img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Saab 9-3 Viggen
PRØVEKJØRT: Når Saab introduserer sin sportsligste modell, lener de seg til flydivisjonen i mer enn navnet. 9-3 Viggen er den beste 9-3 så langt, en ekte sportstouring bil.

Først publisert i BIL 6 - 1999.

Under presentasjonen av 9-3 Viggen i Monaco ble bilen kjørt frem av en av det svenske flyvåpenets Viggen-piloter. – Han åpnet sin innledning med følgende ord: Underskatta inte viktigheten av at se cool ut. Med flyverhjelm og uniform må det innrømmes at en Viggen-pilot ser mer cool ut enn en 9-3 Viggen, men samtidig er det ingen tvil om at en 9-3 Viggen er vesentlig coolere enn en standard 9-3, og det til tross for at Saabs designere har vært svært så moderate i sin bruk av sportslige virkemidler.

342 Nm
Med en 2,3-liter med 225 hk under panseret er effekten bare 25 hk høyere enn i en to-liters TS-motor. Men 2,3-literen har vesentlig høyere dreiemoment, hele 342 Nm mot TSmotorens 283 Nm. Dette er ingen blodtrimmet maskin, men til gjengjeld en svært medgjørlig en. Effekten kommer jevnt, og turboforsinkelsen er i følge Saabs teknikere redusert, til tross for at denne motoren har en større Mitsubishi TD04HL turbo enn de andre turbomotorene i Saab-programmet.

Motoren er kjent fra før, men i 9-3 Viggen har den fått en rekke mindre endringer. Foruten den større turboen som integrert ladetrykksventil og vannkjølt lagerhus, er det tatt i bruk nye ventiler, blant annet spesielle eksosventiler for bedre kjøling. Motorstyringsprogrammet er også nytt, og måler blant annet ioniseringen i hver sylinder etter hver arbeidstakt. Ved å måle hvor mange ioner som er dannet, kan en måle hvor effektiv forbrenningen har vært og på den måten kontinuerlig justere tenning, innsprøyting og ladetrykk for optimal forbrenning. Dette er forresten første Saab med elektronisk gasswire.

Viggen-motoren er fleksibel, og ved normal kjøring er den svært behagelig enten det gjelder akselerasjon eller å holde jevn hastighet. Under belastning er det fortsatt rom for forbedringer. Motoren akselererer da ujevnt, og du merker godt at elektronikken søker etter optimal forbrenning. Er du kjapp når du sjalter fra første- til andre-, eller fra andre- til tredjegear, merker du at motoren må hive etter pusten før ladetrykket er der igjen. Dette er et problem det er mulig å leve med, for normalt kjører man ikke så intensivt at dette er merkbart.

Sportslig karakter
Under prøvekjøringen i Frankrike var det likevel muligheter til å prøve hva 9-3 Viggen er god for, og det er ingen tvil om at Saabs Special Vehicle Operations (SVO) har gjort en meget god jobb med både hjuloppheng og karosseri. Hjulopphengene er de samme som vi kjenner fra de andre 9-3 modellene, men har fått en rekke mindre endringer blant annet for å tåle både større hjul og å mestre kreftene fra 2,3-literen. Sporing er et problem også i de mer motorsvake 9-3 modellene. For å redusere dette problemet i 9-3 Viggen, er det tatt i bruk hardere gummiforinger i styringen for å oppnå en mer direkte styrerespons og bedre styrefølelse. Dessuten er sporvidden foran økt 14 mm for å få en mer nøytral og mindre negativ svingradius. Drivakslingene er også nye og av samme konstruksjon som i 9-5, men 25 mm kortere.

Fjæring og demping er selvsagt endret for å passe Viggens sportslige karakter. Fjærene er 10 mm kortere, mens fjærene bak dessuten er 30% stivere enn i de andre 9-3 modellene. Støtdemperne er nye og har 30% kraftigere returdemping enn i standard 9-3. Dette gjelder tre- og femdørs Viggen. Viggen Cabriolet har en mykere fjæring og demping. Krengningsstabilisatoren bak er uendret, mens det foran brukes en mykere 24 mm tykk stabilisator. De andre 9-3ene har en 26 mm krengningsstabilisator foran. Kombinert med de kraftige hjulene med 215/45ZR17-dekk, gir dette merkbart sportsligere kjøreegenskaper enn standard 9-3, uten at komforten lider merkbart. 9-3 Viggen er faktisk ganske så komfortabel, og det er tydelig at Saab SVO har gjort en grundig jobb og også prioritert komforten høyt.

Sporingstendensene er likevel der, og under akselerasjon skal du være spesielt påpasselig og ikke har et for løst grep om rattet. Også på sporete vei krever denne bilen en årvåken sjåfør.

Bedre aerodynamikk
Saab oppgir toppfarten til 250 km/t, noe jeg aldri var i nærheten av å utforske, men at akselerasjonen fra 0 til 100 km/t skal gå unna på under 7 sekunder har jeg ingen problemer med å akseptere. Dette går svinaktig fort, og det er i stor grad opp til sjåføren hvor fort det vil gå. SVO har jobbet intensivt med 9-3s aerodynamikk og har greid å redusere løftet på bakakselen med 60% samtidig som luftmotstanden er redusert med 8%. En dypere frontspoiler kombinert med en beskjeden men effektiv spoiler på bakluken, har stor ære av reduksjonen av løftet, mens de får mye hjelp av sideskjørtene når det gjelder å redusere luftmotstanden. Viggen Cabriolet har Cd 0,32, som er en bestenotering for kabrioleter. Saabs designavdeling har gjort en nydelig jobb når det gjelder de aerodynamiske endringene, og 9-3 Viggen fremstår som en svært så beskjeden sportsmodell. Også innvendig er virkemidlene moderate. Det er først og fremst setene som avslører dette som en Viggen. Skinnsetene har kraftige sidevanger som likevel er myke nok til å gi god komfort. Dette er uten tvil de beste Saab-setene jeg har sittet i. Skinntrukket ratt og skinnpaneler på dørene er standard, og du har rimelig rom til å velge fargekombinasjoner. 9-3 Viggen har selvsagt alle 9-3s høye standard når det gjelder sikkerhetsutstyr.

9-3 Viggen blir ingen billig fornøyelse. Rimeligste modell ventes å koste ca 530.000 kroner. Det er ca 130.000 mer enn for en 9-3 med 200-hesters motor. At du får en bedre bil, er det derimot ingen tvil om. Forskjellene stikker dypere enn bare til motoreffekten. 9-3 Viggen gir et uforskammet godt inntrykk, og det skal bli spennende å se hva Saabs Special Vehicle Operations prosjekt er. Det bør også nevnes at Saab har planer om å produsere bare 2.500 Viggen pr år. Dette blir med andre ord en relativt sjelden farkost.

SAAB 9-3 Viggen:
Motor: 4-sylindret rekkemotor med to overliggende kamaksler og fire ventiler pr sylinder og turbo og ladeluftkjøler. Kompresjon: 9,3:1. Sylindervolum: 2.290 ccm. Boring og slaglengde: 90,0 x 90,0 mm. Effekt: 165 kW (225 hk) v/5.500 o/min. Dreiemoment: 342 Nm v/2.500 o/min.
Transmisjon:
Forhjulsdrift. Femtrinns manuell gearkasse. Bremser: Ventilerte skiver foran og bak. ABS.
Dekk: 215/45ZR17.
Mål: Lengde: 463,9 cm. Bredde: 171,1 cm. Høyde: 142,8 cm. Akselavstand: 260,5 cm. Sporvidde f/b: 144,6/145,6 cm.
Egenvekt m/fører: 1.450 kg.
Bagasjerom: 494 [295] liter (VDA).
Tankvolum: 55 liter.
Aks. 0 - 100: 6,8 [7,1] sek
Toppfart: 250 [245] km/t
Forbruk bykjøring: 1,37 l/mil
Forbruk landevei: 0,72 l/mil
Forbruk snitt: 0,96 l/mil
Pris: fra kr. 530.000,-
Forbruk i følge 93/116/EU. Data i [ ] gjelder Cabriolet.

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer