img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
MGTF 135
PRØVEKJØRT: Den engelske roadsteren lever i beste velgående, og MGTF stortrives på krevende vestlandsveier.

Først publisert i BIL 12 - 2002.

Skyene henger lavt og legger seg som et tynt lag dugg på frontruten. Det er ikke fristende å kjøre åpent, men taket er nede og jeg har et lite håp om å komme under skylaget relativt raskt. Det var langs Strandavatn fristelsen til å legge ned taket ble for stor. Lyse og lette skyer erstattet det regntunge skydekket som hadde fulgt meg fra Oslo. Solen tittet frem, og det dampet av den fuktige asfalten. Det var som en ny verden åpenbarte seg. Taket måtte bare bort. Men jeg hadde ikke kjørt langt før fuktige skyer krøp ned over fjellsidene og inn i bilen.

Så åpner Aurlandsdalen seg. Vassbygdvatnet ligger speilblankt og luften er krystallklar ut til Aurlandsfjorden, mens skyene henger som et slør ned over fjellsiden. Etter en kort fotostopp og nedlegging av taket stuper jeg utfor mot bunnen av dalen. På disse veiene er MG’en i sitt ess. Det oppleves som om bilen fylles med Vestlandsnatur, det føles som jeg har fjellet helt inne i bilen. Bremsene som var litt vage da jeg overtok bilen har nå fått akkurat det rettet bittet. Og styringen er lett, men akkurat passe følsom, hårnålene forseres kjapt, og motoren snerrer når turtellernåla stanger mot rødmerket. Det går kvikt nedover og bremsene er heite når jeg stopper ved det røde lyset nesten nede i dalen. Det knitrer i krympende metall mens jeg venter på grønt lys.

På overflaten har MGF fått en beskjeden ansiktsløftning.De kosmetiske endringene er få, men merkbare. Den lave frontstøtfangeren og de nye lyktene gir den et vesentlig mer potent oppsyn. Men de største endringene finner vi i chassiset. Hydragassfjæringen har fått vike plassen for tradisjonelle skrufjærer og støtdempere, samtidig er bakhjulsopphengene nye, mens forhjulsopphengene er modifiserte MGFoppheng. Sammen med hvassere styrerespons er dermed MGTF blitt mer sportslig enn forgjengeren. Det merkes på komforten, TF’en er fastere, og spesielt på dårlig vei har den ikke samme komforten som MGF.

Bremsene er også nye, og nå brukes det 304 mm skiver foran, mens MGF hadde 240 mm skiver. Bremseeffekten er god, men du skal være bestemt for å få ut full bremseeffekt – dette er en sportsbil og krever litt tyngre bremsefot enn en familiebil.

Om veien ned til Aurlandsdalen er fascinerende, er den gamle veien over fjellet til Lærdal like spennende. Været skifter hele tiden, og på vei opp fra Aurland bøtter regnet ned. Heldigvis er det fort gjort å vippe på plass taket, og jeg klatrer i lange kliv opp fra fjorden mens tunge regndråper trommer mot kalesjen. Motoren jobber lett og energisk i motbakkene, og det er ikke noe problem å holde et friskt tempo. Jeg oppdager raskt at farten i svingene skal være moderat. Continental PremiumContact dekk-ene har begrenset våtgrep, og jeg tror faktisk jeg ville gått for 16-tommers felger og Goodyear F1 dekk. Det ville muligens også tatt brodden av understyringstendensene, og gitt en enda mer sportslig karakter. Det tåler TF’en med 136-hesteren.

MGTF er sportslig så det holder, og den liker seg når svingene kommer tett. Vel oppe på fjellet er asfalten igjen tørr. Jeg blir overrasket over hvor godt bremsene og dekkene biter, og jeg kan bremse seint inn mot hårnålene. De brede dekkene krever fortsatt at en er litt følsom med gasspådraget. Går en litt for kvikt og hardt på gassen kommer overstyringen, akkurat passe brått til at en skvetter litt den første gangen, men uproblematisk når en har fått den i kroppen – og vi snakker på ingen måte om breisladd. MGF taklet vinterføre elegant, men jeg er redd MGTF er litt mer nervøs, og MGF var kanskje en bedre balansert bil for de som også vil nyte vinteren toppløs.

Veien ned Horndalen er som skapt for MG’en. Jeg sitter støtt i et for meg perfekt sete, har rattet i presis riktig posisjon, og det er bare smilemuskelen jeg er sliten i når jeg kommer ned til Lærdal. Turen i åpen bil opp langs Lærdalselva er en opplevelse alle burde unne seg. Den ville elva på den ene siden og fjellet enten til høyre eller rett over hodet – denne opplevelsen er ikke forbeholdt MGTF-kjørere.

Dette er kanskje ikke den beste bilen i klassen, men kjøreopplevelsen er ekte. Dette er en bil for de turene hvor veien er viktigere enn målet, og Hol  Aurland – Lærdal er veien for de som setter pris på en god veiopplevelse.

MGTF 135:
Motor: 4-sylindret rekkemotor med to overliggende
kamaksler, og fire ventiler pr sylinder. Kompresjon: 10,5:1. Sylindervolum: 1796 ccm. Boring og slaglengde: 80,0 x 89,3 mm. Effekt: 100 kW (136 hk) v/6750 o/min. Dreiemoment: 165 Nm v/5000 o/min.
Transmisjon: Bakhjulsdrift. 5M.
Bremser:
Ventilerte skiver foran og skiver bak. ABS.
Dekk: 185/55HR15 foran, 205/50HR15 bak.
Mål: Lengde: 394,3 cm. Bredde: 162,8 cm. Høyde: 126,1 cm. Akselavstand: 237,5 cm. Sporvidde f/b: 140,4/141,0 cm.
Vekter: Egenvekt m/fører: 1180 kg. Tillatt totalvekt: 1320 kg.
Bagasjerom: 210 liter (VDA).
Tankvolum: 50 liter.
Aks. 0 - 100 km/t: 8,8 sek
Toppfart: 205 km/t
Forbruk by: 1,12 l/mil
Forbruk landevei: 0,60 l/mil
Forbruk snitt: 0,79 l/mil
CO2-utslipp: 189 g/km
Pris: kr. 314.900,-
Forbruk i følge 99/100/EU.

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer