img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Beetle - ingen Boble
PRØVEKJØRT: Beetle heter den nye «Bobla». Men er det egentlig en Boble? Og hva, om noe, er det som gjør den så spesiell?

Først publisert i BIL 3 - 1999.

Da vi hadde en kort omtale om den nye Beetle i fjor sommer, skrev jeg at aldri før har jeg blitt gjenstand for så mye oppmerksomhet i en bil. Vel, da jeg kjørte en Beetle igjen rundt juletider, gjentok det samme seg. Bare litt verre. Kanskje fordi denne bilen var rød.

Hvis vi ser bort fra den noe overveldende oppmerksomheten man blir utsatt for, er ikke en kjøretur i Beetle veldig forskjellig fra en kjøretur i for eksempel en Golf. Formen på karosseriet gir riktignok en spesiell utsikt fra førerstolen. For det første er det langt frem til frontruta. Dashbordet er flatt på toppen og strekker seg en halvmeter fremover. Synsfeltet fremover er noe smalere enn det de fleste vil være vant med. Nesten litt tunnelsyn.

Det andre man fort legger merke til, er takhøyden. At den er svært god, er ikke å overdrive. Størrelsen på sideruta er deretter, så det slipper inn mye lys i Beetle. Beetle har alle instrumenter plassert inne i et stort og rundt speedometer som sitter rett foran sjåføren, akkurat som tidligere Bobler. Den har også plass til fire personer, plassen i baksetet er så vidt akseptabel for voksne, akkurat som før. Derimot er bagasjerommet mye større. Og siden det befinner seg bak, er det mulig å legge ned bakseteryggen. En stor bakluke gjør det da mulig å laste inn for eksempel et middels kjøleskap.

Men Beetle har, bortsett den generelle fasongen, ingenting til felles med VW Type 1. Beetle er nemlig basert på siste generasjon Golf, hvilket er årsaken til at kjøreopplevelsen heller ikke er så forskjellig. Slektskapet kommer til uttrykk i tverrstilt firesylindret rekkemotor foran, forhjulsdrift, Mac Pherson hjuloppheng foran og et sporkorrigerende hjuloppheng bak med spiralfjærer. Batteriet befinner seg i motorrommet og ikke lenger under baksetet. Tunge personer har forårsaket mange branntilløp i Bobler når de har sunket ned i et slitt baksete og presset fjærene i setet ned på batteriet, med påfølgende kortslutning som resultat.

Ingen folkevogn
Til tross for alle disse utmerkede egenskaper kan jeg ikke helt fri meg fra følelsen av at man blir lurt hvis man kjøper en Beetle. Inntrykket av at bilen drevet frem av en beregnende markedsavdelingen slipper ikke taket. For den som har kjørt en Boble før, vil ikke kjenne seg igjen. Heldigvis vil vel andre si.

Mange vil nok være uenig i ovennevnte påstand og påpeke at Beetle er en naturlig videreutvikling av Bobla. Men det er ikke riktig. «Folkevognen» lever videre i form av Golf. For Golfen er praktisk, rommelig og relativt rimelig transport for folk flest. Den fører dermed grunntanken med folkevognen videre. I Beetle er det bare utseendet som er ført videre. Men det er kanskje det folk er på jakt etter. Vil du ha en bil som skiller seg ut, er det få biler som kan ta opp konkurransen. I løpet av den uken jeg fartet rundt med bilen opplevde jeg å bli tilsnakket nesten hver eneste gang jeg parkerte og folk på bussholdeplassen pekte når jeg kjørte forbi. Og noen lo. Tydeligvis har de fleste et forhold til Bobla som gjør det akseptabelt å kaste fra seg noen hemninger. For det er få som vil titte langt etter en Porsche eller Ferrari. I alle fall åpenlyst.

De fleste mennesker har et forhold til Bobla. For svært mange har den vært deres første bil. Og her er vi inne på grunnen til folkevognens langvarige popularitet. Den har alltid vært det billige alternativet. Både som ny bil og som brukt.

Ugrei fortid
Folkevognen så dagens lys i Tyskland i 1934. Konstruksjonen sto Ferdinand Porsche for. Men drivkraften bak folkevognen, eller «Volksauto» som var det første offisielle navnet, var Adolf Hitler. VWkonsernet er i dag ikke særlig stolt av sistnevntes innsats.

Det var riktignok ingen folkevogn Porsche hadde klar i 1934, men en NSU 32 prototype. Men i NSU 32 hadde Porsche grunnkonseptet klart; et aerodynamisk karosseri og en firesylinderet luftavkjølt boksermotor plassert lengst bak. Hjulopphenget var enkelt. Torsjonsstaver sørget for fjæringen både foran og bak. Da 1302 kom i 1971 fikk den Mac Pherson forstilling med fjærben og spiralfjærer. Folkevognen er den bil som har beholdt utseendet sitt lengst. For selv om de forskjellige prototypene fra 30-tallet ikke er direkte identiske med dagens Brazil-produserte folkevogner, er det ikke vanskelig å se slektskapet.

Enkle løsninger
Ferdinand Porsche valgte en luftavkjølt motor fordi denne var enkel og billig. Som han skal ha sagt: – En motor uten vann kan hverken koke over eller fryse i stykker. Luftkjølingen fungerte også bedre jo høyere hastighet man holdt, noe som var helt ypperlig for de nye Autobahns som ble bygget i Tyskland den gang.

Den annen verdenskrig satte stopp for planene om en Volksauto. Men etter krigen var det mangel på biler i Europa, og selv om VW-fabrikken i Wolfsburg var sterkt skadet etter flere bombeangrep, ble det produsert 10.000 Bobler i 1946. Skjønt, navnet Boble (eller Beetle) bet seg ikke fast før mot begynnelsen av 50-tallet. Det var det britiske forsvaret som hadde kontroll med fabrikken de første årene etter krigen, før tyske krefter igjen fikk overta. De første etterkrigsbilene var i hovedsak 1938-modeller. Produksjonen økte raskt og allerede i 1950 var årsproduksjonen oppe i 82.000 biler. Deretter gikk det bare en vei selv om det tok litt tid før Bobla tok helt av i USA. Frem til i dag er det produsert over 20.000.000 Volkswagen Type 1.

Det var verre før
Tiden leger alle sår, heter det. Jeg har nemlig stort sett gode minner fra min tid som eier av en 72-modell VW 1302. Men det første som slår meg når jeg setter meg bak rattet i folkevognentusiast Lars Solbergs VW1303S, er støynivået. Den luftavkjølte boksermotoren er definitivt ikke lydløs, og selv om 1303 (som var den siste modellen av folkevognen som ble solgt i Norge) har ekstra støydemping, er støynivået langt over det man er vant til fra dagens biler. Kjøreegenskapene i moderat hastighet er derimot ikke ille. Man sitter godt i stolen og holder i et stort ratt. Akselerasjonene er ikke all verden, selv om motoren i 1975 var vokst til 1.584 ccm og effekten var oppe i hele 50 hk.

Som jeg nevnte er den gamle Boblas kjøreegenskaper slett ikke dårlige. I moderate hastigheter, vel og merke. Men med motoren bak og et primitivt bakhjulsoppheng, var bakenden svært ivrig på å skli ut i sving. Heldigvis er fartspotensialet i Bobla heller beskjedent, så dette var ikke et stort problem for hverdagsbilisten. Og står minnet meg bi, er det bare de aller første japanske blikkboksene som har kommet dårligere ut en Bobla i kollisjonstester. Nei, det er ingen fornuftige grunner til å ønske seg tilbake bak rattet i en Boble. Men den hadde personlighet.

 

Type 1 -

1303S -

Beetle 2.0-

 

1948

1974

1999

Lengde:

407,0 cm

415,0 cm

408,1 cm

Bredde:

154,0 cm

154,9 cm

172,4 cm

Høyde:

150,0 cm

150,1 cm

149,8 cm

Akselavstand:

240,0 cm

240,0 cm

250,8 cm

Vekt u/fører:

780 kg

870 kg

1241 kg

Dekk:

5,20 x 16

6,00 x 15

205/55 R16

Sylindervolum:

1131 ccm

1584 ccm

1984 ccm

Boring x slag:

75,0 x 64,0 mm

85,5 x 69,0 mm

82,5 x 92,8 mm

KW(hk)/omdr.:

18(25)/3300

37(50)/4000

84(115)/5200

Nm/omdr.:

66/2000

95/2800

170/2400

Aks. 0-100 km/

ca 28 sek

ca 19 sek

10,9 sek

Toppfart:

ca 100 km/t

135 km/t

185 km/t

Forbruk snitt:

Ikke oppgitt

0,83 l/min

0,87 l/mil

Drivstofftank:

Ikke oppgitt

Ikke oppgitt

55 l.

Priser:

Ikke oppgitt

Ikke oppgitt

269.250,-

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer