img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Honda S 2000
PRØVEKJØRT: Akkurat den bilen vi hadde ventet at Honda ville varte opp med. Med 240 hk, nydelige kjøreegenskaper og spenstige linjer er S 2000 årets roadsterbegivenhet.

Først publisert i BIL 6 - 1999.

Designmessig står S 2000 trygt på egne ben, og selv om den har tydelige og klassiske trekk som knytter den til blant andre amerikanske sportsbiltradisjoner, er dette først og fremst en Honda. Den lave og slanke fronten er et typisk Honda-trekk, og er blitt mulig gjennom å flytte motoren langt bak, ekstremt langt bak. Det korte overhenget foran er faktisk ikke så kort, men ved å forme fronten som en V, bidrar forskjermene til å gi inntrykk av et ultrakort overheng, spesielt når du ser S 2000 på skrått bakfra. Jeg er blitt tildelt en koksgrå bil med rødt skinninteriør. Sort skinn er standard. Jeg sitter lavt, og har en perfekt kjørestilling med en gang. Rattet har ingen reguleringsmulighet, men har perfekt høyde og avstand i forhold til sete/pedaler. Setene med integrerte hodestøtter gir god sidestøtte uten å føles trange. Førerplassen er oversiktlig, men radiobetjeningen på dashbordet kunne jeg personlig vært foruten. Radioen sitter på midtkonsollen og er lett tilgjengelig, men kan skjules under et deksel.

Startknapp
På med tenningen og et lett trykk på den røde startknappen, ja du leste riktig, til venstre på dashbordet har S 2000 en rød startknapp. Rekkefireren fyrer kontant og legger seg på en behagelig stille tomgang. Ingen vibrasjoner, ingen mekanisk støy, bare en svak hvisking høres fra motoren.

Dette er ingen hvilken som helst motor. Med en litereffekt på 120 hk setter Honda ny rekord når det gjelder effektuttak fra sugemotorer i produksjonsbiler. Dette er en totrinnsmotor hvor det eneste som minner deg på at andre trinn er aktivert, er et utrolig skyv og noe høyere lydnivå fra motoren. På lave turtall, under 5.850 o/min, er ventilløftet redusert og ventilene har kortere åpningstider og styres av hver sin knast på kamakselen. På høyere turtall kobles vippearmene til en felles vippearm som styres av en knast som gir større ventilåpning og lengre åpningstider. Dermed har motoren maksimale pusteegenskaper over hele turtallsregisteret.

I det nye VTEC-systemet er det også tatt i bruk rullelagre for å redusere friksjonen. Samtidig som dette er en av de råeste motorene når det gjelder effektuttak, er den også en av de snilleste når det gjelder utslipp. Det innfrir både Californias LEV-krav, EU2000 og Tysklands D3 krav når det gjelder eksosutslipp.

To motorer i en
To-literen er smidig på lave turtall, men så lenge jeg holder turtallet under 6.000, får jeg ikke det voldsomme skyvet, men har ikke noe å klage på. Motoren drar villig helt ned til 2.000 o/min, og er svært akselerasjonsvillig, men altså uten å gi det helt store kicket. Med ca 190 Nm ved 3.500 o/min og 150 hk ved 5.500 o/min er ikke denne motoren mer enn det en bør kunne forvente fra en to-liter, spesielt når den sitter i en åpen toseter.

Det er nemlig først over 6.000 at motoren sparker skikkelig fra. Idet VTEC sørger for at motoren får bedre pustekapasitet, øker effekten i takt med lydnivået. Motoren formelig skriker samtidig som turtelleren skvetter opp på rødmerket ved 9.000 o/min! At de 240 hestene er der er det ingen tvil om, og de er spreke, brutalt spreke. Og de har følge av et bunnsolid dreiemoment på 208 Nm.

Jeg har kjørt deler av Hondas rute flere ganger tidligere. Sist da jeg i forrige uke var her og kjørte Saab 9-3 Viggen. Nå er asfalten tørr, trafikken glissen og jeg sitter i en bombe av en to-seter. Idet en av hårnålene åpner legger jeg gasspedalen mot gulvet. 7.000, 8.000, 9.000; skriket fra motoren er slik jeg er vant til fra motorsykler med rekkefirere og fulgt av et vilt fraspark og jeg dyttes godt inn i det røde skinnsetet. Kontrollen er utrolig. Jeg kjenner bare en liten tendens til slipp bak, så er jeg på riktig kurs og allerede på vei inn i neste sving. Full brems, holder bare andregearet, inn i svingen, samtidig som jeg går på gassen igjen. Forsiktig først, så med fullt drag. Motoren skriker til og bakenden vil igjen ut, men de brede Michelin-dekkene har grep og jeg skyter mot neste sving. Dette andregearet er noe av det råeste jeg har noen gang har prøvd og for en motor. I det ene øyeblikket er den snill som et lam, med silkemyk gange og akkurat passe fraspark til at du i sjette- eller femtegearet flyter uanstrengt med i trafikken, for i neste øyeblikk å brette ut sine 240 hk i et vilt skrik når turtelleren stopper med 9.000-merket. Den korte slaglengden er et viktig bidrag, men at sjefen for Hondas forrige F1-satsning har vært leder for teamet som står bak S 2000, har nok også bidratt.

Nydelige kjøreegenskaper
Det ikke mye å utsette på kjøreegenskapene heller. Ved at motoren er plassert langt bak, har Honda oppnådd 50/50 vektfordeling mellom for- og bakaksel. Kombinert med 225/50 bakdekk er veigrepet overbevisende. Jeg oppdager også at jeg kan gå på hardere enn forventet inn i svingene, festet foran er imponerende. Og når du først ligger i svingen, er det full kontroll. God styrefølelse og kontant styrerespons i kombinasjon med kompetente hjuloppheng gir en bilkontroll utenom det vanlige.

S 2000 har elektronisk styrt styreservo. En elektromotor har erstattet den vanlige servopumpa. Det gir mindre effekttap, samtidig som en kan programmere elektromotoren slik at en får akkurat den styrefølelsen en ønsker. Honda kan, hvis de vil, utstyre biler for Europa, USA og Japan med forskjellig styrehjelp bare ved å programmere styringsenheten forskjellig. I forhold til de øvrige modellene i Hondas program, er S 2000 uten tvil en av de dyreste å produsere. Det er en av grunnene til at de har vært nokså konservative når det gjelder materialvalg. Her er det stort sett stål som dominerer, bare panseret er fjærlett og produsert i aluminium.

Hjulopphengene er som seg hør og bør i en Honda avanserte, men i stål, noe som gir grunnlag for fremtidig videreutvikling med tanke på vektreduksjon. S 2000 er nemlig ingen lettvekter og veier for eksempel mer enn Boxster. Foran brukes triangelarmer nede i kombinasjon med høyt plasserte A-armer, krengningsstabilisator og fjærben. Bak brukes en langsgående støttearm i kombinasjon med to tverrgående støttearmer, mens det også her brukes en høyt plassert A-arm, krengningsstabilisatorer og fjærben. Både foran og bak er hjulopphengene montert i rammer.

S 2000 har en svært sportslig utstråling og jeg er overrasket over hvor godt Honda har greid å kombinere sportslige kjøreegenskaper og god fjæringskomfort. Denne bilen virker på ingen måter ekstrem bortsett fra når turtelleren kryper mot rødmerket, men er en bil som det er lett å leve med også til daglig.

God komfort
Den sekstrinns gearkassen er lekende lett å sjalte samtidig som den gir akkurat den robuste følelsen som kler en sportsbil. Styringen er lett å presis og du har stort sett det utstyret du forventer i en komfortabel familiebil. Plass kan derimot lett bli mangelvare. Bagasjerommet er ikke blant de rommeligste, og selv med taket på, er det ikke mye ekstra plass bak setene.

Det eneste jeg ikke liker med denne bilen, er at Honda har valgt å skjule kalesjen med et plasskrevende tonnautrekk. Skal du ha med trekket når du har taket på, tar det nemlig størstedelen av bagasjeplassen. Taket betjenes elektrisk, og bruker du ikke tonnautrekket, er det gjort i en feil å få en lukket bil. Bruker du derimot tonnautrekket, må du finne deg i å måtte ut av bilen.

Selv om S 2000 er en naturlig konkurrent til Z3, SLK, Boxster og TT Roadster, er den så forskjellig fra dem at det er vanskelig å se at de er direkte konkurrenter. TT Roadster med 225 hk blir nok den nærmeste til å utfordre S 2000 når det gjelder effekt. De andre har ikke mulighet til utfordre S 2000s 240-hesters to-liter.

S 2000 er ikke sterk bare når det gjelder motorytelser. Honda viser her en vektlegging på detaljer som også bidrar til at S 2000 står frem i mengden. Hondas to-seter når norske forhandlere på ettersommeren, men skal du ha noen forhåpning om å registrere en i ditt navn, bør du ikke vente. Det kommer til å blir rift om de få bilene som lander på norsk jord.

HONDA S 2000:
Motor: Firesylindret rekkemotor med to overliggende kamaksler og 4 ventiler pr sylinder. Elektronisk styrt innsprøyting og tenningsanlegg og variable ventiltider. Boring og slaglengde: 87 x 84 mm. Sylindervolum: 1.997 ccm. 177 kW(240 hk) v/8.300 o/min. 208 Nm v/7.500 o/min. Kompresjon: 11:1.
Transmisjon: Bakhjulsdrift. Sekstrinns manuell gearkasse.
Bremser: Ventilerte skiver foran og bak. ABS.
Dekk: 205/55VR16 foran, 225/50VR16 bak.
Mål: Lengde: 413,5 cm. Bredde: 175,0 cm. Høyde: 128,5 cm. Akselavstand: 240,0 cm. Sporvidde f/b: 147,0/151,0 cm.
Bagasjerom: 143 liter (VDA).
Egenvekt: 1.260 kg.
Tankvolum: 50 liter.
Aks. 0 til 100 km/t: 6,2 sek
Toppfart: 241 km/t
Pris: ca 500.000,-

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer