img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
BMW M3 smg
PRØVEKJØRT: Sekvensielle gearskift kommer for fullt og i alle prisklasser, og i den høyere prisklassen viser BMW hvordan det kan gjøres. BMW M3 er mer enn rå kraft.

Først publisert i BIL 10 - 2001.

Bayern viser seg ikke fra sin beste side, asfalten skinner våt når vi triller ut av BMWs garasjeanlegg i München. Værmeldingen er optimistisk, men med temperaturer rundt 13 grader er det ikke akkurat typisk sydtysk sommervær denne julidagen varter opp med. Jeg legger inn gearkassens automatfunksjon og tråkler meg ut av München med Garmisch Partenkirchen som mål.

Sekseren maler potent, men kultivert. Som alle BMWs seksere går den silkemykt og uten tegn til vibrasjoner. Manuelle gearkasser som sjaltes automatisk kan være en prøvelse til du er blitt vant til når og hvor lang tid de bruker på sjalteøvelsene. Det går hakkete for seg de første kilometrene gjennom Münchens gater. Gearskiftene tar rett og slett for lang tid og elektronikken er for rask med å velge et høyt gear. Selv om 3,2-literen har et meget hyggelig dreiemomentkurve, føles det som om det er lite å hente mellom 1500 og 2000 o/min.

Valgfritt sjaltemønster
Løsningen på problemet ligger snublende nær. Bak gearspaken er det en liten knapp. Med den kan en regulere sjalteprogrammet mot det ekstremt langsomme i den ene retningen, og mot det ultrasportslige i den andre. Fra det ekstremt langsomme går jeg til det ultrasportslige. En dramatisk endring, og svært masete. Midt i mellom er akkurat passe. Gearkassen er passe rask, samtidig som den utnytter motoren bedre – perfekt for Münchens ukjente og travle trafikkmiljø. Ikke like komfortabelt som med en hydraulisk automatkasse, men godt nok.

M3en er lettkjørt og i bytrafikken er den både oversiktlig og enkel å håndtere. Det er ikke noe som avslører at dette er en potent sportskupé, med ett unntak; på brostein romler det mer enn godt er. 45-profil dekk foran og 40-profil bak slipper gjennom. Normal tysk veistandard takler de fete dekkene derimot svært behagelig når det gjelder både støy og vibrasjoner. På autobahn A95 sydover begynner jeg å få en føling med hva M3en er god for.

Lynraskt gearskift
Turtellernåla danser opp mot 8.000-merket og jeg sitter godt tilbake i setet. Det klemmer akkurat passe på sidene av lårene og ryggen. Avstanden til ratt, pedaler og fothviler er perfekt. Aen under turtelleren er byttet mot et 3-tall som angir gearvalget. Ved 160 på speedometeret trekker jeg i hendelen på høyre side foran rattet. Lynraskt er fjerdegearet inne. Jeg trekker kjapt to ganger til i spaken og sjettegearet ligger inne før jeg kan telle til to.

Aldri tidligere har jeg opplevd så kjappe gearskift, og jeg må innrømme at jeg ble overveldet. Jeg trekker tre ganger i spaken på venstre side foran rattet, samtidig som jeg teller raskt til tre – på tre lyser tretallet på dashbordet og tredjegearet er inne. Fra sjette til tredjegear på brøkdelen av et sekund og med en presisjon du aldri vil kunne oppnå ved å sjalte manuelt. Dette er fantastisk og det er ikke bare selve gearskiftet som imponerer, snerret fra rekkesekseren når turtallet skal tilpasses tredjegearet er akkurat så potent som de skal være når det ligger 343 hk på lur under panseret. Nå er jeg ikke lenger i tvil om at dette er en sportsmaskin.

Annenhver BMW M3 levert etter 1996 har sekvensielt gearskift SMG, Sequenzielles M Getriebe som det heter på originalspråket. Dette er andre generasjon SMG og enda bedre og jeg kan ikke forstå at noen kan vurdere å kjøpe en M3 uten SMG. Dette gearskiftet forsterker bilens sportslige karakter, samtidig som du på de kjedelige transportetappene – som det nødvendigvis må bli noen av på overfylte veier – er automatfunksjonen akkurat god nok til at du vil velge den ved for eksempel køkjøring.

Optimal sportsbil
BMW har utviklet SMG i samarbeide med gearkasseprodusenten Getrag og Sachs. Utgangspunktet er en sekstrinns manuell gearkasse, en hydraulisk sjalteenhet, en tradisjonell clutch og en elektronisk styreenhet som samkjører med motorstyringsprogrammet. Systemet er enkelt å betjene. Gearspaken står i samme posisjon hele tiden. For å velge manuelt gearskift kan du enten dra eller skyve i gearspaken, eller bruke hendlene foran rattet. Revers velger du ved å trekke gearspaken til deg og skyve den forover, og vil du til automatfunksjon, skyver du den til høyre. Bakkestart kan være et problem med denne typen gearskift. BMW har derfor lagt inn en bakkestartfunksjon som sammen med antispinnregulering og stabilitetskontroll skulle gi god fremkommelighet også på vanskelig vinterføre.

180 er fin fart for M3en. Den har trøkk nok i bakkene, og ved forbikjøringer er den kjapp nok til å holde unna for raskere biler som kommer bakfra. Det er overraskende hvor raskt en venner seg den høye hastigheten og autobahnmilene spises effektivt. Ved Oberau tar jeg av og inn på bundesstrasse 23 retning idylliske Ettal og Oberammergau. Den første biten av denne veien er en nydelig svingete alpevei, passe bratt og svingete til å kunne utnytte både kraften og kjøreegenskapene i M3en.

I manuell funksjon har du seks sjaltemønstre å velge blant. Jeg velger det nest sportsligste. Det mest sportslige forutsetter nemlig at du kobler ut stabilitetskontrollen. Med våt asfalt i skyggepartiene velger jeg det sikre fremfor det spektakulære. Dette er akkurat den type vei denne bilen er laget for. Sekseren har et vanvittig nydelig skyv ut av svingene, og de lynraske gearskiftene gjør at du kan utnytte den maksimalt og ha full kontroll.

Styreresponsen og styrefølelsen er førsteklasses, og Michelin-dekkene gir førsteklasses veigrep. Stabilitetskontrollen er lagt på den sportslige siden, og tillater både over- og understyring i små porsjoner. BMWs M-Sport har gjort en fantastisk jobb med denne bilen, og kjøreegenskapene matcher motoren perfekt.

Memmingen er målet, og jeg kjører inn på A7 like før Kempten, ti minutter senere svinger jeg av en nesten biltom autobahn ved Memmingen, 30 km lengre nord. Med 275 km/t på speedometeret er styringen litt lett, men stabiliteten er god, og de lange svingene føles trygge. Likevel er det antydning til klamme hender når jeg kjører mot en kveldssol som danser over takene i gamlebyen i Memmingen.

M3 legger ikke skjul på at den har mer å by på enn sine søsken med mindre motorer. Normalt vil 343 hk og sportschassis dra ned både kjørbarhet og komfort, men i dette tilfellet er prisen i så henseende svært så overkommelig. Plass er det dessuten nok av og M3 Coupé rommeligere enn konkurrentene fra Porsche. Og når sant skal sies; M3 SMG oppleves som mer sportsbil enn dagens 911, råere, friskere og mer potent og moderne.

BMW M3 smg:
Motor: 6-sylindret rekkemotor med to overliggende kamaksler og fire ventiler pr sylinder. Kompresjon: 11,5:1. Sylindervolum: 3246 ccm. Boring og slaglengde: 87 x 91 mm. Effekt: 252 kW (343 hk) v/7900 o/min. Dreiemoment: 365 Nm v/490  o/min.
Transmisjon: Bakhjulsdrift. 6S.
Bremser: Ventilerte skiver foran og bak. ABS, EBD og stabilitetskontroll.
Dekk: 225/45ZR18 foran, 255/40ZR18.
Mål: Lengde: 449,2 cm. Bredde: 178,0 cm. Høyde: 138,3 cm. Akselavstand: 273,1 cm. Sporvidde f/b: 150,8/152,5 cm.
Vekter: Egenvekt: 1570 kg. Tillatt totalvekt: 2000 kg.
Bagasjerom: 410 liter (VDA).
Tankvolum: 63 liter.
Aks. 0 - 100: 5,2 sek.
Toppfart: 250 km/t
Forbruk bykjøring: 1,78 l/mil
Forbruk landevei: 0,84 l/mil
Forbruk snitt: 1,19 l/mil
CO2-utslipp: 87 g/km
Pris: r. 975.500,-
Forbruk i følge 99/100/EU.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer