img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Ford Thunderbird
PRØVEKJØRT: Tilbake til røttene, var utgangspunktet da Ford utviklet den nye Thunderbirden - en toseter som til tross for moderne design har 55-modellens karaktertrekk.

Først publisert i BIL 12 - 2001.

Da Ford i 1953 startet utviklingsarbeidet til det som i 1955 ble Thunderbird, var det for å svare på Chevrolets suksess med Corvette. Forbildet var Jaguar XK120, og Thunderbird var en sportslig toseter med typisk amerikansk innpakning og utstyrsnivå. Da Ford utviklet den første Thunderbirden hentet de deler fra andre modeller i Ford-programmet, og Ford Fairlane sedan var den viktigste donoren når det gjaldt teknikk.

Thunderbird har en broket historie og utviklet seg til å bli en stor femseter. Da Ford oppdaget at alle konkurrentene lanserte små tosetere som solgte bra, skjønte de også at de trengte en mindre bil. Men å gå så langt ned som til MX-5 eller BMW Z3 var ikke aktuelt.De trengte en bil for amerikanere, en bil med -55 Thunderbirds sjel og moderne teknikk.

Kappet LS8 plattform
I likhet med originalen er teknikken hentet fra en sedan, men en Lincoln. Thunderbird er nemlig bygd på en kappet Lincoln LS8 plattform, samme plattform som også Jaguar SType bruker. Akselavstanden er redusert med hele 18,5 cm i forhold til de to sedanene, og selv om dette ikke er noen småbil, er den nett og hendig – sett med amerikanske øyne.

Det er ikke bare plattformen som er hentet fra LS8 og S-Type. Hjulopphengene, med aluminium bærearmer, bremsene med firestemplers kalippere er også hentet fra de to sedanene. Selv om komputersimuleringer forutså at plattformen ville miste mye av vridningsstivheten når taket ble skrellet av, ble karosseriingeniørene overrasket over hvor vridbar plattformen ble. Det ble derfor en krevende oppgave å forbedre vridningsstivheten. Det er blant annet montert inn flere forsterkninger i karosseriet, i plattformen under motoren, under kupeen og bak kupeen. Resultatet er et karosseri som Fords ingeniører sier er på nivå med BMW 3-serie og Mercedes CLK cabriolet når det gjelder vridningsstivhet.

Men så omfattende forsterkninger koster, blant annet i form av høy vekt, og med 1699 kg egenvekt er Thunderbird for tungvekter å regne. Den er drøyt 200 kg tyngre enn for eksempel CLK 430. Selv med en 4-liters V-åtter med 256 hk under panseret kommer det ikke som noen overraskelse at Ford har valgt å ikle Thunderbird cruiserens karakter fremfor å satse på det sportslige. Sånn sett er den tro mot originalen. Den var heller ingen sportsbil, men trivdes bedre på utflukt i avslappet tempo enn når det ble jaget gjennom svingene med skrikende dekk.

Det samme gjelder i stor grad for dagens Thunderbird. Den kraftige V-åtteren har skyv nok, men greier ikke å gi sportslige prestasjoner. Fjæring og demping er også lagt på den komfortable siden. Thunderbird føles alltid som en tung bil Over fartsdumper er det mye bil som skal roes igjen og hjulopphengene blir utnyttet fullt. Stort sett flyter den behagelig og elegant over ujevnhetene, men av og til, spesielt på broskjøter og skarpe kanter, slår det i hjulopphengene.

Avslappet V-åtter
V-åtteren er kraftfull, men avslappet. Automatkassen er sjaltevillig og sjalter smidig, men selv om gearkassen er med på notene og raskt finner et velegnet gear skjer det lite. Motoren er overraskende lite akselerasjonsvillig og føles litt anstrengt på høye turtall. Selv om det er ved akselerasjon i området 100 -120 km/t den har mest drag, måtte jeg skuffe de som dro opp på siden og ville ha en oppvisning av rå kraft.

Likevel er dette en bil det er lett å trives i. Kupeen er rommelig, og designen er nydelig enkel. Her er det ikke brukt unødvendige og overdådige kosmetiske virkemidler - det er det enkle som råder og det fungerer perfekt. Følelsen av å kjøre åpen bil er ikke som i originalen fra -55, den sterkt skrånende frontruten gir nesten følelsen av å sitte under tak. Kjørestillingen er god, faktisk en av de beste Ford kan by på.

Komforten ellers er også svært god, og vibrasjoner fra veiene, enten vi snakker om de som gjerne kommer gjennom rattet og de som kommer via hjulopphengene, er fraværende. Styringen gir ikke noen direkte og kontant kontakt med veien, men likevel er styreresponsen god og styringen er godt balansert og gir akkurat tilstrekkelig tilbakemelding til at du føler deg trygg. Selv når bilen hiver litt på seg i svinger med humper er stabiliteten god og det skal bare små korrigeringer til for å holde en jevn sving.

Vellykket retrodesign
Aerodynamisk fungerer Thunderbird nydelig. Det er svært lite turbulens, mye takket være den sterkt skrånende frontruten, og det er komfortabelt å kjøre uten tak. En original hardtop med det karakteristiske “ku-øyet” leveres også. Den veier bare 39 kg og er enkel å montere.

Selv om du ikke har noe forhold til en -55 Thunderbird, har den nye Thunderbirden et vellykket design. Den er elegant og lett i linjeføringen, samtidig som designen gjenspeiler bilens virkelige tyngde.

Har du den originale Thunderbirden på netthinnen er det lett å se elementer fra denne i den nye modellen. Ford har gjort en nydelig jobb helt ned til de små detaljene, som for eksempel Thunderbird-emblemet med de lange elegante vingene og det sirlige og elegante navnetrekket på bakskjermene.

FORD Thunderbird:
Motor: 8-sylindret V-motor med to overliggende kamaksler og fire ventiler pr sylinder. Kompresjon: 10,55:1. Sylindervolum: 3950 ccm. Boring og slaglengde: 86,0 x 85,0 mm. Effekt: 188 kW (256 hk) v/6100 o/min. Dreiemoment: 362 Nm v/4300 o/min.
Transmisjon: Bakhjulsdrift. 6A.
Bremser: Ventilerte skiver foran og bak. ABS.
Dekk: 235/50VR17.
Mål: Lengde: 473,3 cm. Bredde: 182,9 cm. Høyde: 132,3 cm. Akselavstand: 272,4 cm. Sporvidde f/b: 153,7/152,9 cm.
Egenvekt: 1699 kg.
Bagasjerom: 190 + 50 liter (VDA).
Tankvolum: 68,4 liter.
Aks. 0 - 100: ca 7,0 sek
Toppfart: 225
Pris i USA: $38.995,- (Kr. 345.000,-)
Forbruk i følge 93/116/EU.

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer