img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Ferrari 360 Spider
PRØVEKJØRT: Det lå i kortene at 360 måtte få mykt tak, hele chassiskonstruksjonen var som skreddersydd til en åpen toseter. Nå er den her, og bedre enn vi torde håpe.

Først publisert i BIL 8 - 2000.

Kaskader av lyd slår tilbake fra fjellveggen over den dype avgrunnen som av og til er til venstre, av og til høyre, etterhvert som vi klatrer den smale veien nord for La Turbie. Selv når jeg forsøker å trå varsomt på gassen brøler Våtteren potent og vesentlig mer markant enn jeg husker fra 360 Modena. Den mekaniske støyen er ikke like påtrengende som i 355 Spider, men lyden fra innsug og eksos er vel så potent. Selv ved moderate gasspådrag snerrer 360 Spider – å forsøke å ta seg frem i Monaco på en diskret måte oppdaget jeg raskt var fånyttes.

Ferrari er blitt vesentlig mer utadvendt de siste årene. Suksessen fra Formel 1 har smittet over på bilavdelingen, og biler som F 355, 550 Maranello, og 360 Modena/Spider viser at Ferrari har begynt å ta hensyn til hva kundene vil ha. En Ferrari er ikke lenger en bil for de pasjonerte entusiastene, i dag vil hvem som helst kunne sette seg inn i en Ferrari og finne seg til rette. Noen spesialiteter er de likevel alene om. F1-gearingen er en av dem, og den krever litt tilvenning.

På hjemmebane
Å legge 360 Spider-introduksjonen til Monaco har ikke bare med linken til Formel 1 å gjøre, mange av 360 Spideren vil etterhvert havne nettopp i Monaco.

Tim Watson ved Ferraris presseavdeling fikk erfare hvor dagligdags en Ferrari er i Monaco. Da han ankom Hotel de Paris og leverte fra seg nøklene til den 360 Modena F1 han kjørte, tok portieren nonchalant i mot nøkkelen, satte seg i bilen og kjørte den i garasjen. F1-gearingen som normalt trenger en liten innføring, taklet portieren på en måte som avslørte at dette var dagligdags!

Det er mange Ferrarier i Monaco, men blant turistene vekker en 360 Spider oppsikt. Når det står et titalls av dem parkert på Casino-plassen, blir det lett sammenstimling. Og med god grunn – 360 Spider er et lekkert stykke bil – harmoniske linjer, den nydelige V-åtteren med røde toppdeksler under glassplate og en meget elegant takløsning overgås bare av lydbildet fra den råsterke V-åtteren.

Selv om Ferrari-ingeniørene har finpusset V-åtteren, er effekt og dreiemoment uforandret, og selv om 360 Spider veier 60 kilo mer enn 360 Modena, gir 400 hk og 373 Nm hyggelige prestasjoner. 0 til 100 km/t på 4,6 sekunder er absolutt akseptabelt, og toppfarten er mer enn høy nok. Nei, ytelsene er det ikke noe i veien med, og denne bilen har også et chassis som gjør det mulig å utnytte dem. 275/40ZR18 bakdekk sørger for at kreftene kan overføres til bakken, antispinnreguleringen sørger for at hjulspinnet ved litt uforsiktig omgang med gassen på våt vei eller i svinger ikke får kostbare følger. I klatringen opp den smale fjellveien skal det nemlig overraskende lite til før bakhjulene river seg løs hvis jeg går på gassen litt for hardt og litt for tidlig ut av hårnålsvingene.

Supersportslig
Når svingene kommer tett er du ikke i tvil om at dette er sportsbil, og at den er noe av det mest potente som finnes hvis du er i markedet etter en åpen bil av typen supersport. Selv på hullete og dårlig asfalt er chassiset dønn stabilt – her er det ikke antydninger til skjelvinger. Årsaken til det ligger i chassiskonstruksjonen. I likhet med 360 Modena er Spider bygd på en aluminiumramme, men utsatte steder som A-stolper, kanaler og kupé er forsterket. Ferrari hevder at 360 Spider har verdens mest stabile og vridningsstive chassis for serieproduserte biler.

Det er ingen grunn til å tvile på det utsagnet. 360 Spider er en nytelse å lose gjennom svingene. Styreresponsen er fantastisk, og bilen føles som en forlengelse av ryggsøylen. Fjæring og demping er forholdsvis fast, men likevel er dette for komfortabelt å regne i sportsbilsammenheng. Minuset for komfort kommer på området støy. Den mekaniske støyen er ikke like godt dempet som i Modena, og ved litt lengre motorveietapper kan den derfor være litt slitsom – og det hjelper ikke stort å legge på taket. Tekstil er dårlig på å dempe den type støy.

Mens 355 Spider hadde en takkonstruksjon som trengte litt omtanke, er 360 Spider utstyrt med det nyeste nye når det gjelder myke tak. 20 sekunder tar det å åpne taket, og du trenger de samme 20 sekundene for å få det på igjen. Men det eneste du må gjøre er å betjene en bryter, resten ordner syv elektronisk styrte hydraulikksylindre. Selve takenheten med veltebøyler monteres som en modul, noe som ikke bare forenkler produksjonen, men som også har gjort det enklere å utvikle en kompakt takenhet.

Lunt og åpent
Du sitter svært lunt i Spideren også når taket er borte. Glassplater i veltebøylene, samt en plate mellom dem, sørger for at trekken bakfra er minimal. Med vinduene lukket er motorveikjøring derfor svært behagelig og bare litt vind helt på toppen av hodet merkes. Dekslet over som skjuler taket når det er lagt ned har humper bak hvert sete. Disse er trukket godt ut til siden og hemmer sikten bakover såpass mye at en skal være litt ekstra årvåken før en vet hvor stort siktfelt som er borte.

360 Spider har de samme aerodynamiske virkemidlene som Modena, men på grunn av det myke taket er luftmotstanden ikke like god. Ferrari oppgir en Cd-verdi på 0,36 for 360 Spider, mens samme verdi for Modena er 0,32. Når det gjelder løft er derimot Spider like effektiv og ved 290 km/t genererer Spiderkarosseriet et marktrykk på til sammen 170 kg, 75 kg på forakselen og 95 kg på bakakselen. Dette skyldes først og fremst den slette bunnplaten som “suger” bilen mot veien.

Jeg har kjørt både F355 og 360 Modena med F1-gearing tidligere, og det er positivt å merke at det har vært fremgang hver gang. Nå er startprosedyrene enklere, og selve elektronikkstyringen er forbedret for å gi mykere og raskere gearskift. Ved aktiv landeveiskjøring fungerer F1-gearingen perfekt. De to hendlene foran rattet er enkle å nå og lette å venne seg til. For å få et høyere gear drar du i høyre hendel, vil du ned et hakk drar du i venstre. Letter du litt på gassen samtidig, går gearskiftene mykt og behagelig, sjalter du mens motoren jobber under høytrykk går det også mykt, og er akkompagnert av en mellomgass som gir racingassosiasjoner. F1-forbedringene vil også finne veien over i 360 Modena når produksjonen drar i gang etter sommerferien.

Om det er Formel 1-suksessen som har trigget interessen for Ferrari skal være usagt, men faktum er at La Strada allerede har venteliste på 360 Modena og Spider, og med en bil i måneden vil det ta en stund før de er ajour med leveringene, nærmere bestemt et par år. Forståelig, i bilsammenheng er Ferrarier er fortsatt trygge investeringsobjekter, og prisen for en 360 Spider, ca 1,8 millioner kroner, later ikke til å skremme.

FERRARI 360 Spider:
Motor: 8-sylindret V-motor med to overliggende kamaksel pr sylinderrekke og fem ventiler pr sylinder, variable ventiltider og innsugningssystem. Kompresjon: 11:1. Sylindervolum: 3.586 ccm. Boring og slaglengde: 85,0 x 79,0 mm. Effekt: 294 kW (400 hk) v/8.500 o/min. Dreiemoment: 373 Nm v/4.750 o/min.
Transmisjon: Bakhjulsdrift. Sekstrinns gearkasse.
Bremser:
Ventilerte skiver foran og bak. ABS.
Dekk: 215/45ZR18 foran, 275/40ZR18.
Mål: Lengde: 447,7 cm. Bredde: 192,2 cm. Høyde: 121,4 cm. Akselavstand: 260,0 cm. Sporvidde f/b: 166,9/161,7 cm.
Egenvekt:
1.460 kg.
Bagasjerom: 220 liter (VDA).
Tankvolum: 95 liter.
Aks. 0 - 100: 4,6 sek
Aks. 0 - 400 meter: 12,7 sek
Aks. 0 - 1000 meter: 23,1 sek.
Toppfart: 290+ km/t
Forbruk bykjøring: 2,80 l/mil
Forbruk landevei: 1,20 l/mil
Forbruk snitt: 1,79 l/mil
Pris: ca kr. 1.800.000,-

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer