img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Porsche Carrera 4S
PRØVEKJØRT: 6 cm bredere enn en standard Carrera 4, og med 295/30 18-tommere bak er Carrera 4S imponerende. Fra førersetet forsterkes dette av utpreget sportslige kjøreegenskaper.

Først publisert i BIL 1 - 2002.

Silkemyk fjæringskomfort er ikke det første en tenker på hvis en vurderer å investere drøyt 1,2 millioner i en Carrera 4S. Det får du heller ikke, og på den hullete og ruglete asfalten i fjellene øst for Gardasjøen føles det som om alle ujevnhetene forplanter seg til førersetet. Spesielt hullene merkes godt. Men hjulopphengene jobber likevel effektivt og bakkekontakten er førsteklasses, akkurat som forventet.

Motoren trives best når den får drøyt 3000 o/min på turtelleren, og har et nydelig drag. Motoren jobber uanstrengt i motbakkene. Ved drøyt 5000 o/min kommer et nydelig løft, samtidig som motorlyden endrer karakter og blir mer aggressiv. Variable ventiltider og VarioCam som regulerer innsugningsventilenes løft fra 3,6 til 11,0 mm gir et solid dreiemoment på lave turtall, samtidig som de bidrar til et effektløft på høye turtall.

Kraftfull
Dreiemomentkurven er imponerende. Allerede ved 2.500 o/min stiger kurven bratt fra 290 Nm og ender på drøyt 360 Nm ved 4000 o/min og blir der til 5000 o/min. Ved 4000 o/min har du 220 hk til rådighet, ved 5000 250 hk og ved 6000 ca 310 hk. Sjettegearet er ikke direkte kraftfullt ved 60 km/t, men det har trekkraft nok til at du holder følge med trafikken, og akselerasjonen ut av 60-sonene er det ikke noe å utsette på, bra gjort for et gear som også tar Carrera 4S til 280 km/t.

Med 295/30ZR18 på bakhjulene er det veigrep i massevis, og det er bare i hårnålene stabilitetskontrollen (PSM) viser seg fram og korrigerer kursen. Selv om Carrera 4 er noe mer understyrende enn Carrera 2, er den langt fra noen rendyrket firehjulstrekker. Normalt overføres bare 5 prosent av drivkreftene til forhjulene, men på ekstremt vanskelig føre og litt brutal omgang med gasspedalen kan 40 prosent av drivkreftene overføres til forhjulene. Carrera 4S er som de andre Carrera 4 modellene typisk bakhjulsdreven, men likevel er den langt fra så svingvillig som sine bakhjulsdrevne søsken og på tørr asfalt skal en derfor være litt oppmerksom og ikke være for aggressiv inn i svingene.

Turbo-look har vært tilgjengelig på tidligere 911-modeller også, og for den som vil ha litt mer sportslig karakter og viser muskler er det et effektivt virkemiddel å investere i Turboens karosseri. Støtfangere med større luftinntak, 6 cm bredere bakskjermer, 18-tommers hjul og oppgraderte bremser i kombinasjon med et utpreget sportslig understell er effektivt. Noen vil nok hevde at den smekrere Carrera 2 er mer linjelekker.

Lett modifisert Turbo-look
Carrera 4S er ikke helt identisk med 911 Turbo. Frontspoileren er litt høyere på midten for å gi bedre aerodynamisk balanse. Turboens hekkspoiler er erstattet av en Carrera 2 spoiler og løftes ved 120 km/t. Motordekselet er produsert i glassfiber, og de store luftinntakene 911 Turbo har foran bakhjulene er fjernet. Bremsene er derimot hentet direkte fra 911 Turbo og har firestempels kalippere og skiver med 330 mm diameter foran og bak. Skivene foran er 34 mm tykke. Skivene bak har samme diameter, men er 6 mm tynnere. Pristillegget for S’en er beskjedne 6000 kroner, akseptabelt hvis det er sportslig karakter du søker.

Sportsunderstellet og de kraftige hjulene gjør at Carrera 4S har en mer følsom styring enn en standard Carrera 4. Spesielt er dette merkbart på sporete vei og dårlig vei. Rattet lever i hendene og gjør dette til en bil som kjøres – hele tiden. Men du verden for en kjøreopplevelse. Samtidig som den er snill er den også rampete, og på svingete fjellveier i hastigheter tilnærmet de vi kan tillate oss hjemme er denne bilen livlig og rå. Gearskiftene flyter lett og presist, og boxermotorens brøl hver gang den passerer 5000 o/min får det til å krible ned over ryggen. Det føles som å bli løftet frem på en kjempebølge når turtellernåla klatrer mot turtallssperren ved 7300 o/min. Når andregearet tar slutt og jeg legger inn tredje, kommer en ny bølge og løfter meg fram.

Smaken av 320 hk og 370 Nm er nydelig og kan uten tvil være vanedannende. Det samme gjelder for kjøreegenskapene. Styrefølelsen er perfekt og du har 100 prosent kontakt med veien, og kan utnytte den disponible veibredden maksimalt. En må bare huske at hekken er ca 6 cm bredere enn fronten.

Mens tåken smyger seg ned langs fjellsidene ligger fortsatt Gardasjøen og Isola Trimelone badet i solskinn. Det knitrer i eksosanlegget og bremsene når den kjølige høstluften smyger seg innpå en og den røde 4S’en skinner mot de lyse fjellene på vestsiden av Gardasjøen. Porsche har ikke valgt sted og veier på slump, Carrera 4S er som skapt for krokete asfaltveier, og liker seg best når veiene er så brede at de har malt midtsripe.

PORSCHE Carrera 4S:
Motor: 6-sylindret boxermotor med to overliggende kamaksler pr sylinderrekke, fire ventiler pr sylinder, variable ventiltider og ventilstyring og variabelt innsugningssystem. Kompresjon: 11,3:1. Sylindervolum: 3596 ccm. Boring og slaglengde: 96,0 x 82,9 mm. Effekt: 235 kW (320 hk) v/6800 o/min. Dreiemoment: 370 Nm v/4250 o/min.
Transmisjon: Firehjulsdrift. 6M.
Bremser: Ventilerte skiver foran og bak. ABS og PSM.
Dekk: Foran: 225/40ZR18, bak: 295/30ZR18.
Mål: Lengde: 443,5 cm. Bredde: 183,0 cm. Høyde: 129,5 cm. Akselavstand: 235,0 cm. Sporvidde f/b: 147,2/152,8 cm.
Vekter: Egenvekt m/fører: 1470 kg. Tillatt totalvekt: 1870 kg.
Bagasjerom: 100 liter (VDA).
Tankvolum: 64 liter.

Akselerasjon:

0 - 100 km/t: 5,1 sek.
0 - 160 km/t: 11,3 sek.
0 - 200 km/t: 18,3 sek.
Toppfart: 280 km/t
Forbruk bykjøring: 1,63 l/mil
Forbruk landevei: 0,85 l/mil
Forbruk snitt: 1,14 l/mil
CO2-utslipp: 247 g/km
Pris: kr. 1.250.000,-
Forbruk i følge 99/100/EU.

 

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer