img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Volvo SCC
PRØVEKJØRT: Sikkerhet er stikkordet for Volvos konseptbil SCC (Safety Concept Car). En bil proppfull av elektroniske hjelpemidler som skal gi økt sikkerhet.

Først publisert i BIL 7 - 2002.

Volvo er kjent for sine store sikre familiebiler. De satser fortsatt på sikkerhet, men med konseptbilen SCC signaliserer de at de vil satse mer på design fremfor innvendig plass. Konseptbilen er utviklet i samarbeid med Ford Motor Company, og er en visjon om den sikkerheten Volvo håper bilkjøperne skal kunne nyte om få år. La oss håpe fremtiden er her snart. Prøvekjøringen av SCC gav nemlig mersmak.

I SCC har Volvo kombinert avansert teknologi, nye materialer og nye mekaniske  løsninger. Hver for seg er ikke teknologiene nye, men bruken av dem i en og samme bil er oppsiktsvekkende.

Ifølge Volvo er det øyet som spiller hovedrollen i jakten på en sikrere bil. I SCC justeres førerstol, ratt, gearspak, gulv og pedaler slik at innredingen gir optimal kjørestilling og sikt for føreren. Justeringen skjer ved at følere finner ut hvor du har hode og øyne. Det mest iøyenfallende med SCC er A-stolpene. 90 prosent av all viktig informasjon tilføres føreren via synsinntrykk. A-stolpene har derfor fått en konstruksjon som gjør at man kan se gjennom dem. Den tradisjonelle massive A-stolpen er byttet ut med en sikksakkformet stålkonstruksjon med pleksiglass. B-stolpene er svingt innover i samme form som setenes rammer for å gi fri sikt på skrå bakover.

Full oversikt
SCC er full av varslings- og hjelpesystemer som skal øke sikkerheten. Sensorer i sidespeilene varsler føreren med lys og lyd om eventuelle biler i dødsonene.I tillegg til varsling sørger kameraer for å gi et visuelt bilde av eventuelle kjøretøy i dødsonene. Et kamera er rettet mot bakken bak bilen, men et annet høytsittende kamera gir et større oversiktsbilde av området bak bilen.

Lyskasterne svinger med rattet og tilpasser seg hastighet og veitype. Hovedlyskasterne har en sentral lyskilde, og lyset blir ledet til lyskasterne med fiberoptikk. En infrarød lysforsterker gir økt sikt i mørke ved å projisere et svart/hvitt bilde på et glasspanel på dashbordet. Bildet gir informasjon om hva som skjuler seg i de områdene som lyskasterne ikke dekker. Et kamera kontrollerer posisjonen på veien og varsler hvis bilen er på vei over i feil kjørebane. SCC er også utstyrt med en kollisjonsvarsler som kontrollerer avstanden til eventuelle biler foran. Hvis bilen foran bråbremser varsles føreren av SCC med lys og lyd. Run-flat dekk gjør at farene forbundet med punktering i høy hastighet reduseres.

Også når det gjelder passiv sikkerhet har Volvo gått nye veier. Fremfor to solide B-stolper har man valgt en løsning hvor setenes rammer sammen med B-stolpene erstatter den tradisjonelle B-stolpen. Seterammene er altså blitt en del av den bærende konstruksjonen som skal sikre fører og passasjerer mot sidekollisjoner og rundvelt. Bilen har to forskjellige firepunktsbelter. Det ene systemet er et kryssbelte som ligner det som blir benyttet i motorsport i dag. Det andre er basert på et tradisjonelt trepunktsbelte som er supplert med ytterligere et diagonalt brystbelte.

Personlig brukerstyring
Hjertet i SCC er fjernkontrollen Volvo Personal Communicator (VPC). Fra denne har du til enhver tid full kontroll over bilen så lenge den er innen rekkevidde. Hvis brukeren befinner seg mer enn 100 meter fra bilen kan fjernkontrollen sende informasjon via mobiltelefon hvis dette er ønskelig.

Det er kun registrerte brukere som kan bruke fjernkontrollen og bilen. Kontrollen har fingeravtrykksgjenkjenning som begrenser bruken til eieren og eventuelt andre registrerte brukere. Forskjellige begrensninger, som for eksempel hastighet, kan programmeres for den enkelte bruker.

Så lenge du bærer kontrollen med deg trenger du ikke nøkkel for å låse opp eller starte bilen. Den låser seg opp når du nærmer deg, og så lenge kontrollen er i bilen kan SCC startes med en knapp.

Varsler uhell
Volvos sikkerhetssystem «Volvo on Call» lanseres i disse dager på enkelte markeder. Volvo on Call aktiveres når kollisjonsputen løses ut, og sender automatisk et alarmsignal fra bilen. Dette signalet inneholder posisjon og kjøretøyinformasjon. Samtidig kobles toveis telefonkontakt med en alarmsentral automatisk opp.

Systemet i SCC er en utvidet variant av «Volvo on Call». I tillegg til basisinformasjonen sender det samtidig ut informasjon om hvor mange personer som var i bilen da ulykken inntraff, hvor de satt, hvor mange som benyttet sikkerhetsbelte, bilens stilling etter ulykken (for eksempel at den ligger med taket ned) og hvilken type ulykke det er snakk om. Systemet vil også kunne gi en viss informasjon om de faktiske kollisjonskreftene og retningen på kraften som passasjerene er blitt utsatt for. Alt dette er nyttig informasjon for legeteam og redningspersonell.

Varslingssystemer av typen «Volvo on Call» har en stor begrensning, nemlig GSMdekningen. Oppringing skjer via en integrert GSM-telefon, og hvis ulykken skjer på et sted uten dekning har varslingssystemet null verdi. Volvo sier at de kontinuerlig vurderer markedet for bruk av satellittbasert telefoni, men at prisen foreløpig er for høy. Et annet poeng er at GSM-dekningen stadig blir bedre. Det er allerede bestemt at neste generasjon «Volvo on Call» skal produseres. Lansering vil skje i 2005.

At SCC er bygget for øyet, betyr ikke bare at den er konstruert ut fra et designmessig synspunkt. Den avrundede fronten skal redusere kollisjonskreftene ved et sammenstøt. Panseret har en deformerbar struktur med stor plass mellom motor og panser. En utvendig kollisjonspute skal i tillegg hindre at den påkjørte ikke slår hodet i frontruten og A-stolpen.

Volvo SCC er en spennende bil som har fokus på sikkerhet – samtidig er den en sann fryd for øyet.

 

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer