dens kvaliteter som kjøremaskin, men de som gjør det kan glede seg over noe av det ypperste på fire hjul. Hadde bare alle førtiåringer vært like spreke ...

PORSCHE 911 Carrera 4S:
Motor: 6-sylindret boxermotor med to overliggende kamaksler pr. sylinderrekke og fire ventiler pr. sylinder. Variable ventiltider og ventilløft. Kompresjon: 11,3:1. Sylindervolum: 3596 ccm. Boring og slaglengde: 96,0 x 82,8 mm. Effekt: 235 kW (320 hk) v/6800 o/min. Dreiemoment: 370 Nm v/4250 o/min.
Transmisjon: Firehjulsdrift. 5A.
Bremser: Ventilerte skiver foran og bak. ABS, EBD og PSM.
Dekk: 225/40ZR18 foran, 295/30ZR18 bak.
Mål: Lengde: 443,5 cm. Bredde: 183,0 cm. Høyde: 129,5 cm. Akselavstand: 235,0 cm. Sporvidde f/b: 147,2/152,8 cm. Egenvekt: 1405 kg.
Bagasjerom: 100 liter (VDA).
Tankvolum: 64 liter.
Aks. 0 - 100 km/t: 5,6 sek
Aks. 0 - 200 km/t: 21,4 sek
Toppfart: 275 km/t
Forbruk by: 1,82 l/mil
Forbruk landevei: 0,89 l/mil
Forbruk snitt: 1,21 l/mil
CO2-utslipp: 294 g/km
Pris: kr. 1.250.000,-
Forbruk i følge 99/100/EU.

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer