img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
BMW Z4
PRØVEKJØRT: Det er ikke lett å kombinere kjørefølelse og moderne teknologi. BMW har greid det, Z4 byr på mye enten du hører med blant de teknofikserte eller blant nostalgikerne.

Først publisert i BIL 11 - 2002.

Det er ikke mulig å slippe unna rekkesekserens dype bass. Den ligger der som bakgrunnsmusikk enten du kjører i tredje- eller sjettegear – helt til den viskes ut av vindstøyen. Og BMWs treliter har mer enn god lyd å by på. Med 231 hk og 300 Nm er det skyv nok, og selv om dreiemomentkurven er bedre enn for noen annen treliters rekkesekser fra Bayern, må du fortsatt bruke gearspaken flittig for å holde motoren i ånde. Ikke slik å forstå at det er plagsomt. For komfortens del har det ingen betydning om du ligger i 4500 o/min i tredje eller i 2000 o/min i sjettegear. Vibrasjoner og motorstøy er fremmedord i denne sammenheng, her er det bare den tunge brummingen fra eksosen som høres.

BMW har valgt en testrute som får riksvei 285 mellom Skaret og Sylling til å virke rett. Jeg kjører en Z4 med sportsunderstell og 255/35WR18 dekk bak, mens det foran brukes 225/40WR18.Dette er akkurat passe utrustning til bilen. Det er krevende å få 300 Nm og 231 hk i bakken på en sivilisert måte, og lampen som viser at stabilitetskontrollen er aktiv lyser jevnlig ut av svingene.

Fabrikken oppgir akselerasjon fra 0 til 100 km/t til litt under 6 sekunder. Det er kvikt nok, og du skal være våken, Z4s sekser går nemlig veldig snilt, og det er bare ved hjelp av speedometeret en er i stand til å avsløre hvor fort det går. Hele drivlinjen fungerer silkemykt, og den nye sekstrinnskassen gir lette og presise sjaltemanøvre.

To rekkeseksere
Z4 er ny helt fra grunnen av, og selv om silhuetten ikke er ulik Z3s er dette en helt ny bil. Og i første omgang vil den kun leveres med rekkeseksere, firere ligger ikke i planene. Fra starten av, leveringen i Norge vil starte til våren, vil du kunne velge mellom Z4 2.5i og Z4 3.0i. 2.5i-motoren kan kombineres med en femtrinns automatisk eller en femtrinns manuell gearkasse, mens 3.0i leveres med sekstrinns manuell gearkasse med manuelt eller SMG gearskift, eller den kan leveres med femtrinns automatgearkasse.

Sekstrinnskassen er nydelig, men SMG, BMWs elektrohydrauliske gearskift vil passe bilen ypperlig. Dette er ikke samme SMG-system som i M3, men et nytt system utviklet i samarbeid med Magnetti Marelli. Den nye gearkassen er utviklet sammen med ZF.

Kjapt tak
Z4 er mer enn dobbelt så stiv som Z3, og den er også et nummer større både når det gjelder interiør og eksteriør. Bagasjeplassen er økt takket være en kompakt takkonstruksjon. Med elektrisk betjening legges taket ned i løpet av 10 sekunder og flukter elegant med bagasjeromlokket.

Kraftige veltebøyler bak hvert sete, samt front- og sidekollisjonsputer og aktive styringsprogram som stabilitetskontroll DSC. DSC er i Z4 supplert med dynamisk traction control (DTC) som tillater litt mer hjulslipp enn en standard stabilitietskontroll. Dette gjelder for hastigheter under 70 km/t, i høyere hastigheter er DSC hele tiden på allerten.

Jeg er overrasket over hvor god komfort Z4 har selv med sportsunderstellet, og gevinsten i veigrep oppveier uten problemer det lille tapet det gir på komfortsiden. Foruten litt stivere fjærer og støtdempere hører 18-tommers hjul med til sportsunderstellet. Begge deler bidrar til kontante og presise kjøreegenskaper, og den elektriske styreservoen bidrar til en nydelig styrefølelse uansett hastighet.

Moderne interiørdesign
Z4 har moderne design både innvendig og utvendig, og mens den utvendige designen helt sikkert vil være grunnlag for mange diskusjoner, er den innvendige designen vesentlig tryggere, men like moderne. Den bilen jeg kjørte hadde børstet aluminiumdekor på dashbordet, noe som passer bilen vesentlig bedre enn trepanel. Førerplassen er ryddig og ergonomisk vellykket. Høyderegulering av førersetet, med mulighet til å justere sitteputens vinkel, sammen med fireveis regulering gir rikelige tilpasningsmuligheter.

Hjulopphengene jobber frenetisk på dårlige portugisiske veier. De sliter for å holde hjulene på veien over ujevnhetene, og lykkes. Bare sjelden er det antydning til at ujevnhetene fører til kursendringer. Denne bilen liker seg best når farten i svingene modereres litt, den har ikke samme grepet på forhjulene som en Boxster. Men når det slipper skjer det svært så kontrollert og det gjelder enten det er for- eller bakhjulsslipp vi snakker om. BMW har greid å balansere Z4s vektfordeling meget godt med tilnærmet 50/50 fordeling på for- og bakaksel.

Ett hakk opp
Porsche Boxster er en grei modell å sammenligne med, BMW har nemlig løftet Z4 et hakk i forhold til Z3 og anser Boxsteren som en direkte konkurrent. Helt direkte blir det ikke, spesielt hvis du velger Z4 med standard understell og standard dekkdimensjon, er den vesentlig mykere satt opp enn konkurrenten, uten at den vil bli beskyldt for å være for komfortabel. Z4 er en sportslig toseter, og det skyldes ikke bare motorene.

DETTE ER BMW Z4:

 

Z4 2.5i

Z4 3.0i

Sylindervolum:

2494 ccm

2979 ccm

Boring x slag:

84,0 x 75,0 mm

84,0 x 89,6 mm

KW (hk)/omdr.:

141 (192)/6000

170(231)/5900

Nm/omdr.:

245/3500

300/3500

Egenvekt:

1335 kg

1365 kg

Dekkdimensjon:

225/50VR16

225/45WR17

Toppfart:

235 km/t

250 km/t

0 - 100 km/t:

7,0 sek.

5,9 sek.

Forbruk by:

1,25 l/mil

1,35 l/mil

Forbruk landevei:

0,69 l/mil

0,66 l/mil

Forbruk snitt:

0,89 l/mil

0,91 l/mil

CO2-utslipp:

216 g/km

221 g/km

Lengde: 409.1 cm. Bredde: 178,1 cm. Høyde: 129,9 cm. Akselavstand: 249,5 cm. Sporvidde f/b: 147,3/151,6 cm. Bagasjevolum: 240 liter (VDA). Tankvolum: 55 liter.

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer