Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Porsche Boxster PRØVEKJØRT: Noen biler bærer alderen bedre enn andre. Boxster er blant dem som holder seg best – ikke bare når det gjelder utseende, også teknisk. |
||||||||||||||||
Først publisert i BIL 9 - 2002. Litt kosmetisk hjelp trenger den likevel, og foran sitt syvende år har den fått noen mindre endringer, både når det gjelder teknikk og design. Noen av designjusteringene kjenner vi igjen fra 911, det gjelder blant annet utformingen av støtfangeren og spoileren foran. Også bak er det mindre endringer. Den mest merkbare er nok det nye taket med glass bakrute. Men de med blikk for detaljer vil også legge merke til ny støtfanger bak, og nye luftinntak. Også bak setene har det skjedd ting. For Boxster er effekten økt med 8 hk til 228, mens dreiemomentet er uendret, bare kurven er blitt litt gunstigere og dreiemomentet ligger nå over 230 Nm fra 2000 til 6700 o/min. Boxster S har også fått 8 hk mer og yter nå 260 hk. Også her er dreiemomentkurven flatere og Boxster S-motoren gir mer enn 280 Nm fra 2700 til 6500 o/min. Autozentrums sorte Boxster er av 2002-årgang og har “bare” 220 hk, uten at det oppleves som noe slitsomt. Boxer-sekseren jobber uanstrengt og nesten litt for avslappet over hele turtallsregisteret. Den rå kraften er der, men snerten i frasparket kunne vært tydeligere hvis det er den rene sportslige kjøreopplevelsen du søker. Men de fleste har et bredt bruksområde også for en bil som Boxster, og i så måte fungerer 2,7-literen perfekt. Akkurat nok kraft til å kunne utnytte kjøreegenskapene og få den sportslige kjøreopplevelsen på svingete og krevende asfaltveier, men likevel kultivert og behagelig når du ligger i køen på E18 en fredag ettermiddag. Motoren drar nydelig og kraftfullt over hele turtallsregisteret og boxerens dype brumming øker gradvis med turtallsøkningen for å gå over i et nydelig snerr ved 5500 o/min. Denne motoren går så vibrasjonsfritt og stille at det er lett å glemme den i tredje- eller fjerdegear, mens den egentlig jobber godt og enda mer avslappet i femtegear. Boxster er et ypperlig eksempel på at det er mulig å kombinere sportslige kjøreegenskaper og komfort. Denne bilen takler dårlige asfaltveier bedre enn mange langt mer sedate mellomklassebiler, samtidig som kjøreegenskapene er førsteklasses. Med motoren i midten, rett bak setene, er vektfordelingen optimal, ikke for langt bak som i 911, men akkurat langt nok bak til at det er god tyngde over bakhjulene. Likevel har 2,7-literen kraft nok til at det slipper bak hvis du er for kvikk med gassfoten ut av hårnålsvingene. Dette takler stabilitetskontrollen hvis du vil, men du kan også velge å kjøre uten den elektroniske hjelpen og vil oppdage at bakhjulsskrensene er moderate og kontrollerbare. Porsche lanserte Boxster som et billig alternativ til 911, noe som til en viss grad gjenspeilet seg i finishen, spesielt i valget av plastmaterialer i interiøret. Nå er finishen tilbake der den bør være, og Boxster gir et meget godt inntrykk. Førerplassen er nøktern, uten å bli spartansk. Vår bil var utstyrt med et nokså anonymt, men svært så potent stereoanlegg. Et anlegg som stort sett fikk hvile, lyden fra boxeren er musikk god nok. Boxster har ikke slitsomt mange konkurrenter. Nøkternt sett er det bare en åpen toseter med tilnærmet samme pris, det gjør valget enkelt – Boxster er nemlig en førsteklasses bil på norske vinterveier. PORSCHE Boxster:
|