img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Morgan Aero 8
PRØVEKJØRT: I Aero 8 er det fremdeles mulig å kjenne om sigarettsneipen du kjørte over var med eller uten filter. Morgan har laget en brutal bil med alle tidligere modellers karaktertrekk.

Først publisert i BIL 11 - 2001.

Gamle, innbarkede Morgan-entusiaster krympet seg da de første bildene av den skjeløyde bilen kom fra Geneveutstillingen i mars i fjor. Mange mente at Aero 8 hadde for høy “Beverly Hills”-faktor, og at den ville få de opprinnelige Morgan-modellene til å se ut som anakronismer. Men kritikkene har stilnet, Aero 8 er akseptert.

Morgan Aero 8 er ikke så myk, sivilisert og snill som den ser ut for. Med sine røtter i motorsport kan bilen kalles et “beist”. La meg forklare: Du konstruerer et aluminiumchassis så lett og stivt som overhodet mulig, monterer inn BMWs V8-motor med sekstrinns Getrag gearkasse og hjuloppheng lignende det du finner på en fullblods racerbil. Deretter monterer du stive støtdempere, AP bremser og viskose differensialsperre, og du har en fullblods racerbil. Morgan Motor Company har pakket det hele inn i et aluminiumkarosseri, utstyrt bilen med et smakfullt interiør i Mulberry skinn og treverk i ask. Resultatet er en usedvanlig attraktiv sportsbil.

Med 286 hk (210 kW) og 1000 kg egenvekt gir det 0 til 100 på under 5 sekunder, og en toppfart på 260 km/t. Dreiemomentet er på 440 Nm. I en bil som veier bare 1.000 kg blir det dynamitt!

Vi har prøvekjørt en prototyp, en førproduksjonsmodell og den første, norske produksjonsmodellen. Sistnevnte ga samme følelsen av å kjøre racerbil som den første gjorde. Likevel var bilen lettkjørt og oppførte seg sivilisert og pent i tett bytrafikk.

Lange tradisjoner
Det er ikke hver dag den vesle bilfabrikken i Malvern Link i England lanserer en ny bilmodell. Den tradisjonsrike, lille bilfabrikken har produsert stort sett den samme bilen siden 1936. Da kom nemlig den første firehjulingen. Fabrikken ble etablert av Charles Morgan i Malvern i 1910, og produserte sportslige biler med tre hjul. Så i 1936 kom den første bilen med fire hjul og fire sylindre; Morgan 4/4, i 1950 den kraftigere +4 og i 1968 +8 med Rover V8-motor.

Mens andre bilfabrikker ble modernisert, tviholdt salig Charles og hans sønn Peter Morgan på det tradisjonelle håndverksyrket. Bilene skulle bygges for hånd, med karosseriplater rundt den berømte trerammen, og Sliding Pillar forstilling. Den dag i dag kan du derfor besøke fabrikken og rusle rundt og se håndverkere som høvler tre og håndbanker karosseriplater.

Nå er en ny fabrikkbygning oppført. Den huser produksjonen av den nye Aero 8, hele 15 biler i uken er planen. Dette i tillegg til de 11 tradisjonelle Morganer som lages pr uke i dag. Den norske importøren Roadster Square har bestilt ytterligere fem Aero 8, har vi fått vite.

Sportsbil
Charles Morgan er tredje generasjon eier av fabrikken, og han forsto at motorsport er viktig for Morgan. Derfor var det smertelig for den nye sjefen å erfare at folk i motorsportsmiljøet lo bak hans rygg over de elendige resultatene på bilbaner.

I 1997 stilte han opp i et billøp med en kraftig modifisert +8. Den hadde en nykonstruert aluminiumramme, og det publikum ikke visste den gang var at dette var den spede begynnelse til en ny Morgan. Charles knyttet til seg Chris Lawrence, en genierklært ingeniør med lang erfaring i å utvikle kjøreegenskaper. Blant annet gjorde han en kjempejobb med Triumph TR2 tidlig på 50-tallet, og TR2 ble en suksess.

Moderne teknikk
Charles Morgan visste at de måtte komme med en ny bilmodell for å overleve som selvstendig bilfabrikk, en bil som kunne konkurrere med de raskeste fra Porsche og Jaguar. Hans målsetting var å utvikle en bil som kunne vinne løp.

+8-modellens aerodynamiske egenskaper var alt for dårlige. Den nye bilen måtte dessuten gjøres vesentlig mer vridningsstiv, og samtidig ønsket han at det ikke skulle være behov for stabilisatorstag. Alt dette har de fått til. Borte er den stive bakakselen. Nå er fjæringen uavhengig, med lange parallellstag svært lik de man finner i en formelbil og har Eibach spiralfjærer med Koni dempere. Bakakselen er spesiell, men enkel og genial, og er patentsøkt. Felgene er 18-tommers OZ, 9 tommer brede, og holdes fast med en sentermutter. Pirelli P6000 sørger for bakkekontakten.

Under utviklingsarbeidet ble et samarbeid med BMW etablert, noe som har vært veldig verdifullt for Morgan. Dels fordi bilene kunne testes nærmest ubegrenset på BMWs testbane i Sydeuropa, og dels fordi to dyktige ingeniører fra BMW deltok i utviklingsarbeidet.

Drophead coupe
Det første som slår en når man ser Aero 8, er at den tar seg bedre ut i virkeligheten enn på bilder. De “skjeløyde” frontlyktene er litt spesielle, men er mindre oppsiktsvekkende i virkeligheten. Den karakteristiske vannfallsgrillen passer nett og fint inn mellom de to voldsomme forskjermene. Den skrånende frontruten bringer tankene hen til Bugatti Type 57, mens bakstussen med Venturi-tunnelen har mye til felles med Marcos. Elektrisk drevne vindusheiser og varmetråder i alle ruter hører med til utstyret. Pussig nok er Aero 8 en såkalt “drophead coupé”. Igjen et kompromiss for å selge biler og overleve som selvstendig bilprodusent. Bagasjerommet er naturlig nok ikke stort, men et sett golfkøller er det laget plass til!

Vakker utsikt
Man sitter godt i Morgans nyeste kreasjon, og det er god side- og lårstøtte. Man er omgitt av skinn, ask og maskinpolert aluminium, og alt er utført med håndarbeid av høy kvalitet. Dashbordet minner også litt om Bugatti Type 57, og instrumentene er lettleste med lyse tallskiver og blått instrumentlys som tar seg godt ut i mørket, men som kan være upraktisk.

Fotbrønnen er for trang til å finne et sted å hvile clutchfoten, hvilket er synd i en ellers fin langtursbil. Det innvendige sladrespeilet hindrer utsikten for trafikk fra høyre, men i det store og hele er interiøret og førerplassen svært tiltalende. Særlig falt undertegnede for ask som interiørdekor. Dette er gjort for å understreke at også denne bilen i god Morgantradisjon har ask ramme under aluminiumkarosseriet. Smakfullt, selv om treverk i dørens armlene blir i hardeste laget å hvile albuen på. I stedet for hanskerom er bilen utstyrt med en morsom veske, som man ganske enkelt tar med seg når man går fra bilen.

Rattet er justerbart i høyden og en interessant detalj er et digitalt tekstvindu på midtkonsollen som viser lufttrykk og dekktemperatur på alle fire hjul.

Utsikten over det lange panseret og de kjempestore forskjermene er en opplevelse. Dessverre ødelegger to store vindusviskere noe av den flotte utsikten.

Clutchen har en type fjærbelastning som krever litt tilvenning. Men når det er gjort, finner man ut at dette er en fleksibel og sivilisert bil å kjøre i bytrafikk. Diverse klunkelyder fra 6-trinns Getrag gearkassen bekymret oss en god del, inntil den norske importøren kunne fortelle at slik skulle det være. Fullblods racerbiler har ofte slike unoter, og det er en del av bilens sjarm. Men slike lyder er ikke akkurat tillitvekkende!

Kalesjen er den fineste vi noen gang har sett på en Morgan, bare så synd at dette eksemplaret var litt trekkfull på førersiden. Nå kan det være igjen være lurt å minne seg selv på at dette er i basis en rå racerbil, og sett i lys av det får slike unoter passere.

Suverent veigrep
Det er på landeveien at Aero 8 kommer til sin rett. Tyngdepunktet er meget lavt, og dempere, fjæring og hjuloppheng samarbeider godt om en felles målsetting; holde alle fire hjul godt plantet i asfalten. Fjellstøtt og som en gokart finner bilen veien gjennom svingene uten merkbar krengning.

Å finne grensen for hva bilen klarer før den begynner å miste veigrepet, er ikke lett. Her svikter motet lenge før bilen svikter deg. Under prøvekjøringen av prototypen på Rudskogen Motorsenter var det dessverre litt fuktig på asfalten, og festet ikke det beste. Men så gøy er det lenge siden vi har hatt det! Den 4,4-liters V8 BMW-motoren som fyller plassen under panseret romler slik en V8 skal, men i en bil av dette kaliber hadde vi ventet mye mer godlyd.

At Aero 8 i beste Morgan-tradisjon kan ta deg til kontoret den ene dagen og vinne et løp den neste, er det liten tvil om. Men skal du bruke den fullt ut, er den krevende og med et potensiale som gjør den fortjent til et klippekort på Nürburgring.

MORGAN Aero 8:
Motor: 8-sylindret V-motor med to overliggende kamaksler pr sylinderrekke, fire ventiler pr sylinder og variable ventiltider. Kompresjon: 10:1. Sylindervolum: 4398 ccm. Boring og slaglengde: 82,7 x 92,0 mm. Effekt: 210 kW (286 hk) v/5400 o/min. Dreiemoment: 440 Nm v/3600 o/min.
Transmisjon: Bakhjulsdrift. Getrag sekstrinns manuell gearkasse.
Bremser: AP Racing, ventilerte foran og bak.
Dekk: Pirelli P6000 225/40/ZR 18.
Mål: Lengde: 412,0 cm. Bredde: 177,0 cm. Høyde: 120,0 cm. Akselavstand: 253,0 cm. Sporvidde f/b: 151,0/148,0 cm.
Vekter: Egenvekt m/fører: 1075 kg.
Tankvolum: 70 liter.
Aks. 0 - 100: under 5 sek.
Toppfart: 256 km/t
Forbruk bykjøring: 1,84 l/mil
Forbruk landevei: 0,89 l/mil
Forbruk snitt: 1,24 l/mil
Pris: kr. 1.250.000,-
Forbruk i følge 99/100/EU.

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer