Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Volkswagen Phaeton PRØVEKJØRT: Du kan like gjerne venne deg til det med en gang: Når Phaeton lanseres i november får du en Volkswagen til 1,8 millioner kroner. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Først publisert i BIL 7 - 2002. De bilhistorisk interesserte leserne vil kanskje lure på om Volkswagen har gått seg vill i begrepene ved å kalle sin luksussedan Phaeton – et navn som i eldre dager ble brukt på enkelte åpne biler, som for eksempel Packard Phaeton. Volkswagen har ingen planer om å produsere noen cabrioletutgave av sitt nye flaggskip. Phaeton, som tyskerne uttaler Feton, er navnet på sønnen til den greske solguden Helios. Vårt første møte med Phaeton ble en mektig kraftdemonstrasjon. Det er et enormt fraspark i W12-motorens 420 hester, og ekvipasjen – med samlet vekt på vogn og kusk på nær 2,3 tonn – klokkes av på drøyt 6 sekunder fra 0 –100 km/t. Rått, men likevel svært så kultivert, for effektiv støydemping sørger for at du knapt hører motoren, selv under kick-down-akselerasjon. Dreiemomentet topper seg på 550 Nm, et tall som er en liten lastebil verdig, likevel kommer det til kort sammenlignet med hva den 10-sylindrede TDI-motoren kan vise til. Den var ikke klar under vårt første møte med Phaeton, men det er ikke vanskelig å forestille seg hvilken trekkraft det er når hele 750 Newtonmeter står til disposisjon i motbakkene. Øverste hylle Volkswagens motoringeniører har jobbet mye med å fjerne vibrasjoner i denne TDI-motoren, og de hevder at den på dette området ligger på samme nivå som en 12- sylinders bensinmotor. Direkteinnsprøytingssystemet er videreutviklet på et par punkter for å tilpasses V10-motoren, blant annet er pumpedysen utstyrt med en mer kompakt magnetventil og trykket er økt til 2050 bar. En gang i løpet av neste år følger Våtteren, en 4-liters motor som det foreløpig bare foreligger svært beskjedne spesifikasjoner på. Det vi vet er at den rommer 300 hester og har et dreiemoment på 315 Nm. Etter hva vi har grunn til å tro, er dette en modifisert utgave av Audis V8-motor, ikke Volkswagens egen W8 som finnes i Passat. Den svenske importøren tar inn bilen også med 3,2-liters V-sekser med 241 hester, men den kommer altså ikke hit – i hvert fall ikke via den offisielle kanalen. Ny gearkasse Phaeton er nemlig en fullblods firehjulstrekker. Alle variantene som kommer i salg her hjemme er utstyrt med 4Motion basert på Torsen-differensial med 50/50 kraftfordeling til for- og bakaksel. Luftfjæring er et stikkord for å oppnå automatisk tilpasning til underlaget, slik at komforten til enhver tid er optimal. Karosseriet senkes 15 mm ved hastigheter over 140 km/t, mens det løftes 25 mm over normalnivå på dårlig vei. Ved hjelp av knapper på midtkonsollen kan støtdemperne stilles inn manuelt i fire trinn – Comfort, Basis, Sport og Sport2 – avhengig av om føreren ønsker fast eller myk demping. Selv om det er et hav av plass i baksetet, er det ikke gitt at Phaeton er en femseter. Du kan selv velge om du vil ha en vanlig sammenhengende treseter eller to separate seter bak. Sistnevnte variant kombineres med “Easy Entry”-funksjon hvor setene automatisk glir 10 cm bakover når bakdørene åpnes. Dessuten kan de to baksetepassasjerene glede seg over en gedigen midtkonsoll med to koppholdere og hendler for elektrisk regulering av setene samt separat innstilling av klimaanlegget. Det er god takhøyde i baksetet, ettersom takets bue ikke begynner å svinge ned før like over baksetene. Vi skriver det på kontoen for utsøkt luksus at Phaeton byr på firedelt temperaturinndeling, det betyr at fire personer kan oppnå hver sin ønskede temperatur ved sitt sete, med inntil 5 graders forskjell. Dessuten er bilen proppet med detaljer og funksjoner som nærmest må kalles kuriositeter, for eksempel to ulike speil utenpå hverandre i solskjermene – ett normalspeil og ett “barberspeil”med forstørrelse. Luksus i detalj I november er det introduksjon i Norge, men du vil ikke finne den hos alle forhandlerne. Dette er en eksklusiv bil, og det er spesialopplært personell som skal ta seg av kundene.Fem forhandlere er derfor blinket ut som Phaeton-leverandører, tre i Osloområdet, en i Bergen og en i Stavanger. Hvor er det så Volkswagen skal finne kundene når de nå tar steget inn i luksusklassen? Du er i målgruppen hvis du er på jakt etter biler som Audi A8, BMW 7-serie, Jaguar XJ og Mercedes S-Klasse. DETTE ER VOLKSWAGEN Phaeton:
Lengde: 505,5 cm. Bredde: 190,3 cm. Høyde: 145,0 cm. Akselavstand: 288,1 cm. Sporvidde f/b: 162,8/161,2 cm. Bagasjeromvolum: 500 liter. (VDA). Tankvolum: 90 liter.
|