img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Honda Integra Type-R: Rårask
PRØVEKJØRT: Turtellernåla danser lett og kvikt opp og forbi rødmerket på turtelleren. Første-, andreog tredjegear tømmes kjapt, akkompagnert av brølet fra rekkefireren.

Først publisert i BIL 1 - 1998.

Gearkassen har kort sluttutveksling og turtallet, som var litt slitsomt allerede ved moderate norske motorveihastigheter, kommer til sin rett på de svingete 15 kilometerne jeg er i ferd med å rette. Andregearet passer perfekt inn i svingen, og selv om turtelleren viser beskjedne 4.000 omdreininger, er frasparket kraftig nok når jeg lar gasspedalen få gulvkjenning. Idet turtellernåla passerer 6.000-merket, er det som om motoren hiver etter pusten og akselerasjonen øker i takt med brølet fra fireren.

Ved litt over 8.500 o/min er det slutt, men et nytt brøl vokser frem idet jeg legger inn tredjegearet. Draget er like brutalt, og dekkene kjemper desperat etter feste inn i den slake venstresvingen. Integraen blir litt løs i baken, men lar seg pent styre inn. Styreresponsen er god, men vinterdekkene er litt for myke til å gi den rette gokart-lignende styrefølelsen. Jeg har en mistanke om at de originale Bridgestone Potenza-dekkene gir mindre understyring og bedre feste både i svingene og under oppbremsing.

Svingene kommer tett også de neste kilometerne og Integraen er i sitt ess. Denne bilen er utviklet med racing for øyet. Teknisk har ikke Honda spart på noe for å gi den racingassosiasjoner, men førermiljøet er enkelt, svært enkelt og uten noen form for racingtilknytning. Det eneste som sladrer om at dette er en Integra med stor R, er det skinntrukne rattet, gearspakkula i metall og Recarostolene – i disse stolene får du ikke rikket deg en tomme. Men resten av interiøret er så billig at fy!

1,8-liter – 190 hk!
Honda har brukt pengene på teknikken. Motoren er en kjenning, den har til nå vært brukt i 1,6-liters utgave i Civic VTi, men ved å øke slaglengden fra 77,4 til 87,2 mm er sylindervolumet økt til 1,8 liter. VTEC ventilsystemet med variable ventilløft er stort sett identisk med det i 1,6-literen. På innsugningssiden er en kamakselprofil for hver ventil, men mellom disse sitter det ytterligere en profil som gir større løft. Ved 5.700 o/min låses vippearmene slik at de styres av den midterste kamakselprofilen og ventilløftet økes. Dermed puster motoren mer effektivt på alle turtall.

Honda har med dette systemet greid å få en 1,8-liter som har godt bunndrag – den gir 170 Nm allerede ved 3.000 o/min – samtidig som den gir hele 190 hk ved så høyt turtall som 8.000 o/min. Dreiemomentet henger også med på hele turtallsregisteret og maks dreiemoment oppnås ved 7.300 o/min og turtallssperren stopper ikke motoren før ved ca 8.800 o/min. Når de fleste andre motorer for lengst har lagt av, våkner VTECmotoren til liv. Og for et liv. En litereffekt på 106 hk er imponerende, men motorens driftssikkerhet er like imponerende. Spør dem som har kjørt Honda Civic i Gruppe N, de nøyer seg stort sett med å bytte olje og tennplugger – motorene går som klokker – løp etter løp!

Denne bilen skal nytes vilt og uhemmet. Har du årskort på Nürburgring er den perfekt. Bare synd transportetappene blir så slitsomme. Støynivået er påtrengende allerede ved 90 km/t. Støydempingen mot motorrommet er beskjeden og både motorstøyen og den konstante gnagingen fra gearkassen blir slitsom. Her hadde en sekstrinnskasse vært på sin plass. Fjæringskomforten er derimot til å leve med, og Integraen gir et robust inntrykk. Men prisen blir drøy. Det er tross alt begrenset hvor ofte du kan utnytte de 190 hestene og det kompetente chassiset. Til denne prisen burde Honda gjort litt mer ut av interiøret også. Nei, en Prelude 2,2 VTi er et bedre kjøp, kanskje ikke så rask på bane, men etter noen timer på landeveien er det ingen tvil om hvem som er lettest å leve med.

HONDA INTEGRA TYPE-R:
Motor:
4-sylindret rekkemotor med to overliggende kamaksler og fire ventiler pr sylinder. Elektronisk innsprøyting. 1.797 ccm. 140 kW (190 hk) v/8.000 o/min. 178 Nm v/7.300 o/min. Kompresjon: 10,6:1.
Transmisjon: forhjulsdrift. Femtrinns manuell gearkasse.
Bremser: Ventilerte skiver foran og skiver bak. ABS.
Dekk: 195/65WR15.
Mål: Lengde: 438,0 cm. Bredde: 171,0 cm. Høyde: 134,0 cm. Akselavstand: 257,0 cm. Sporvidde f/b: 147,5/147,0 cm.
Vekter: Egenvekt m/fører: 1.140 kg.
Volum: Bagasjerom: 345 liter. Tank: 60 liter.
Aks. 0-100: 6,7 sek
Toppfart: 234 km/t
Pris: ca kr 420.000,-

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer