Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Kia og Hyundai splitter Ved en nylig presentasjon kunne Mong-koo Chung, president for Kia-Hyundai-gruppen, presentere den nye merkevarestrategien som skal gjøre at ingen tar feil av Kia og Hyundai. |
||||||||||||||||
Målet med den nye merke-brandingen er at søsken-paret Kia og Hyundai ikke skal oppfattes som siamesiske tvillinger, men at hvert merke skal få sin egen klare identitet og at det skal gis et klart inntrykk av at de går hver sin vei mot klart forskjellige målgrupper. Dette skal skje ved det fantastiske kunststykke at hvert merke skal markedsføres med sitt eget slagord. Hyundai skal markedsføres med ”Drive Your Way” som jeg håper skal indikere individualitet og selvstendighet, og ikke at man skal ha lov til å oppføre seg som en idiot i trafikken. Det fortelles da også at dette slagordet skal reflektere merkets ”forfinede og selvbevisste” holdning. Kia skal på sin side rope ut ”The Power to Surprise”, hvilket også kan oppfattes som ganske tve-egget, i den grad et slagord kan sammenliknes med et sverd. Men kraft til å overraske skal vise til en rekke av de spennende, og ”jeg-kan-også”-verdiene som ligger i Kia-merket. Gruppen er overbevist om at disse to, totalt atskilte og separate slagordene, blant annet kommer til å medføre den type synergi at merkene ikke forveksles med hverandre, og at det i seg selv skal medføre større samlet markedsandel. Aktivitetene med og rundt denne nye brandingen skal innføres samtidig på alle kjernemarkeder, USA, Kina og Europa, får vi vite. Jeg er spent på om det kommer til å virke, eller har noen betydning i det hele tatt. En krone til alle dere som i løpet av ti sekunder kan fortelle meg slagordet til Opel, som har vært å lese på alle annonser, brosjyrer og web-sider i hvert fall det siste året, om ikke lenger. ”Fresh thinking, better cars” står det. Til og med Opel-folk har problemer med å komme på det.
|