Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Saab 9-3 Viggen PRØVEKJØRT: Når Saab introduserer sin sportsligste modell, lener de seg til flydivisjonen i mer enn navnet. 9-3 Viggen er den beste 9-3 så langt, en ekte sportstouring bil. |
||||||||||||||||
Først publisert i BIL 6 - 1999. Under presentasjonen av 9-3 Viggen i Monaco ble bilen kjørt frem av en av det svenske flyvåpenets Viggen-piloter. – Han åpnet sin innledning med følgende ord: Underskatta inte viktigheten av at se cool ut. Med flyverhjelm og uniform må det innrømmes at en Viggen-pilot ser mer cool ut enn en 9-3 Viggen, men samtidig er det ingen tvil om at en 9-3 Viggen er vesentlig coolere enn en standard 9-3, og det til tross for at Saabs designere har vært svært så moderate i sin bruk av sportslige virkemidler. 342 Nm Motoren er kjent fra før, men i 9-3 Viggen har den fått en rekke mindre endringer. Foruten den større turboen som integrert ladetrykksventil og vannkjølt lagerhus, er det tatt i bruk nye ventiler, blant annet spesielle eksosventiler for bedre kjøling. Motorstyringsprogrammet er også nytt, og måler blant annet ioniseringen i hver sylinder etter hver arbeidstakt. Ved å måle hvor mange ioner som er dannet, kan en måle hvor effektiv forbrenningen har vært og på den måten kontinuerlig justere tenning, innsprøyting og ladetrykk for optimal forbrenning. Dette er forresten første Saab med elektronisk gasswire. Viggen-motoren er fleksibel, og ved normal kjøring er den svært behagelig enten det gjelder akselerasjon eller å holde jevn hastighet. Under belastning er det fortsatt rom for forbedringer. Motoren akselererer da ujevnt, og du merker godt at elektronikken søker etter optimal forbrenning. Er du kjapp når du sjalter fra første- til andre-, eller fra andre- til tredjegear, merker du at motoren må hive etter pusten før ladetrykket er der igjen. Dette er et problem det er mulig å leve med, for normalt kjører man ikke så intensivt at dette er merkbart. Sportslig karakter Fjæring og demping er selvsagt endret for å passe Viggens sportslige karakter. Fjærene er 10 mm kortere, mens fjærene bak dessuten er 30% stivere enn i de andre 9-3 modellene. Støtdemperne er nye og har 30% kraftigere returdemping enn i standard 9-3. Dette gjelder tre- og femdørs Viggen. Viggen Cabriolet har en mykere fjæring og demping. Krengningsstabilisatoren bak er uendret, mens det foran brukes en mykere 24 mm tykk stabilisator. De andre 9-3ene har en 26 mm krengningsstabilisator foran. Kombinert med de kraftige hjulene med 215/45ZR17-dekk, gir dette merkbart sportsligere kjøreegenskaper enn standard 9-3, uten at komforten lider merkbart. 9-3 Viggen er faktisk ganske så komfortabel, og det er tydelig at Saab SVO har gjort en grundig jobb og også prioritert komforten høyt. Sporingstendensene er likevel der, og under akselerasjon skal du være spesielt påpasselig og ikke har et for løst grep om rattet. Også på sporete vei krever denne bilen en årvåken sjåfør. Bedre aerodynamikk 9-3 Viggen blir ingen billig fornøyelse. Rimeligste modell ventes å koste ca 530.000 kroner. Det er ca 130.000 mer enn for en 9-3 med 200-hesters motor. At du får en bedre bil, er det derimot ingen tvil om. Forskjellene stikker dypere enn bare til motoreffekten. 9-3 Viggen gir et uforskammet godt inntrykk, og det skal bli spennende å se hva Saabs Special Vehicle Operations prosjekt er. Det bør også nevnes at Saab har planer om å produsere bare 2.500 Viggen pr år. Dette blir med andre ord en relativt sjelden farkost. SAAB 9-3 Viggen:
|