img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Porsche Boxster
PRØVEKJØRT: Noen biler bærer alderen bedre enn andre. Boxster er blant dem som holder seg best – ikke bare når det gjelder utseende, også teknisk.

Først publisert i BIL 9 - 2002.

Litt kosmetisk hjelp trenger den likevel, og foran sitt syvende år har den fått noen mindre endringer, både når det gjelder teknikk og design. Noen av designjusteringene kjenner vi igjen fra 911, det gjelder blant annet utformingen av støtfangeren og spoileren foran. Også bak er det mindre endringer. Den mest merkbare er nok det nye taket med glass bakrute. Men de med blikk for detaljer vil også legge merke til ny støtfanger bak, og nye luftinntak.

Også bak setene har det skjedd ting. For Boxster er effekten økt med 8 hk til 228, mens dreiemomentet er uendret, bare kurven er blitt litt gunstigere og dreiemomentet ligger nå over 230 Nm fra 2000 til 6700 o/min. Boxster S har også fått 8 hk mer og yter nå 260 hk. Også her er dreiemomentkurven flatere og Boxster S-motoren gir mer enn 280 Nm fra 2700 til 6500 o/min.

Autozentrums sorte Boxster er av 2002-årgang og har “bare” 220 hk, uten at det oppleves som noe slitsomt. Boxer-sekseren jobber uanstrengt og nesten litt for avslappet over hele turtallsregisteret. Den rå kraften er der, men snerten i frasparket kunne vært tydeligere hvis det er den rene sportslige kjøreopplevelsen du søker. Men de fleste har et bredt bruksområde også for en bil som Boxster, og i så måte fungerer 2,7-literen perfekt. Akkurat nok kraft til å kunne utnytte kjøreegenskapene og få den sportslige kjøreopplevelsen på svingete og krevende asfaltveier, men likevel kultivert og behagelig når du ligger i køen på E18 en fredag ettermiddag.

Motoren drar nydelig og kraftfullt over hele turtallsregisteret og boxerens dype brumming øker gradvis med turtallsøkningen for å gå over i et nydelig snerr ved 5500 o/min. Denne motoren går så vibrasjonsfritt og stille at det er lett å glemme den i tredje- eller fjerdegear, mens den egentlig jobber godt og enda mer avslappet i femtegear.

Boxster er et ypperlig eksempel på at det er mulig å kombinere sportslige kjøreegenskaper og komfort. Denne bilen takler dårlige asfaltveier bedre enn mange langt mer sedate mellomklassebiler, samtidig som kjøreegenskapene er førsteklasses. Med motoren i midten, rett bak setene, er vektfordelingen optimal, ikke for langt bak som i 911, men akkurat langt nok bak til at det er god tyngde over bakhjulene. Likevel har 2,7-literen kraft nok til at det slipper bak hvis du er for kvikk med gassfoten ut av hårnålsvingene. Dette takler stabilitetskontrollen hvis du vil, men du kan også velge å kjøre uten den elektroniske hjelpen og vil oppdage at bakhjulsskrensene er moderate og kontrollerbare.

Porsche lanserte Boxster som et billig alternativ til 911, noe som til en viss grad gjenspeilet seg i finishen, spesielt i valget av plastmaterialer i interiøret. Nå er finishen tilbake der den bør være, og Boxster gir et meget godt inntrykk. Førerplassen er nøktern, uten å bli spartansk. Vår bil var utstyrt med et nokså anonymt, men svært så potent stereoanlegg. Et anlegg som stort sett fikk hvile, lyden fra boxeren er musikk god nok.

Boxster har ikke slitsomt mange konkurrenter. Nøkternt sett er det bare en åpen toseter med tilnærmet samme pris, det gjør valget enkelt – Boxster er nemlig en førsteklasses bil på norske vinterveier.

PORSCHE Boxster:
Motor:
6-sylindret boxermotor med to overliggende kamaksler pr sylinderrekke og fire ventiler pr sylinder, variable ventiltider og variabelt innsugningssystem. Kompresjon: 11:1. Sylindervolum: 2687 ccm. Boring og slaglengde: 85,5 x 78 mm. Effekt: 162 kW (220 hk) v/6400 o/min. Dreiemoment: 260 Nm v/4750.
Transmisjon: Bakhjulsdrift. 5M.
Bremser: Ventilerte skiver foran og skiver bak. ABS, EBD og PSM.
Dekk: 205/5560ZR16 foran, 225/50ZR16 bak.
Mål: Lengde: 431,5 cm. Bredde: 178,0 cm. Høyde: 129,0 cm. Akselavstand: 241,5 cm. Sporvidde f/b: 146,5/152,8 cm.
Vekter: Egenvekt: 1335 kg. Tillatt totalvekt: 1570 kg. Maks taklast: 75 kg.
Bagasjerom: 260 liter (VDA).
Tankvolum: 64 liter.
Aks. 0 - 100: 6,6 sek
Toppfart: 250 km/t
Forbruk bykjøring: 1,46 l/mil
Forbruk landevei: 0,74 l/mil
Forbruk snitt: 0,99 l/mil
CO2-utslipp: 249 g/km
Pris: kr 626.000,-
Forbruk ifølge 99/100/EU.

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer