img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Mini Cooper S
PRØVEKJØRT: 1,6 liter, kompressor, 163 hk og understell en sportskupé verdig. Mini Cooper S er det perfekte verktøyet for den som har et positivt forhold til S-svinger.

Først publisert i BIL 5 - 2002.

Det knurrer godlynt forfra, en knurring som etter hvert som turtallet øker går over i et illsint snerr. Og 1,6-literen gir seg ikke før nåla stanger mot turtellerens 7000-merke. Den er brummende og godlynt på lave turtall og du skal holde et øye på speedometeret for ikke å kjøre fra deg selv. Er du litt uoppmerksom her er det lett å bli uten førerkort. Effekten kommer nemlig usedvanlig jevnt og pent. Kicket du normalt forbinder med en høyeffektiv turbomotor kan du bare glemme. Denne motoren produserer Nm helt fra kjelleren, og effekten har en utrolig jevn økning, det er nesten så det blir litt kjedelig. Men det er bare før du tittet på speedometeret.

“Min” bil hadde navigasjonssystem, det betyr at turtelleren og speedometeret sitter rett foran rattet, akkurat der jeg vil ha det. I en bil som dette er det allright å vite hvor fort det går, for det gjør det garantert. Go-kart-følelsen er der, men samtidig takler den de dårlige veiene nord for Lisboa overbevisende godt. Det er tydelig at chassisingeniørene har brukt noen timer på finpussen og demper og fjærvalg er perfekt. Det krenger minimalt, og styringen er perfekt balansert. Det er som om Minien kryper inn i svingene og 16-tommerne har en overraskende enkel jobb.

Dette er en bil som gir direkte veikontakt. Komforten på dårlig vei blir så som så, men du verden så god føling du har med veigrepet. Du kjenner den minste antydning til understyring og 163 hk og 210 Nm til tross – veigrep er ikke noe problem på tørr asfalt, og jeg har aldri kjørt en forhjulsdreven standardbil som tåler så hard behandling i svingene. Overstyring er ikke noe problem hvis du ikke jobber fram en selv, og bremsene står i stil med 1,6-literens krefter.

Cooper S har en sekstrinns manuell gearkasse med sjettegearet som autobahn-gear. Det kan trenges, for selv om motorlyden ikke er direkte overdøvende, kan den bli litt trøttende på lange motorveietapper. Det er tett mellom de laveste gearene, og gearspaken har en kort og presis vandring. Den gode og tunge følelsen fra de andre Miniene er beholdt og Cooper S gir akkurat det samme effektive inntrykket. Dette er først og fremst en kjøremaskin.

Interiøret er i store trekk som i de rimeligere modellene, men setedekoren er ny og plastpanelene på dører og dashbord har fått børstet aluminiumsoverflate. Pent å se på, men finishen er ikke blitt bedre. Likevel er dette det dyreste å produsere av alle BMWs dashbord.

Det er ikke vanskelig å skille en Cooper S fra de øvrige Mini-modellene. Luftinntaket på panseret, nye støtfanger med større luftinntak foran, støtfanger med ekstra luftslisser bak, to eksosrør på midten bak, kraftig takspoiler og S-emblemet i kombinasjon med sideblinklysene avslører dette som en 163-hester.

Motoren er bygd på den Brasilbygde 1,6-literen som brukes i Mini One og Cooper. Den har her variable ventiltider og kompressor med ladeluftkjøler. Maks dreiemoment oppnås ved 4000 o/min, men allerede ved 1500 o/min er dreiemomentet 160 Nm og høyere enn maks dreiemoment for 115-hesteren i Cooper. Trekkraft er ikke noe problem og gjør det mulig å kjøre kvikt med moderat turtallbruk. Skyvet er der, det oppleves bare som litt dovent, men slik er kompressormotorens karakter. 0 til 100 km/t på 7,4 km/t og 218 km/t toppfart vitner om at den vesle rekkefireren har krutt nok.

MINI Cooper S:
Motor: 4-sylindret rekkemotor med to overliggende kamaksler og fire ventiler pr. sylinder, kompressor og ladeluftkjøler. Kompresjon: 8,3:1. Sylindervolum: 1598 ccm. Boring og slaglengde: 85,8 x 77,0 mm. Effekt: 120 kW (163 hk) v/6000 o/min. Dreiemoment: 210 Nm v/4000 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. 6M.
Bremser: Ventilerte skiver foran og bak. ABS, EBD, CBC og ESP.
Dekk: 195/55VR16.
Mål: Lengde: 365,5 cm. Bredde: 168,8 cm. Høyde: 141,6 cm. Akselavstand: 246,7 cm. Sporvidde f/b: 145,3/146,0 cm.
Vekter: Egenvekt: 1140 kg. Tillatt totalvekt: 1570 kg.
Bagasjerom: 150 liter (VDA).
Tankvolum: 50 liter.
Aks. 0 - 100: 7,4 sek
Toppfart: 218
Forbruk snitt: 0,84 l/mil
CO2-utslipp: 202 g/km
Pris: ca. kr. 291.000,-
Forbruk ifølge 99/100/EU.

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer