img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
VOLVO S60 R og V70 R
PRØVEKJØRT: 300 hk fra en ny 2,5-liters rekkefemmer, elektronisk styrt chassisoppsett, diskret og elegant design – Volvos nye R-biler er state-of-the-art.

Først publisert i BIL 12 - 2002.

Paul Ricards sving nummer elleve, Double droit de Beausset, er kinkig. På forrige runde satt den akkurat som den skal, men hastigheten var for lav og jeg var ikke i nærheten av å utfordre S60 Rs veigrep. Denne gang tar jeg med meg mer fart fra sving ti, Courbe de Signes, og merker at det går fort, litt for fort. Et lite touch på bremsen og Volvoen kommer med hekken – pent og forsiktig, og uten inngripen fra elektronikken. Jeg går på gassen. Bilen setter seg godt nedpå og skyvet fra 400 Nm er der med en gang. Jeg greier å holde linjen og har drøyt 10 km/t høyere hastighet ut av Beausset-kombinasjonen.

Paul Ricard er en stor bane. Ypperlig for Formel 1, og i sin nye drakt er det nettopp F1-teamene Bernie Ecclestone har hatt i tankene når han har investert her. Løp er det ikke snakk om, det finnes ikke et eneste publikumssete rundt den 4,1 km lange banen. Paul Ricard HTTT (High Tech Test Track) er modernisert med tanke på testvirksomhet.

Å kjøre standardbil på en bane som dette blir ofte kjedelig. Og fra utsiden virker ikke en Volvo S60 R som passerer pitlane i 160 km/t imponerende. Men fra førersetet er det imponerende nok. Volvoen har et understell som er skreddersydd for banekjøring, samtidig viste prøvekjøringene i går at det også fungerer utmerket på til dels dårlig landevei.

Hemmeligheten ligger i det Volvo kaller Four-C Technology. Systemet er ikke ukjent, og flere bilprodusenter har hatt lignende løsninger før, men ingen har gått like langt som Volvo i å rendyrke de sportslige egenskapene samtidig som de også har vektlagt at disse bilene skal ha rimelig grad av komfort på landeveien.

Four-C står for Continuously Controlled Chassis Concept, og er ganske enkelt justerbare støtdempere koblet til et elektronisk styringssystem som tar hensyn til akselerasjon, bremsing, sidekrefter, hjulvandring, karosseriets bevegelser, rattutslag og hastighet. Støtdemperne kan med bakgrunn av informasjon fra de ulike følerne styres slik at en oppnår optimal dempereffekt i alle situasjoner. Støtdempernes styringssystem har Volvo og Öhlins utviklet, mens støtdemperne leveres av Monroe. Støtdempernes innstilling kan justeres 500 ganger i sekundet, så raskt at du fra førerplassen opplever det som om elektronikken forutser bilens bevegelser.

Sammen med det elektronisk styrte firehulsdriftssystemet og stabilitetskontrollen har elektronikken full kontroll, og bruker alle nødvendige hjelpemidler for å rydde opp i en ellers ugrei situasjon. At systemene virker er det ingen tvil om. På Paul Ricard var S60 R en racer. Du har nemlig tre innstillingsmuligheter for den elektroniske styringen: Comfort, Sport og Advanced. For landeveiskjøring er Advanced alt for hardt og helt uegnet hvis det er antydning til ujevn vei. På bane fungerer det derimot utmerket, og i kombinasjon med at DSTC-systemet settes på «Partly disabled » som tillater mer overstyring enn i normalinnstilling, er S60 R en skikkelig racer, samtidig som du har elektronikken i bakhånd om du skulle overvurdere egne ferdigheter. For den som virkelig vil frigjøre seg fra elektronisk assistanse kan DSTC-systemet også kobles helt ut.

På landeveien er Comfort den beste innstillingen. Fjæringen er fortsatt forholdsvis sportslig med tanke på svingkjøring, men den takler ujevnhetene meget godt, og på dårlig vei er komforten vesentlig bedre enn kjøreegenskapene skulle tilsi. Sport-innstillingen er det mest sportslige jeg vil anbefale på landevei, og denne innstillingen er såpass stram at veien bør være av meget god standard.

Hjulopphengenes konstruksjon er som i de andre S60 og V70 modellene, det er i store trekk fjærer, støtdempere og foringer som skiller Rmodellenes oppheng. Bremsene er derimot utviklet spesielt med tanke på R-modellene, og leveres av Brembo og har firestempels kallipere i aluminium og er lakkert i diskret grått.

Designmessig er både S60 R og V70 R diskrete. En liten leppe under støtfangeren foran, kombinert med en veldig diskret leppe på S60 bakluke gir 20 prosent forbedring av marktrykket. V70 R har en kraftigere spoiler på toppen av bakluken. Du vil kunne velge mellom 17- og 18-tommers hjul. Interiøret er også diskret og leveres i tre fargekombinasjoner – beige, brunt naturskinn og blått – kombinert med svart skinnratt med blå sømmer. De elegante instrumentene har blå bunn og metallkanter.

Designavdelingen har også vært med på å utforme motorrommet og de blå dekslene på motoren matcher nydelig til støpealuminiumen. Innblåsningsrøret – dette er en motor med overlading – er trykkstøpt i Norge og har en ekstremt glatt overflate innvendig. Dette røret kunne med fordel vært produsert i plast, men designerne valgte aluminium bare for utseendets skyld.

2,5-liters rekkefemmeren er en videreutvikling av Volvos 2,3-liter, og er samme motor som brukes i lavtrykksutgave i XC90. I R-utgave er den videreutviklet på de fleste områder,men boring og slaglengde er som for XC 90-motoren. Den nye motoren har nye og hvassere kamaksler, større turbo, nytt topplokk med bedre kjøling,nye stempler og råder, et helt nytt grenrør med mindre motstand, og et nytt innblåsningssystem. Det er lagt vekt på at motoren skal puste så lett som mulig og den er derfor utstyrt med to ladeluftkjølere.

Kreftene er det ikke noe å utsette på. Motoren leverer 400 Nm mellom 1950 og 5250 o/min når den er kombinert med sekstrinns manuell gearkasse og 350 Nm mellom 1850 og 6000 o/min når den kombineres med femtrinns automatkasse. Begge motorene yter 300 hk. Og om du er i tvil – 300 hk og 400 Nm gir et fraspark som tar pusten fra deg på landeveien, og er nok til at underholdningsverdien ved banekjøring ligger langt over det normale. Samtidig som de to R-modellene har egenskaper du normalt finner i racingbiler, har de også de praktiske bruksegenskapene og alt sikkerhetsutstyret du venter å finne i en moderne Volvo.

DETTE ER Volvo R:

 

S60 R

V70 R

Motor:

5 syl. i rekke

5 syl. i rekke

Sylindervolum:

2521 ccm

2521 ccm

Kompresjon:

8,5:1

8,5:1

KW(hk)/omdr.:

220(300)/5500

220(300)/5500

Nm/omdr.:

400/1950 [350/1850]

400/1950 [350/1850]

Dekkdimensjon:

235/40ZR18

235/40ZR18

Egenvekt:

ca 1670 kg

1700 kg

Aks. 0-100 km/

5,7 [7,5] sek

5,9 [7,7] sek

Toppfart:

250 km/t

250 km/t

Forbruk:

Ikke oppgitt

Ikke oppgitt

Priser, ca:

Ikke oppgitt

Ikke oppgitt

Lengde: 460,6 (471,0) cm. Bredde: 180,4 cm. Akselavstand: 271,5 (275,5) cm. Sporvidde f/b: 155,7/154,2 cm. Bagasjeromvolum: 424 (485) liter. (VDA).
Mål i ( ) gjelder V70 R. [ ] gjelder data med automatgear.

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer