img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Volkswagen Phaeton
PRØVEKJØRT: Du kan like gjerne venne deg til det med en gang: Når Phaeton lanseres i november får du en Volkswagen til 1,8 millioner kroner.

Først publisert i BIL 7 - 2002.

De bilhistorisk interesserte leserne vil kanskje lure på om Volkswagen har gått seg vill i begrepene ved å kalle sin luksussedan Phaeton – et navn som i eldre dager ble brukt på enkelte åpne biler, som for eksempel Packard Phaeton. Volkswagen har ingen planer om å produsere noen cabrioletutgave av sitt nye flaggskip. Phaeton, som tyskerne uttaler Feton, er navnet på sønnen til den greske solguden Helios.

Vårt første møte med Phaeton ble en mektig kraftdemonstrasjon. Det er et enormt fraspark i W12-motorens 420 hester, og ekvipasjen – med samlet vekt på vogn og kusk på nær 2,3 tonn – klokkes av på drøyt 6 sekunder fra 0 –100 km/t. Rått, men likevel svært så kultivert, for effektiv støydemping sørger for at du knapt hører motoren, selv under kick-down-akselerasjon.

Dreiemomentet topper seg på 550 Nm, et tall som er en liten lastebil verdig, likevel kommer det til kort sammenlignet med hva den 10-sylindrede TDI-motoren kan vise til. Den var ikke klar under vårt første møte med Phaeton, men det er ikke vanskelig å forestille seg hvilken trekkraft det er når hele 750 Newtonmeter står til disposisjon i motbakkene.

Øverste hylle
Her hjemme prioriterer importøren nettopp disse største motorene.I første omgang kommer toppmodellen, altså med W12- motor, samt den 10-sylindrede dieselmotoren med biturbo. Sistnevnte er så vidt vi vet den raskeste og kraftigste dieselmotoren som noen gang er levert i en personbil. Vi vet ikke hva den virkelige toppfarten for V10 TDI er, uansett er den elektronisk sperret på 250 km/t,det samme som med Phaetons bensinmotorer. TDImotoren består av to separate femsylindrede motorer med hvert sitt luftinntak og eksosutløp, men hvor de to er samkjørte med hensyn til elektronisk styring og mekanikk. Motorblokkene er plassert i 90 graders vinkel,og motoren bygger ikke mer enn 544 mm i lengden.

Volkswagens motoringeniører har jobbet mye med å fjerne vibrasjoner i denne TDI-motoren, og de hevder at den på dette området ligger på samme nivå som en 12- sylinders bensinmotor. Direkteinnsprøytingssystemet er videreutviklet på et par punkter for å tilpasses V10-motoren, blant annet er pumpedysen utstyrt med en mer kompakt magnetventil og trykket er økt til 2050 bar.

En gang i løpet av neste år følger Våtteren, en 4-liters motor som det foreløpig bare foreligger svært beskjedne spesifikasjoner på. Det vi vet er at den rommer 300 hester og har et dreiemoment på 315 Nm. Etter hva vi har grunn til å tro, er dette en modifisert utgave av Audis V8-motor, ikke Volkswagens egen W8 som finnes i Passat. Den svenske importøren tar inn bilen også med 3,2-liters V-sekser med 241 hester, men den kommer altså ikke hit – i hvert fall ikke via den offisielle kanalen.

Ny gearkasse
Alle bensinmotorene i Phaeton er kombinert med en femtrinns automatkasse som betjenes enten med den vanlige automatgearspaken eller sekvensielt med store hendler på rattstammen, venstre hendel for å geare ned, høyre for å geare opp. Det høye dreiemomentet i TDI-motoren krevde imidlertid en ny gearkasse. Her finner vi derfor en helt ny sekstrinns automat som i tillegg til å tåle et dreiemoment på helt opp til 1000 Nm, har en kompakt konstruksjon som lar seg integrere i 4Motion-driften.

Phaeton er nemlig en fullblods firehjulstrekker. Alle variantene som kommer i salg her hjemme er utstyrt med 4Motion basert på Torsen-differensial med 50/50 kraftfordeling til for- og bakaksel.

Luftfjæring er et stikkord for å oppnå automatisk tilpasning til underlaget, slik at komforten til enhver tid er optimal. Karosseriet senkes 15 mm ved hastigheter over 140 km/t, mens det løftes 25 mm over normalnivå på dårlig vei. Ved hjelp av knapper på midtkonsollen kan støtdemperne stilles inn manuelt i fire trinn – Comfort, Basis, Sport og Sport2 – avhengig av om føreren ønsker fast eller myk demping.

Selv om det er et hav av plass i baksetet, er det ikke gitt at Phaeton er en femseter. Du kan selv velge om du vil ha en vanlig sammenhengende treseter eller to separate seter bak. Sistnevnte variant kombineres med “Easy Entry”-funksjon hvor setene automatisk glir 10 cm bakover når bakdørene åpnes. Dessuten kan de to baksetepassasjerene glede seg over en gedigen midtkonsoll med to koppholdere og hendler for elektrisk regulering av setene samt separat innstilling av klimaanlegget. Det er god takhøyde i baksetet, ettersom takets bue ikke begynner å svinge ned før like over baksetene.

Vi skriver det på kontoen for utsøkt luksus at Phaeton byr på firedelt temperaturinndeling, det betyr at fire personer kan oppnå hver sin ønskede temperatur ved sitt sete, med inntil 5 graders forskjell. Dessuten er bilen proppet med detaljer og funksjoner som nærmest må kalles kuriositeter, for eksempel to ulike speil utenpå hverandre i solskjermene – ett normalspeil og ett “barberspeil”med forstørrelse.

Luksus i detalj
Bagasjeluka åpnes og lukkes automatisk – åpnes med trykknapp på dashbordet og lukkes med trykknapp innvendig på luka. Og det er unektelig noe spesielt når det opplyses at forsetene i W12-versjonen har 18-veis elektrisk regulering som gir inntil 324 posisjoner – og med automatisk massasje innebygget i setet.

I november er det introduksjon i Norge, men du vil ikke finne den hos alle forhandlerne. Dette er en eksklusiv bil, og det er spesialopplært personell som skal ta seg av kundene.Fem forhandlere er derfor blinket ut som Phaeton-leverandører, tre i Osloområdet, en i Bergen og en i Stavanger.

Hvor er det så Volkswagen skal finne kundene når de nå tar steget inn i luksusklassen? Du er i målgruppen hvis du er på jakt etter biler som Audi A8, BMW 7-serie, Jaguar XJ og Mercedes S-Klasse.

DETTE ER VOLKSWAGEN Phaeton:

 

V10 TDI

W12

Sylindervolum:

4998 ccm

5998 ccm

Boring x slag:

81 x 95,5 mm

84 x 90,2 mm

Kompresjon:

18,5:1

10,8:1

kW(hk)/omdr.:

230(313)/3750

309(420)/6000

Nm/omdr.:

750/2000

550/3000

Egenvekt:

2190 kg

2216 kg

Aks. 0-100 km/t:

6,1 sek

Toppfart:

250 km/t

250 km/t

Forbruk by:

2,39 l/mil

Forbruk landevei:

1,09 l/mil

Forbruk snitt:

ca. 1,00 l/mil

1,56 l/mil

CO2-utslipp:

374 g/km

Priser, ca:

1.350.000,-

1.800.000,-

Lengde: 505,5 cm. Bredde: 190,3 cm. Høyde: 145,0 cm. Akselavstand: 288,1 cm. Sporvidde f/b: 162,8/161,2 cm. Bagasjeromvolum: 500 liter. (VDA). Tankvolum: 90 liter.
Forbruk ifølge 99/100/EU.

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer