img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Mitsubishi Lancer Evolution VI
PRØVEKJØRT: Etter fire verdensmesterskap hedret Mitsubishi finske Tommi Mäkinen med en spesialversjon av Lancer Evolution VI - en superbil i familiebilens drakt.

Først publisert i BIL 7 - 2001.

Lancer Evolution VI er overraskende nær en standard Lancer sedan. Men ettersom den er utgangspunktet for rallyversjonen er den forsterket på en rekke områder, blant annet for at kjøreegenskapene skal matche de 280 hestene motoren er god for, eller kanskje den største utfordringen ligger i å tøyle dreiemomentet på 373 Nm.

Selv om Lancer Evolution VI er utviklet for rally og dermed også utviklet for å takle både vinterføre og grusveier, er denne versjonen som ble lansert etter Tommi Mäkinens fjerde seier i Rally VM, satt opp for asfalt. Det innebærer blant annet litt fastere fjæring og demping, og en motorstyring som er tunet for optimal respons.

Likevel er ikke toliteren direkte rå i frasparket ved norske hastigheter, men det er trekkraft nok. Det ingen grunn til å lete etter tredje- eller fjerdegearet I bakkene. Skal du derimot ha rask akselerasjon, må du finne deg i å hente frem noe som er bedre egnet enn femtegearet. Tiden fra jeg tråkker på gasspedalen ved 2200 o/min, til turtellernåla passerer 3500-merket og det skikkelige løftet kommer, virker uendelig lang. Først og fremst fordi jeg allerede har vent meg til det rå sparket som er tilgjengelig når turtellernåla holdes over 3500-merket. 373 Nm ved 3800 o/min og 280 hk ved 6500 o/min gir et brutalt skyv.

Ingen turtallsmaskin
Denne motoren må ikke jages og under akselerasjon kan en med fordel legge inn neste gear i god tid før turtellernåla passerer 6000- merket. Holder du turtellernåla over 4000-merket kommer det bare en flom av kraft hver gang du legger gasspedalen mot gulvet. Andre-, tredje- og fjerdegear blir tomme uten at flommen avtar. Veigrep er ikke noe problem. Bridgestonedekkene har feste så det holder, og jeg er ikke i nærheten av slippgrensen.

225/45ZR17-dekkene klorer seg fast og utnytter hver pore i asfalten, og det føles som om alle ujevnheter overføres direkte til førersetet. Komforten er langt fra familievennlig, det samme er lydnivået. Transmisjonsstøyen, smellene fra hjulopphengene, det rå gearskiftet, alle lyder når ufiltrert inn i kupéen, og skulle du ikke høre disse lydene må det skyldes hjulstøyen på den grove asfalten. Lyden av motor og gearkasse, og selv om fjæringskomforten glimrer med sitt fravær kan jeg leve med det også, men hjulstøyen er langt over grensen og hørselvern er en nødvendighet hvis du ikke skal ødelegge hørselen.

Enkelt og avansert
Lanceren har et forholdsvis enkelt og velprøvd firehjulsdriftsystem med midtdifferensial med silikonclutch som differensialbrems. Forakselen er også utstyrt med differensialbrems, og det samme gjelder bakakselen. Denne styres slik at den i en sving overfører mer kraft til det ytterste hjulet. På den måten utnyttes veigrepet maksimalt. Forakselen har også differensialbrems.

Jeg prøver forsiktig i noen svinger, øker gasspådraget ut av hver sving, kjenner på balansen. Styrehjelpen er der, og på den tørre asfalten føles Lanceren nesten som bakhjulsdreven. Andregearet – fullt pådrag – det er ikke mulig å få provosert frem unoter uten å være skikkelig stygg med den. Jeg har ikke mot til mer. Mitsubishi antyder 0 til 100 km/t på under fem sekunder. Det er vanvittig kvikt, og kroppen protesterer når 370 Nm og 280 hk får fritt spillerom.

Jeg overlater rattet til Sten Erik Nilsen. Han kan håndtere Lanceren og tar et par svinger som river i kroppen. Jeg ser bort på ham, Sten Erik har et smil som går fra øre til øre – han trenger ikke si noe. Neste sving kommer utrolig fort. Det skriker i gummi, jeg henger i sikkerhetsbeltet i den kraftige oppbremsingen, samtidig som jeg forbereder meg på svingen. Ikke den første, Sten Erik er allerede to svinger lengre frem.

Jeg kjenner ham, han jakter på farten ut av den siste av de tre svingene foran oss. Bridgestonedekkene lider i stillhet og må et lite øyeblikk, i det gasspedalen slipper fri 370 Nm dreiemoment, gi slipp på grepet. Men bare et lite hundredels sekund, så er grepet der igjen. Jeg trykkes inn i seteryggen. Jeg sitter som limt fast – det føles utrolig trygt i sportssetene.

Idet tredjegearet legges inn føles det som å bli løftet fram på en kjempestor bølge og vi skyter ut av svingen. Det er etter slike kjøreturer jeg forstår at jeg aldri vil lære å kjøre bil. På vei hjem nyter jeg likevel Lanceren og later som om jeg kan kjøre bil.

I Tommi Mäkinen versjon er ikke dette akkurat noen anonym bil. Og den kraftige hekkspoileren minner stadig sjåføren om det. Jeg ser meg stadig bakover, bare for å oppdage at det er spoileren som lurer meg. Den kraftige vingen kan justeres i fem vinkler avhengig av hvor mye marktrykk du ønsker.

Stort potensiale
En annen fiffig gimmick er kjølingen av ladeluftkjøleren. To dyser i støtfangeren spyler vann på ladeluftkjøleren for å øke kjøleeffekten. Neppe nødvendig i standardtrim, men med litt chiptuning vil denne motoren kunne gi adskillig mer dreiemoment og i Tommi Mäkinens bil gir den ca 290 hk og 510 Nm! I oppsettet til årets Monte Carlo Rally hadde Tommi Mäkinens Evolution VII, som har samme motor som Evolution VI, 295 hk og 540 Nm!

Evolution VI er historie, nå er det Evolution VII som gjelder i rallysammenheng og blant de store endringene er elektronisk styring av midtdifferensialen. Et system som ligner mye på Volkswagens 4-Motion. Også hjulopphengene er modifisert, og de som har kjørt begge bilene hevder at det først og fremst er balansen som er forbedret. Lancer Evolution VII er 10,5 cm lengre enn VI og har 11,5 cm lengre akselavstand.

En Lancer Evolution VI Tommi Mäkinen Edition er ikke en bil du kjøper for komforten og luksusen. Fra førerplassen er det bare de nydelige Recarosetene som avslører at dette ikke er en standard Lancer. Interiøret er særdeles nøkternt, og står på ingen måte i stil med kjøreopplevelsen. Vil du ha noe jålete som kan yppe seg mot Ferrarier og Porscher er dette et veldig godt egnet redskap.

MITSUBISHI Lancer Evolution VI:
Motor: 4-sylindret bensin rekkemotor med to overliggende kamaksler, fire ventiler pr. sylinder og turbo med ladeluftkjøler. Kompresjon: 8,8:1. Sylindervolum: 1997 ccm. Boring og slaglengde: 85,0 x 88,0 mm. Effekt: 206 kW (280 hk) v/6500 o/min. Dreiemoment: 373 Nm v/3800 o/min.
Transmisjon: Firehjulsdrift. 5M.
Bremser: Ventilerte skiver foran og skiver bak. ABS.
Dekk: 225/45ZR17.
Mål: Lengde: 435,0 cm. Bredde: 177,0 cm. Høyde: 140,5 cm. Akselavstand: 251,0 cm. Sporvidde f/b: 151,0/150,5 cm.
Egenvekt: 1350 kg.
Bagasjerom: 420 liter (VDA).
Tankvolum: 50 liter.
Aks. 0 - 100: 4,9 sek.
Toppfart: 260 km/t.
Pris: kr 685.000,-

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer