img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
MGF: Vinterbilen
PRØVEKJØRT: Vinteren byr på de sterkeste cabrio-opplevelsene og etter drøyt 2000 km med desemberhimmelen som tak, er det lett å bli entusiastisk over en blå MGF.

Først publisert i BIL 3 - 1999.

Det blåser kaldt, jeg trekker kraven godt opp og drar lua ned i nakken og kryper inn i MGFen. Det er tross alt varmere enn å stå ute. Fotografering kan være morsomt, men det kan også være styggkaldt og ikke fullt så morsomt. Akkurat i dag henger fingrene fast i aluminiumstativet, de er kalde og følelsesløse. Jeg begynner å lure på om jeg vil få tilbake varmen.

Jeg drar pleddet over lårene og tetter godt mot setet. Varmeapparatet har stort sett stått på fullt de siste tre dagene, helt siden jeg tok av hardtoppen – den ligger i garasjen hjemme. Har ikke bruk for den, kalesjen bruker jeg heller ikke, den vipper jeg bare opp når jeg parkerer for natta eller hvis jeg skal ha med tynnkledde passasjerer.

Når jeg betrakter MGF ser jeg en bil som er laget for å kjøres åpen, og ettersom jeg alltid har hatt mine sterkeste «cabrioopplevelser» vinterstid, ser jeg ingen grunn til å kjøre under tak.

Må kjøres åpen
Når desembermørket i Oslogryta holder på å ta kvelertak på meg, må jeg ut og opp. Ettersom jeg likevel skulle tilbringe julen i Trøndelag og BMW Norge greide å trylle frem en MGF, var opplegget enkelt nok. Til nå har jeg kjørt 800 km uten tak. Det startet riktignok ikke helt som ønskelig, jeg liker ikke mildvær når jeg kjører åpent om vinterene, det blir så mye søl ut av det. Stødig kaldt skal det være, og det ble det ikke før jeg hadde passert Elverum.

Etter at den nye veien mellom Brekken og Tydal åpnet, har jeg kjørt den så ofte anledningen har bydd seg. Skal du nord for Stjørdal tar det ikke så mye lengre tid enn å ligge i kø på E6, og det er et nydelig stykke vei vi snakker om, spesielt vinterstid.

Verdalsfjellet er langt fra like høyt, men i dag er det surt nok. Lite snø er det også. En av de lokale samene fra svensk side svinger bortom meg, nysgjerrig på hva jeg driver på med. Han få hakeslepp når jeg forteller at jeg har kjørt åpent siden jeg forlot Oslo, men blir beroliget når jeg forteller at jeg sannsynligvis har det vesentlig varmere enn han har på snøscooteren. Jeg blir anbefalt å kjøre lengre nord, der er det mer snø.

«Inn» i varmen
Temperaturen ligger et sted ned mot minus femten, men jeg blir fort varm. Saueskinnshanskene er gode og varme, så selv om friskluftdysene på dashbordet ikke leder varmluften direkte på hendene – det er spesielt høyre hånd som har en tendens til å ligge midt i trekken – oppleves bilen som god å varm i forhold til å stå ute i den kalde vinden.

MGFen er liten, mindre enn jeg husket den fra kollega Jørgen Seeman Berg og jeg kjørte den første gang i England i desember 1995. Med mine 175 cm har jeg ikke større problemer med å få lirket kroppen på plass i en behagelig kjørestilling. For vinterkjøring er derimot benplassen begrenset. Ettersom jeg i dag må mye ut og inn av bilen, har jeg kraftig skotøy og merker at skoene er litt i største laget for bilen.

Jeg kjører ned til Sandvika og brekker av til høyre og inn på en perfekt vintervei. Akkurat passe snø til at det er godt feste. 1,8- literen bak meg maler fornøyd og liker seg når turtellernåla søker mot rødmerket. Motoren gir perfekt vektbalanse, og MGFen har nydelige vinteregenskaper. Michelin-dekkene har godt feste og skyvet ut av svingene er imponerende. Det er lett å dosere ut gasspådraget slik at en ligger akkurat på grensen til et bakhjulsslipp. Dette er en bil som kan kjøres med millimeterpresisjon og parkerer det meste.

Med himmelen som tak
Jeg flyr gjennom vinterlandet. Noen ganger begrenser trærne som henger over veien takhøyden, andre ganger er takhøyden uendelig og bare hvite vidder omgir meg. Uten tak får du naturen inn i bilen.

I slutten av desember er dagene korte og mørket kommer snikende innpå meg før jeg rekker hjem for kvelden. Åpen bil-opplevelsen forsterkes i mørket. Bare lyskasternes skarpe lys skjærer gjennom mørket og de snødekte trærne langs veien gjør at det føles som å kjøre i en kjempestor tunnel med blinkende stjerner i taket.

Mazda MX-5 er MGFens nærmeste konkurrent, men når vi ser på detaljer, kan ikke MX-5ern stille opp. De lekre skinnsetene og rattet, instrumentene med hvite skiver og en perfekt lakkfinish, gjør MGFen til fryd for øyet. Jeg har derimot en mistanke om at MX-5 trekker det lengste strået når det gjelder produksjonskvalitet. MGFen hadde litt for mange løse skruer til at den scorer høyt på det området. Men det er utrolig hvor godt man greier seg hvis man bare er våken og tolker signalene og jeg ville ikke ha noe problem med å leve med en MGF.

Tvert i mot, jeg ville faktisk nyte å ha en MGF klar i garasjen. Dette er en bil det er lett å bli glad i. Den rører ved noe inni deg og har du først holdt i rattet, hørt den malende 1,8- literen og kjent hvordan det er å flyte på en lett overstyring gjennom svingene på øde og snødekket vintervei, er du betatt. Av alle biler jeg har kjørt på vinterføre, er det bare en som overgår MGF når det gjelder kjøreopplevelse; Porsche Boxster. Det kan kanskje ha noe med motorplasseringen å gjøre – mer balanserte kjøreegenskaper er det vanskelig å oppdrive, og for meg gjør det absolutt ikke noe at taket kan tas av.

Aldri tidligere har turen Levanger – Oslo gått så raskt som natt til tredje juledag. Ikke målt i tid, men i opplevelse av tid. Brått var jeg hjemme, æsj!

MGF 1.8:
Motor:
4-sylindret rekkemotor med to overliggende kamaksel og fire ventiler pr sylinder. Kompresjon: 10,5:1. Sylindervolum: 1.795 ccm. Boring og slaglengde: 80,0 x 89,3 mm. Effekt: 88 kW (120 hk) v/5.500 o/min. Dreiemoment: 165 Nm v/3.000 o/min.
Transmisjon: Bakhjulsdrift. Femtrinns manuell gearkasse.
Bremser: Ventilerte skiver foran og skiver bak. ABS.
Dekk: 185/55VR15 foran, 205/50VR15 bak (Michelin Maxi-Ice).
Mål: Lengde: 391,0 cm. Bredde: 163,0 cm. Høyde: 127,0 cm. Akselavstand: 238,0 cm. Sporvidde f/b: 140,0/141,0 cm.
Egenvekt m/fører: 1.135 kg.
Bagasjerom: 210 liter (VDA).
Tankvolum: 50 liter.
Aks. 0 - 100: 9,0 sek
Toppfart: 193 km/t
Forbruk bykjøring: 1,02 l/mil
Forbruk landevei: 0,57 l/mil
Forbruk snitt: 0,74 l/mil
Pris: kr. 283.000,-
Forbruk i følge 93/116/EU.

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer