img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Mercedes-Benz SL 500
PRØVEKJØRT: Den er stappfull av elektronikk, og truer CLs posisjon som Mercedes’ teknologiske utstillingsvindu, men når alt kommer til alt er det den velkjente V-åtteren som imponerer mest.

Først publisert i BIL 11 - 2001.

Akselerasjonen ut av hårnålsvingen er ikke imponerende, men bakhjulene sliter med å beholde grepet på den våte asfalten. Det som startet med en tydelig understyring er i ferd med å gå over i overstyring. Men jeg nekter å tro det, og holder gasspedalen der den er. Understyringen er med ett blitt historie, nå er det bakhjulene som slipper, og det store rattet er godt å ha når overstyringen skal pareres. Styringen er blytung og jeg liker det. Denne bilen er en utfordring, og jeg begynner å forstå hvilken prestasjon det var for Denis Jenkinson og Wolfgang von Trips da de kjørte SL 300 Gullwing på grusveier i Nord Sverige og Finland midt på femtitallet.

Det har skjedd mye siden den gang, og det er langt fra så utfordrende og krevende å kjøre SL av 2002-års modell. Jenkinson og von Trips hadde ikke noe valg, deres bil var en kupé. I 1957 kom den første SL 300 Roadsteren, men du måtte fortsatt velge, kupé eller kabriolet. I dag har du så å si to biler i én, dagens SL med det harde nedfellbare taket har kupéens og kabrioletens fordeler og det tar bare drøyt 16 sekunder fra du bestemmer deg til du har en “ny” bil.

Kjent motor
Mens en SL300 fra slutten av 50-tallet var en nokså enkel farkost, selv om den etter datidens mål sikkert var blant de mer avanserte, er dagens SL-generasjon noe av det mest avanserte som ruller på fire hjul. Motoren er riktignok en “gammel” kjenning, og samme V-åtter som i den avtroppende SLen, men likevel avansert nok med blant annet tre ventiler og to tennplugger pr sylinder. Den har fått et nytt styringsprogram for innsprøyting og tenning, og gassresponsen tilpasser seg din kjørestil. Dermed kan motoren gå på et økonomiorientert program når sjåføren velger det, men samtidig gi en sportslig og kvikk gassrespons når sjåføren legger opp til en sportslig kjørestil.

Kraften er det ikke noe i veien med, og i kombinasjon med en fremtrinns automatkasse med mulighet for manuelt sekvensielt gearvalg, gir denne motoren en imponerende effektflyt i alle hastigheter. 0 til 100 km/t på 6,3 sekunder er muliggjort av et antispinnsystem som ligger på den sportslige siden og tillater litt mer slipp enn normalt. Også stabilitetskontrollen er lagt på den sportslige siden. Til tross for all elektronikken har du så absolutt sportsbilfølelsen og kjenner at bil og dekk sliter med G-kreftene.

På tørr asfalt skal du være uforsiktig med gassen før den oransje lampen tennes og avslører at elektronikken griper inn og assisterer deg. På våt asfalt er det derimot ikke noe problem å få lampen til å lyse nærmes konstant. V-åtteren er råsterk, og har et bunndrag som gjør at den på våt og glatt italiensk asfalt er svært krevende å håndtere uten elektronisk hjelp. Selv med stabilitetskontrollen full operativ, ga den såpeglatte asfalten tilbud jeg normalt bare får på norsk vinterføre.

Elektroniske bremser
Mercedes har tøyd bruken av elektronisk hjelp lengre enn noen andre, og SL har elektronisk styrte bremser som standard. Sensotronic Brake Control har en beholder hvor bremsevæsken lagres under høyt trykk. Når bremsene aktiveres åpnes ventiler fra beholderen og ut til resten av bremsesystemet, som dermed er satt under høyttrykk med en gang. Ved at elektronikken styrer trykket ut fra hvordan du bruker bremsepedalen, vil bremsetrykket ligge på maks nesten i det øyeblikket en panikkbremsing registreres og kan bidra til å redusere bremsestrekningen med opp til tre prosent.

SBC gjør også at stabilitetskontrollen opereres raskere og mer nøyaktig. Det samme gjelder for ABSen, som takket være SBC fungerer bedre ved bremsing i svinger som følge av en mer nøyaktig dosering og fordeling av bremsekraften mellom hjulene. En annen fordel er at det ikke er noen vibrasjoner i bremsepedalen når ABSen er aktiv. Mercedes har også lagt inn en fuktighetsføler som sørger for å gi beskjed til SBC når bremseskivene er våte, slik at elektronikken med jevne mellomrom legger på bremsene litt for å tørke bremseskivene når du kjører på våt vei.

Bremseeffekten er det ikke noe i veien med, men bremsefølelsen er litt annerledes og bremsepedalen er litt “død” sammenlignet med et vanlig hydraulisk bremsesystem. Det er likevel lett å dosere bremsekraften. Ved normal kjøring vil du ikke tenke over at du styrer bremsene med en elektrisk bryter.

Praktisk førerplass
Normalt vil du heller ikke tenke mye over resten av elektronikken. SL 500 har til tross for høyt utstyrsnivå en enkel og oversiktlig førerplass. Alt du trenger for kjøringen er gjort på enkleste måte. Speedometeret og turtelleren er elegante og enkle, og flankert av tankmåler og kjølevanntemperaturmåler. På midtkonsollen ligger underholdningsavdelingen med navigasjonssystem, kjørekomputer og radio/CD-spiller, mens klimaanleggets betjeningsratt og -knapper er samlet i en egen gruppe.

Active Body Control, ABC, er standard, og bruker hydraulikk for å motvirke krenging via støtdemperne. ABC fungerer svært bra på slett vei. Testruten Mercedes hadde lagt opp til var overraskende fri for humpete vei, og jeg fikk derfor ikke prøvd hvordan systemet takler dårlig vei. Styrefølelsen er førsteklasses og når krengingen er redusert til et minimum, gir det svært god kontakt med veien.

Komforten generelt er førsteklasses. Selv uten tak er det mulig å kjøre i drøyt 200 km/t uten sjenerende vind – støynivået øker derimot til godt over det ubehagelige. Jeg foretrekker å kjøre med siderutene nede og uten vindskott når jeg kjører åpen bil. Da reduseres komforthastigheten til ca 120 km/t.

God komfort
Fjæringskomforten er meget god. Kjører du med taket på er dette svært behagelig transport. Bagasjeplassen er det heller ikke noe å utsette på. Med taket nedfelt reduserer du bagasjerommets kapasitet til 235 liter. Ved at du kan løfte taket når du har åpnet bagasjeromlokket, har du god tilgang til bagasjerommet når du kjører åpent. I tillegg har du god plass til bagasje bak setene. Her er det også montert inn stropper for å holde bagasjen på plass.

Med en pris på knappe 1,5 millioner kan man godt ha forventninger om en omfattende utstyrspakke, og det er da heller ikke spart på noe. Skulle du savne noe på listen over standardutstyr, skal du ha ganske sære ønsker hvis du ikke finner det på ekstrautstyrlisten. Avansert teknologi og høyere utstyrsnivå til tross; en SL 500 2002-modell er 45.000 billigere enn forgjengeren. Det i seg selv er en bragd.

SL 500 blir ikke alene. I september neste år lanseres SL 350, i oktober 2003 kommer SL 600, mens den mest sportslige SLen, SL 55 AMG med 476 hk og 700 Nm, lanseres i februar neste år og vil koste 1.976.000 kroner.

Det er lett å bli forført av teknikken i SL 500, og mange vil nok la seg forføre av den. Men SL 500 har like mye å by på for de som setter kjøreopplevelsen i sentrum. Enten du foretrekker luksuriøs komfort eller målrettet sportslighet er SL 500 et førsteklasses redskap. Den setter standarden for denne klassen.

MERCEDES-BENZ SL 500:
Motor: 8-sylindret V-motor med to overliggende kamaksler pr sylinderrekke, to tennplugger og tre ventiler pr sylinder, variabelt innsugingssystem. Kompresjon: 10:1. Sylindervolum: 4966 ccm. Boring og slaglengde: 84 x 97 mm. Effekt:225 kW (306 hk) v/7900 o/min. Dreiemoment:460 Nm v/2700 o/min.
Transmisjon: Bakhjulsdrift. 5A.
Bremser: Ventilerte skiver foran og bak. ABS, EBD og stabilitetskontroll.
Dekk: 255/45WR17 foran.
Mål: Lengde: 453,5 cm. Bredde: 181,5 cm. Høyde: 129,8 cm. Akselavstand: 256,0 cm. Sporvidde f/b: 155,9/154,7 cm.
Vekter: Egenvekt: 1845 kg. Tillatt totalvekt: 2140 kg.
Bagasjerom: 317 liter (VDA).
Tankvolum: 80 liter.
Aks. 0 - 100: 6,3 sek.
Toppfart: 250 km/t
Forbruk bykjøring: 1,91 l/mil
Forbruk landevei: 0,92 l/mil
Forbruk snitt: 1,27 l/mil
Pris: kr. 1.477.000,-
Forbruk i følge 99/100/EU.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer