img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Jaguar X-Type
PRØVEKJØRT: Nå tar Jaguar steget inn i mellomklassen, den luksuriøse delen av den. X-Type er en fin kjøremaskin med sterke bånd til Ford Mondeo.

Først publisert i BIL 6 - 2001.

X-Type er en meget viktig modell for Jaguar. Med denne bilen tar Jaguar for første gang skrittet inn i det største bilsegmentet, mellomklassen, vel og merke det luksuriøse toppsjiktet i denne dominerende klassen. Den er viktig også fordi den skal forsvare investeringene som er gjort i den tidligere Ford-fabrikken i Halewood, hvor Jaguar gjennom et par år har konvertert personale og produksjonsutstyr fra Escort til X-Type.

I dag har Jaguar kapasitet til å produsere 100.000 biler i året, en økning fra 50.000 i 1998. Målsettingen er imidlertid å doble kapasiteten til 200.000 biler i løpet av noen år, sikkert et realistisk mål ettersom Jaguar nå for første gang tilbyr fire modeller samtidig: XJ, XK8, S-Type og X-Type, og i det fjerne nærmer F-Type seg produksjonsstart. I denne staselige samlingen er det nykommeren XType – som ikke bare er en «folkelig» Jaguar, den har også permanent firehjulsdrift – som i første rekke skal stå for volumet.

Selv om Jaguar nå har kommet med en 4WD-modell, får vi et kontant benektende svar på vårt spørsmål om selskapet vil gjøre som Porsche og Cadillac, nemlig å utvikle en offroader.

Vi fikk stifte bekjentskap med X-Type på varierte franske veier i Burgund-området midt i mai. Selv om X-Type er basert på samme plattform som Ford Mondeo, er det avvik på et vesentlig punkt når vi snakker om plass – akselavstanden er 4,5 cm kortere på X-Type. Det gir seg utslag på benplassen i baksetet, samtidig som bagasjerommet er 48 liter mindre. Likevel har X-Type et meget rommelig bagasjerom, for på dette punktet er Mondeo kongen i mellomklassen.

Kjente komponenter
Det er ikke vanskelig å finne igjen komponenter fra Mondeo. Vi nikker gjenkjennende til tenningsnøkkel og lysbryter. Ved første øyekast er også instrumentene kopiert, men her har Jaguar tatt i bruk lysende plastvisere som gir en særegen effekt. Fra Jaguars side antydes det at omtrent 20 prosent av bilens komponenter deles med andre av gruppens bilmodeller, enten de heter Ford eller Jaguar.

Først tok vi for oss 2.5 Sport, som med 10 prosent stivere fjærer, 17-tommers felger og 45-profil dekk skiller seg fra Executiveversjonens standardoppsett. Under panseret finner vi en V-sekser som er villig nok. I vår prøvebil var den kombinert med manuell femtrinns kasse som det var en fryd å arbeide med. 2,5-literen er foreløpig den minste motoren, men det er ikke utenkelig at det senere vil komme en 2,0-liter. Når vi sier at motoren er «villig nok», antyder vi at det bør være såpass skyv i X-Type. Det er grunn til å huske at X-Type er et par hundre kilo tyngre enn Mondeo, en vektøkning som blant annet skyldes en ekstremt stiv karosserikonstruksjon. En dieselversjon, som naturlig nok får høyere dreiemoment enn bensinmotorene, vil komme, men Jaguars ledelse vil ikke røpe når.

Frisk treliter
Jaguars ingeniører har gjort en fin jobb med stabiliteten og balansen i bilen. Driften er fordelt med 60 prosent på bakhjulene og 40 på forhjulene, mens vektfordelingen er akkurat motsatt, det vil si 60 prosent på forhjulene. Ved eventuelt hjulspinn sørger en viskositetskobling på senterdifferensialen for å overføre mer moment til hjulparet som har best grep. Støydempingen er eksemplarisk mot hjulopphenget, og er nesten på samme nivå mot motoren.

Før neste etappe satte vi oss inn bak rattet på 3.0 Executive. Som navnet antyder, er det her lagt mer vekt på komfort, men Jaguar har ikke gått på akkord med kjøreegenskapene. Også Executive-versjonen liker seg når det er tett mellom svingene. Styrefølelsen er super og motoren arbeider i fin harmoni med gearkassen, og denne gang sørget vi for å få prøvd Jaguars femtrinns automatgear.

Etter noen kilometer er jeg dus med automatkassen, og merker at den nøler en smule når jeg bruker høyrefoten for å få skyv ut av svingene. For å motvirke dette, er det lettvint å vippe gearspaken et lite hakk til venstre. Der ligger fjerdegearet i den manuelle gearposisjonen. Dermed er nedgearingen gjort før inngangen til svingen, og jeg får fin rytme når jeg går på gassen igjen. Dette er selvfølgelig ikke nødvendig med mindre du vil utfordre kjøreegenskapene på svingete veier. Ved vanlig kjøring gjør automatkassen en utmerket jobb selv.

Seks kollisjonsputer hører til standardutstyret, det gjør også høydejustering av frontlysene. Rattet kan reguleres i høyde og lengde, og lettmetallfelger er standard på alle modeller. Dynamisk stabilitetskontroll (DSC) er tilleggsutstyr, det er også regnsensor, ryggevarsler og xenonlys. Bortsett fra på felg størrelsen er det på grillen man lettest ser forskjell på Sport og Executive. Sistnevnte følger god Jaguar-tradisjon med krom, mens Sport har grill som er lakkert i bilens farge. Sport har manuelt klima-nlegg, toppmodellen har elektronisk klima-anlegg.

Skinninteriør
På de nydelige skinnsetene og interiørdetaljene ellers ser vi at Jaguar ikke har gått på akkord med kvalitetsfølelsen selv om de har laget en rimeligere bil. X-Type er klar for Norge i disse dager. Den norske importøren tar inn både Sport- og Executive-versjonene med 2,5- eller 3,0-liters motor og valgmulighet mellom manuell og automatisk gearkasse. Pristillegget for automat er 24.000 kroner. 2,5-literen blir sannsynligvis volumselgeren her hjemme – i den grad vi kan snakke om volumer på et så eksklusivt merke som Jaguar. Den norske importøren får en X-Type-kvote på 45 biler i år, et antall som sikkert ikke vil stå å støve ned.

DETTE ER JAGUAR X-Type:

 

2.5 V6

3.0 V6

Sylindervolum:

2495 ccm

2968 ccm

Boring x slag:

81,6 x 79,5 mm

89,0 x 79,5 mm

kW(hk)/omdr.:

144(196)/6800

169(231)/6800

Nm/omdr.:

241/3000

279/3000

Dekk:

205/55R16

205/55R16

Egenvekt:

1555 kg

1555 kg

Aks. 0-100 km/t:

8,3 sek.

7,0 sek.

Toppfart:

224 km/t

234 km/t

Forbruk by:

1,36 l/mil

1,48 l/mil

Forbruk landevei:

0,72 l/mil

0,77 l/mil

Forbruk snitt:

0,96 l/mil

1,03 l/mil

CO2-utslipp:

234 g/km

244 g/km

Pris Sport:

530.000,-

625.00,-

Pris Executive:

540.000,-

635.000,-

Lengde: 467,2 cm. Bredde: 178,9 cm. Høyde: 139,2 cm. Akselavstand: 271,0 cm. Bagasjevolum: 452 l. (VDA).
Alle data gjelder med manuell gearkasse. Forbruk og CO2-utslipp i følge 99/100/EU.

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer