img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Bentley Arnage Red Label
PRØVEKJØRT: Med fare for å bli misforstått; Bentley Arnage er en orgie i hud og friske fraspark.

Først publisert i BIL 7 - 2001.

Selgeren hos importøren AS Insignia kommer mot deg med sin «Commissioning Case» og sier høflig: – Vi må bestemme bilens farge og samtidig velge fargen på Connolly-skinnet i interiøret...

Den forseggjorte trekassen med det flotte navnet inneholder fargeprøver og skinnprøver sirlig ordnet slik at det er lett å sette sammen riktige fargekombinasjoner – og importøren har nylig bestilt en ny og oppdatert versjon av kassen til en pris av 35.000 kroner.

På dette tidspunktet har du altså allerede bestemt deg for å kjøpe en Bentley Arnage Red Label med grunnpris drøyt tre millioner kroner. Med ekstrautstyr som pedaler i aluminium, integrert mobiltelefon, elektrisk korsryggstøtte og totrinns setevarme i baksetene, og ikke å forglemme californisk redwood i stedet for valnøtt-tre, ender prisen på nøyaktig 3.184.440 kroner. Fargekombinasjonen ble sort og beige, nærmere bestemt Black Oriole metallic utvendig, skinninteriør i farge Autumn, med kontrastfarge Spruce Green – også det i skinn, må vite – på toppen av dashbordet. For å gjøre bildet komplett står gulvteppenes farge i stil med skinnsetene og heter Conifer. Som leseren allerede har forstått, har vi dermed spesifisert bilen vi fikk anledning til å prøvekjøre tidligere i sommer.

Sterk hovedrett
Det aldeles nydelige skinninteriøret – da tenker vi ikke bare på skinnkvaliteten, men også på standarden på håndverket – er likevel bare for en dessert å regne, for hovedretten for oss som liker å kjøre bil er uten tvil motoren. 6,75-literen med turbo og ladeluftkjøler byr sannsynligvis på den sterkeste kombinasjonen av krefter og dreiemoment som finnes i noen serieprodusert sedan i dag.

V-åtteren gir et vanvittig skyv, og når dreiemomentet topper seg på hele 835 Nm ved et så beskjedent turtall som 2100 o/min, spiller det ingen rolle hvor bratt motbakken er – her kan du akselerere til himmels. Men når vi skal beholde bakkekontakten – og det må vi jo – yter ikke norske fartsgrenser denne bilen rettferdighet. Flat motorvei i 90 km/t takles nærmest på tomgang, trår du jernet en tanke ned så turtelleren viser 1800 o/min, er du fort oppe i 120 km/t. Vi har absolutt ingen grunn til å tvile på fabrikkens opplysning om at 0 – 160 km/t går unna på 15,4 sekunder.

Skal vi på lovlig vis nyte følelsen av å bli skjøvet bakover inn i det polstrete Conollyskinnet, må vi derfor gjøre det fra stillestående eller fra lave hastigheter før gearkassen har sjaltet opp til fjerde. Vi har kjørt biler med tilsvarende fraspark, men det er biler som veier over ett tonn mindre. En ting er å akselerere så mye masse, en annen side av samme sak er at retardasjonen må stå i forhold. På innsiden av 18-tommershjulene, som er skodd med 255/50-gummi, skjuler det seg ventilerte skivebremser på alle fire. Med 348 mm skivediameter foran og 345 bak, makter bilen å skrubbe fra 100 km/t til full stopp på tre sekunder, eller drøyt 40 meter – hvis veigrepet er optimalt.

Sportsmodus
Den tunge bilen er forbausende stabil når svingene kommer tett, men under slike kjøreforhold vil nok de fleste foretrekke en tanke fastere fjæring og demping – og det er gjort i en håndvending. Med et trykk på knappen på toppen av gearspaken aktiviseres sportinnstillingen. Elektroniske styringssystemer påvirker ikke bare de hydrauliske demperne, også sjaltemønsteret blir mer sportslig. Forskjellen mellom standard- og sportinnstilling er ikke stor, men den er merkbar.

Selv på dette prisnivået er ikke alle detaljer perfekte. Det er overraskende at rattet ikke kan reguleres i lengderetning, bare i høyden. Jeg sitter høyt med bena. En annen måte å se det på er at setene er forholdsvis lave. Sjåfører med lange ben vil oppleve at høyre kne kommer for nær rattet. Heves rattet mer, blir jeg sittende med armene unaturlig høyt. Fothvileren, hvor venstrefoten tilbringer hele kjøreturen på en automatgearet bil, er uvanlig bratt, så bratt at foten må flyttes til andre stillinger en gang i blant for å opprettholde blodsirkulasjonen forbi ankelen.

Ikke privatsjåfør
Begrepet privatsjåfør er selvfølgelig nærliggende når vi har med en slik bil å gjøre, men skulle vi noen gang komme i en så utopisk økonomisk situasjon at det er naturlig å holde seg med en Bentley Arnage, vil vi sannelig beholde førerplassen for oss selv.Når det er sagt; bilens baksete bærer sterkt preg av at det er her bilens eier forventes å tilbringe kjøreturen. To individuelle bakseter med like mange reguleringsmuligheter som forsetene forteller at det er bare på papiret denne Bentleyen er en femseter. I seteryggene foran finner vi innfelt to nydelige bord i samme treslag som i dashbord og midtkonsoll, altså californisk redwood, på fagspråket kalt Vavona.

Det sier seg selv at 405 hester må ha mye å drikke, et forbruk på nær to liter pr mil ved blandet kjøring forteller sitt. Isolert sett er dette et avskrekkende høyt forbruk, men på den annen side utnytter motoren drivstoffet svært så effektivt enten man regner pr liter motorvolum eller pr hestekraft. Bortsett fra en eventuell dårlig miljøsamvittighet for å produsere 450 gram CO2 pr kilometer, er neppe forbruket til bekymring for den som kjøper en bil til tre millioner. Bensinstasjoner er det jo overalt.

BENTLEY ARNAGE Red Label:
Motor: 8-sylindret V-motor med en overliggende kamaksel pr sylinderrekke og to ventiler pr sylinder, turbo og ladeluftkjøler. Kompresjon: 8:1. 6750 ccm. Boring og slaglengde: 104,1 x 99,1 mm. 298 kW (405 hk) v/4000 o/min. 835 Nm v/2100 o/min.
Transmisjon: Bakhjulsdrift. Firetrinns automatisk gearkasse.
Bremser: Ventilerte skiver foran og bak. ABS.
Dekk: 255/50ZR18.
Mål: Lengde: 539,0 cm. Bredde: 193,2 cm. Høyde: 151,5 cm. Akselavstand: 311,6 cm. Sporvidde f/b: 160,2/160,2 cm.
Vekter: Egenvekt m/fører: 2640 kg. Tillatt totalvekt: 3015 kg.
Volum: Bagasjerom: 351 liter (VDA). Tank: 100 liter.
Aks. 0 - 100: 6,3 sek.
Toppfart: 249 km/t
Forbruk by: 2,77 l/mil
Forbruk landevei: 1,43 l/mil
Forbruk snitt: 1,92 l/mil
CO2-utslipp: 450 g/km
Pris: kr 3.059.100,-
Forbruk i følge 93/116/EU.

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer