img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Porsche 911 Carrera 4
PRØVEKJØRT: På vinterføre kan en Porsche 911 Carrera 4 være en rå og forrædersk sportsbil, men vi oppdaget at den også kan være snill som en fole.

Først publisert i BIL 4 - 1999.

Det er blitt 11 år siden jeg først gang stiftet bekjentskap med Porsche 911. Jeg lærte raskt at en 911 skal behandles med respekt. Du slenger den ikke rundt svingene som en hvilken som helst bil. Med motoren bak bakakselen kan den være et beist å hanskes med når den først bestemmer seg for å slenge med baken.

I så henseende har det ikke skjedd mye på de 11 årene. Dagens 911 har fortsatt motoren langt bak og er baktung. Carrera 2 er derimot blitt vesentlig enklere å håndtere enn sine forgjengere. På vinterføre skal du likevel håndtere en Carrera 2 med respekt, en Carrera 4 kan du derimot håndtere noe mer avslappet.

Enkel firehjulsdrift
Bortsett fra firehjulsdriften er det lite som skiller en Carrera 4 fra en Carrera 2. Firehjulsdriftsystemet er enkelt og tar liten plass. Porsche har valgt en silikonclutch som bindeledd mellom bak- og foraksel, akkurat som i forrige generasjon Carrera 4. Systemet tar liten plass og er lett, men har likevel gjort det nødvendig med noen mindre modifikasjoner. Blant annet er forhjulsopphengene endret, og bagasjevolumet er redusert med 30 liter samtidig som Carrera 4 leveres med et nødreservehjul uten luft. Bensintanken er også ny og den rommer 64 liter, akkurat som i Carrera 2.

En Carrera 4 vil alltid oppføre seg som en bil med bakhjulsdrift. Ved normal kjøring vil bare 5% av drivkreftene går til forhjulene. Når det oppstår hjulspinn, kan derimot opp til 40% av drivkreftene fordeles forover. Med 60% av drivkreftene på bakhjulene, er det likevel overstyringen som dominerer under akselerasjon.

På normalt stødig vinterføre er det ingen kunst å kjøre kvikt med en Carrera 4. Takket være tyngden på bakhjulene er fremkommeligheten imponerende. Porsche har dessuten sørget for at PSM (Porsche Stability Management) gir føreren den hjelpen han fortjener i kritiske situasjoner.

Kjørehjelp
PSM er i prinsipp det samme som det Mercedes kaller ESP. PSM bruker de samme følerne som ABS. Disse avslører ikke bare bilens hastighet, men også om bilen akselereres eller bremses, og forskjellen i hastighet mellom høyre og venstre hjulpar avslører om bilen svinger. Systemet har også en føler som registrerer rattutslag, en som registerer sideakselerasjon og en som registrerer om bilen roterer rundt lengdeakselen.

På bar og tørr asfalt er en Carrera 4 en fryd å kjøre raskt med, og du skal være temmelig uforsiktig hvis du skal greie å provosere den til å gjøre noe galt. De brede bakdekkene sørger for et massivt veigrep og du må gå inn for oppgaven med mer enn normal hengivenhet for å få bakhjulene til å slippe.

På vinterføre skal det vesentlig mindre til for å få bakhjulene ut i spinn, men på stødig vinterføre er den overraskende lett å kontrollere. En lysttur på norske fjellveier avslørte en nydelig balansert bil. Problemene oppstår derimot lett hvis det først begynner å overstyre. Er du ikke rask nok på kontraen, skal du ha takk. Da har du startet pendelen.

Snill som en fole
Carrera 4 er ikke like forrædersk som sin bror med drift på bare bakhjulene, men uten PSM er også den en håndfull hvis den kommer ut av kontroll på vinterføre. Har du koblet ut PSM og tøyd grensene for langt, kan et trykk på bremsepedalen redde situasjonen. Det kobler nemlig inn PSM igjen.

Med PSM innkoblet er Carrera 4 snill som en fole. Bare den oransje lampen på instrumentbrettet og nykkingen i bremsene avslører at PSM er ute og korrigerer for eventuelle over- eller understyringer. Når det blir skikkelig glatt er PSM en velsignelse. På de glatteste veien jeg kjørte overtok PSM av og til styringen til de grader at jeg følte det som litt overdrevent. Når jeg koblet ut PSM, var det likevel ikke mulig å kjøre raskere, i hvert fall ikke hvis jeg skulle bruke bare min del av veien.

De fleste vil nok få den kjøreopplevelsen de søker også med PSM innkoblet. Porsche har gitt sitt system større spillerom enn i andre biler jeg har kjørt med stabilitetskontroll så langt. Det betyr blant annet at det tillater en mindre overstyring uten at elektronikken går inn og korrigerer. Brå og store bevegelser reagerer PSM derimot spontant mot, og går med gang inn og overstyrer bremsene for å korrigere over- eller understyringstendenser.

Manuell automat
Med 300 hester i hekken sparker Carrera i fra så det monner og med firehjulsdriften kan du utnytte de 300 hestene overraskende effektivt også på vinterføre. Bilen jeg kjørte var dessuten utstyrt med Tiptronic S gearkasse med sjaltebrytere på rattet, en løsning som fungerer utmerket. Ved normal transport foretrekker jeg å la gearkassen styre alt selv, men på svingete og krevende vinterveier sjaltet jeg manuelt for å få passe motorbrems og ha bedre kontroll på frasparket ut av svingene.

Jeg har vent meg til å sjalte med høyre tommel. Jeg lar den ligge på plussknappen. Når jeg skal sjalte opp trykker jeg tommelen forover, når jeg skal sjalte ned drar jeg den bakover. Det kan ikke bli stort enklere enn dette og når sjaltingene i tillegg skjer mykt og nesten umerkelig, er dette optimal utnyttelse av en automatkasse.

I en bil til nesten 1,3 millioner kan komforten godt være førsteklasses, men velger du en 911 velger du også en bil med sportslig karakter. Du må derfor regne med at fjæringskomforten ikke er førsteklasses. Heller ikke når det gjelder støynivå er den blant de snilleste. Men tar du kjøreegenskapene og bilens karakter i betraktning, byr en Carrera 4 på akseptabel komfort.

Porsches forbrukstall kan skremme noen og enhver, men en Carrera kan kjøres overraskende nøysomt. På langkjøring er det ikke vanskelig å oppnå forbruk ned mot 0,85 l/mil, mens til-og-fra-jobbenkjøring ga et forbruk på 1,05 l/mil. Det er heller ikke ille med tanke på hvilke ressurser denne motoren har.

Høyt utstyrsnivå
I motsetning til mange andre biler med kraftig motor, flyr ikke Carrera 4 av gårde med deg. God kontakt med veien og en gasspedal (for øvrig elektronisk) som krever aktivtrykk, gjør at farten ikke fyker i været helt på egen hånd. Den er derfor lettere å holde innenfor norske fartsgrenser enn de fleste andre biler med så mye motor. Men når det først går fort har det lett for å gå for fort, og ved forbikjøringer skal en helst holde igjen litt.

Utstyrsnivået er det ikke noe å utsette på. Skinninteriør og skinnseter er standard, sidekollisjonsputer, radio med CD-spiller, alarm, lyktespylere, cruisekontroll, kjørekomputer, automatisk klimaanlegg, metallic lakk og aluminiumfelger inngår, sammen med elektrisk utstyr som sentrallås og elektriske vindusheiser, i standardutstyret.

Blant 911-modellene er det ingen tvil om hvilken som er best egnet for norske kjøreforhold. Carrera 4 har ikke bare god fremkommelighet. Den gir også en sportslig og sikker kjøreopplevelse selv når vinteren viser seg fra sin tøffeste side.

PORSCHE 911 CARRERA 4:
Motor:
6-sylindret boxermotor med to overliggende kamaksler pr sylinderrekke, variable kamtider og fire ventiler pr sylinder. Elektronisk innsprøyting og innsugingssystem med variabelt volum. Kompresjon: 11,3 :1. Sylindervolum: 3.387 ccm. Boring x slaglengde: 96,0 x 78 mm. Ytelse: 221 kW (300 hk) v/6.800 o/min. Dreiemoment: 350 Nm v/4.600 o/min.
Transmisjon: Bak-/firehjulsdrifthjulsdrift. 5/95% - 40/60% .Femtrinns automatkasse: Tiptronic S. Hastighet v/1000 o/min i 6.-gear: 42,8 km/t.
Hjuloppheng: Foran: Fjærben, skråstilte bærearmer og krengningsstabilisator. Bak: Fjærben, fem støttearmer og krengningsstabilisator.
Bremser: Ventilerte skiver foran og bak. ABS. PSM.
Dekk: Foran: 205/50ZR17 [225/40ZR18]. Bak: 255/40ZR17 [265/50ZR18].
Mål: Lengde: 443,0 cm. Bredde: 176,5 cm. Høyde: 130,5 cm. Akselavstand: 235,0 cm. Sporvidde f/b: 145,5/150,0 cm.
Egenvekt: 1.495 kg.
Volum: Bagasjerom: 100 liter (VDA). Tank: 64 liter.
Aks. 0 - 100: 6,0 sek
Toppfart: 275 km/t
Forbruk by (EU-97): 1,85 l/mil
Forbruk landevei: 0,88 l/mil
Forbruk snitt: 1,20 l/mil
Pris: kr 1.289.401
Data gjelder Carrera 4 Tiptronic S. Bensinforbruk i følge 93/116/EU.

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer