img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Aixam 400 Evolution
PRØVEKJØRT: 5,4 hk, maks 45 km/t og bare to pedaler – dette kan da umulig gå galt. Gammelredaktøren unngikk gategrafitti, men oppdaget flere nye fullgass-svinger.

Først publisert i BIL 6 - 2001.

Sannsynligvis hadde redaktøren en baktanke da han ba meg hente, kjøre og skrive om en Aixam. Muligens svevde det i bakhodet at det ikke var så meget galt jeg kunne gjøre med den, det var tross alt ikke så lenge siden jeg hadde gjort en av Bils dummeste operasjoner (Snurret med en Pagani).

Han hadde nesten rett, men det tok flere dager før jeg var ganske trygg i rundkjøringene. Ellers gikk det bra, man finner seg fort til rette med 45 km/t i toppfart, speilet sjekkes likevel ikke oftere enn på en motorsykkel, det stopper og styrer uten overraskelser, men selvfølgelig er akselerasjonen noe for seg selv.

Og det var der tilbudene kom. Hadde det ikke vært for et par hyggelige buss-sjåfører og en og annen måpende personbilist, kunne nok også denne artikkelen vært illustrert med et foto “til advarsel”. For det å stå å vente ved en rundkjøring, og så hive seg inn i en lomme som i en vanlig bil er mer en nok, det viste seg fort å by på problemer.

Akselerasjon?
Bilen akselererer som en gal til ca 5 km/t, men så er det bråstopp. Ikke før du er oppe i 30 kommer det en følelse av krefter tilbake. Rundkjøringteknikken er med andre ord blitt: Se deg for meget god tid i forveien. Legg inn info om trafikk i egen retning sammen med info om trafikk fra høyre og den som er inne i, og på vei inn i, rundkjøringen. Be computeren regne ut resultatene av alle disse variable. Juster din egen hastighet (lettere sagt enn gjort) slik at du hiver deg inn i rundkjøringen, og treffer det riktige hullet med en fart av 30- 35 km/t. Styr deg rundt og lat som du ikke merker det innbydende lille knekket du får fra bakstillingen. Du vet jo at bilen har bestått elgtesten også.

Men ellers var det faktisk bare fryd. Overraskende. For 25 år siden lånte jeg en Citroën varebil av bølgeblikkslaget for å kjøre frem og tilbake til 24-timers løpet i Le Mans. En slags botsgang fordi jeg var så privilegert med hensyn til variert og spennende biltransport. Dette var ikke noe tilsvarende. Faktisk var det en merkelig følelse av en ny form for frihet å kjøre dette som jeg så mange ganger har forbannet.

Noen av dere kjenner godt veien fra Drammen til Oslo. Gjennom to bommer og ferdig med den. Ca en halv time, og hvis du antyder at det ikke sto 120 på meteren innimellom, er du antagelig en løgner. Slik er det ikke med denne. For eksempel er motorvei forbudt, og om ikke siste del av Sjølystveien inn til Oslo er motorvei, er det ikke akkurat ønskestrekningen for 45 km/t. Vi (feil – det er forbudt å ha med passasjer hvis det ikke er et barn under 10 år) – jeg må med andre ord legge opp til en tur. Hvordan kommer man fra Drammen til Oslo uten motorvei.

Lett forbikjørt
Det blir helt gamle dager. Lierbakkene ligger der, Lierkroa der vi alltid stoppet, og i de lange oppoverbakkene oppdager jeg at i praksis er vi ikke den fartsdumpen jeg trodde.

Det er aldri mer enn fire biler bak, det tar et halvt sekund for en vanlig bil å kjøre forbi de få meterne denne bilen måler, og fartsforskjellen mellom oss og dem er så mye større enn når de for eksempel skal forbi en bil med campinghenger. At lastebilen som kom susende bakfra kanskje virket litt truende kom jeg ganske snart over. Brosjyren viser tross alt gode bilder av Aixamer som kollisjonstestes fra alle kanter. Alu-rammen virker stiv nok den. Derimot er jeg ikke overbevist om at setene gir den beste beskyttelsen mot nakkeslengskader – det er med andre ord et poeng å være oppmerksom bakover.

Det andre jeg oppdaget var at 12 cm vandring på gasspedalen faktisk hadde en hensikt. Frem til da hadde det vært litt krampaktig, enten gassen i bånn eller helt oppe. Men nå begynte minner fra en DAF 55, for 20 år siden, å komme tilbake. Samme type remdrift og samme muligheter til å regulere gassen slik at du hadde det perfekte forhold mellom turtall og utvekslingen på remskivene. 45 km/t holder jeg uansett turtallet, og uansett opp- eller nedoverbakke. 14 Nm er ikke så dårlig, vi snakker bare 350 kg + 30 prosent fører. I denne sammenheng blir 5,4 hk mindre interessant.

Nå er det ikke dermed sagt at det optimale er så lavt turtall som mulig. En tosylindret Kubota diesel som vel egentlig er mer på sin plass i en minigraver enn i en luksusbil (fjernstyrt sentrallås, elektriske vindusheiser, paneler av nesten-tre innvendig og, stereoanlegg), sørger for ganske mye rock’n rock ved lavere turtall.

På gamle tomter
Så der dro jeg i fin flyt innover mot hovedstaden uten å møte et eneste veiskilt jeg kjente igjen. Liertoppen? Kan noen si om det er på veien mot Oslo. På høyde med Asker ble rundkjøringsteknikken finpolert, på et par kilometer er det vel 24 rundkjøringer! I Sandvika kjørte jeg meg bort. Det pleide å være den lille hovedstaden i Bærum, og derfor Terra Prohibito for folk fra Akerselven. Nå har de hjælpe meg bygget tunneller og noe de kaller Sandvika Ring der! Utrolig hva man opplever utenfor motorveiene.

Og så: prøve å plotte veien derfra til Oslo Sentrum uten Sjølystvei eller Ullernchaussée. Det er sikkert ikke alle dere der ute som er lokalkjent, men når jeg sier Røa, vil noen nikke medfølende. Og når jeg føyer til 33 kilometer i stedet for 14 vil dere andre forstå hva jeg snakker om.

Men bunnlinjen er at selv om dette som vanligvis vil ta 40 minutter, tok over 2 timer, må følgende føyes til. At “vanligvis” betyr med bil. Skulle du tatt buss og tog og buss ville det tatt enda lenger tid. Og denne lille saken brukte et og et halvt fingerbøl diesel. Offentlig kommunikasjon ville kostet deg ca 150 kroner, litt mindre på Honnør.

For hvem som helst?
Og her er vi vel ved kjernen. Dette er ikke noe alternativ til bil (selv om den også kan registreres og brukes som bil, men hvem er så sprø?). Den kjøpes i stor grad av enker, der ektefellen har sørget for frakten. Og det låter da selvfølgelig også helt kål at eldre mennesker uten noen form for trening kan sette seg inn i denne og bevege seg rett ut i trafikk som kan være ganske drepende. Eller at han som er fratatt lappen på grunn av illebefinnende setter seg inn i disse og kjører (uansett hvor lite lovlig akkurat det måtte være). Men slikt skjer da også oftest på steder med liten trafikk og nesten ikke noe offentlig kommunikasjon. Og det er ikke noe i statistikken som sier at disse er spesielt ulykkesutsatt.

Nå later det da også til å bli en slags orden på det hele. Vi må huske på at dette fenomenet startet som en slags reaksjon på at politiet i Paris begynte å skrive ut parkeringsbøter. Så fant noen et smutthull, der han kunne bygge firehjuls mopeder.  Poenget var at de var uten registreringsskilter, og kunne dermed ikke bøtelegges. Så ble det registreringsplikt for noen år siden og dermed kom det hele inn i mer ordnede former under et kjøretøybegrep som heter Quadricycles i EU.

EU-tilpassing
På grunn av EØS-avtalen måtte Norge godta disse bilene, men det virker som myndighetene ble tatt på sengen. For eksempel kan 16-åringen kjøre disse i dag, det er det ikke sikkert han eller hun kan etter 2003. Nå er de sertifikatfrie, men en form for opplæring ligger like under overflaten, klar til å dukke opp. Først var de avgiftsfrie, så ble det krevd avgifter, men nå er de avgiftsfrie igjen. Det er imidlertid et EU-arbeid på gang for å få orden på disse greiene, og de reglene vil nok vi også henge oss på.

For meg er jo ikke dette den aktuelle transportformen (ennå). Derfor blir det fort til at jeg ser på det fra den kuriøse siden. Men det å sitte inni noe som er 2,6 meter langt og 1,4 meter bredt, i Oslotrafikken, med busser og drosjer og matpakkebiler på alle kanter, og ikke kunne kjøre fortere enn 45 (noe skiltet bak også forteller tydelig) og så komme bak akkurat de samme bilene ved hvert trafikklys fremover, da begynner jeg egentlig å lure på hva man egentlig driver med. Jeg blir litt arrogant, kliner meg inn der ingen andre får plass, sperrer for større biler som synes dette går alt for sakte (jeg har like mye rett til å være her som du har, din BMW!) og fryder meg når jeg en og annen gang kan bryte fartsgrensene i 40-soner.

To problem imidlertid: Alle avtaler må gjøres med meget rommeligere tidsmargin enn jeg er vant til, i stedet for kvart på, er jeg der kvart over. Og: hvilken vei skal jeg velge tilbake til Drammen?


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer