img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Opel Signum: Prototyp de luxe
PRØVEKJØRT: Opel Signum byr på finesser og detaljer vi får se i kommende modeller, kanskje allerede om et år eller to. Vi har kjørt det eneste eksemplaret som finnes av bilen.

Først publisert i BIL 1 - 1998.

Prototypen Opel Signum ble vist under bilutstillingen i Genève sist vår, og i løpet av året ble bilen utviklet fra statisk «dummy » til veifarende virkelighet. I desember fikk Bil anledning til å kjøre bilen på tyske veier.

La det være sagt med en gang: Det vil aldri bli anledning til å kjøpe en Opel Signum for deg eller meg, for dette er og blir en konseptbil. Isolert sett er bilen derfor mindre interessant, men som de fleste konseptbiler er også denne et drivhus for nye løsninger, ideer og materialvalg. Mange av løsningene vil vi finne igjen i fremtidige Opel-biler og noen er faktisk ikke så langt unna; utseendet på den nye Opel Astra, som introduseres senere i år, har visse familietrekk fra Signum.

At Opels utviklingsfolk valgte en stasjonsvogn i toppsegmentet da de skulle synliggjøre sine visjoner, har sin bakgrunn i at denne biltypen har økt fra 5 til 13 prosent av totalmarkedet i Europa i løpet av de siste ti årene.

Common Rail-diesel
Motoren, en V6-diesel på Common Railprinsippet, er helt ny og byr på imponerende 350 Nm dreiemoment ved så lavt turtall som 2000 o/min. Den er utviklet i samarbeide mellom Opel og GM-partneren Isuzu, og veier bare 185 kg takket være gjennomført bruk av aluminium. Motorprinsippet innebærer at det benyttes ett felles fordelerrør som står under et trykk på opptil 1500 bar. Fordelingen til hver enkelt sylinder er elektronisk styrt via magnetventiler. En fordel med dette systemet er at det jobber med høyt trykk også ved lave turtall, og dette bidrar til bedre forbrenning, lavere forbruk og renere avgasser.

Motorens ytelser er 175 hk, men her må turtallet opp i 4700 o/min før motoren gjør sitt beste. Her merkes det tydelig at jeg kjører en prototype. Når høyrefoten brukes tungt, er støy og vibrasjoner fra motoren fremtredende. I stedet for den forventede, gode «V6 brummingen » høres et uelegant brøl. Det virker også som det er dårlig samspill mellom automatgearkassen og motoren. Selv med så mye muskler ombord, har vi ikke følelsen av at Signum er i nærheten av å kunne by på den akselerasjonen som er spesifisert, blant annet fordi støyen bidrar til å forsterke et «tungt» inntrykk. Her må jeg skyte inn at prototypen er ca 200 kg tyngre enn bilen ville være i masseprodusert utgave.

Opel har altså en jobb å gjøre før både motoren og en eventuelt stor stasjonsvogn er klare til å møte fremtiden. Motoren selv er svært så fremtidsrettet konstruert. Med 66 grader mellom de to sylinderrekkene er den så kompakt at den passer også i mellomstore biler. Dessuten byr den på fleksibilitet som gjør at den sikkert blir å finne i en rekke GMmodeller fremover. Den kan nemlig monteres på tvers eller langs og tilpasses såvel for- som bakhjulsdrift.

Fireleddet bakhjulsoppheng
Når utgangspunktet er en akselavstand på hele 293 cm, kan det være fristende å hevde at Opels designere har hatt en lett jobb med plassutnyttelsen i Signum. I hvert fall har de fått drahjelp av to tekniske nyheter, først og fremst et nytt fireleddet bakhjulsoppheng av aluminium. Dette er en videreutvikling av den treleddete varianten i Vectra. Løsningen bygger lite i høyden og er derved plassbesparende, noe som er spesielt gunstig i en stasjonsvogn hvor et flatt gulv kombineres med lav innlastingshøyde og en bakdør som er 118 cm bred.

Den andre nyheten gjør reservehjulet overflødig, og gir derved hele 60 liter ekstra plass under bagasjerommet. I samarbeide med dekkprodusenten Michelin og felgfabrikken Ronal er bilen utstyrt med dekk i dimensjonen 235/45 på 17 tommers felg. Dekkene er konstruert for å motstå høye sidekrefter, mens det inne i dekket er en forsterkning som trer i funksjon ved en punktering. Det skal være mulig å kjøre 200 km på flatt dekk så sant hastigheten ikke overstiger 80 km/t.

Skjult elektronikk
I tillegg til at bakakselen og akselavstanden har bidratt til uvanlig god plass, er plassen smart utnyttet – i hvert fall hvis ønsket er at alle mindre nødvendige hjelpemidler holdes ute av syne. Løsningene med hensyn til å «gjemme unna» elektroniske enheter, som radio, mobiltelefon og ikke minst datamaskin og modem, er nesten like imponerende som i en James Bond-film.

«Alt» – bortsett fra mobiltelefonen og datamaskinen – er plassert under gulvet i bagasjerommet, og styres med en form for museknapp hendig plassert ved sjåførens høyre hånd. For øvrig den samme knappen som styrer all informasjon som du som sjåfør ønsker å se på det elektroniske instrumentpanelet foran deg. Og apropos plass; baksetet, hvor du har upåklagelig plass til bena, kan med et fingertrykk flyttes hele 20 cm fremover. Dermed har du 100 liter større bagasjerom.

Jeg nevnte mobiltelefonen og datamaskinen. Telefonen er skjult av en «pop-up»-innretning foran den nevnte museknappen og datamaskinen trekkes på skinner ut av hanskerommet. I en verden hvor vi allerede i to-tre år har benyttet begrepet «det mobile kontor», har ingen bilprodusenter så langt kommet med en løsning hvor datamaskinen i praksis kan plasseres permanent på et egnet sted i bilen.

For å komplettere bildet av elektronisk «snacks» om bord: Såvel foran passasjersetet foran, som i ryggen på begge forsetene, er det felt inn dataskjermer. De tre passasjerene kan se på video eller spille dataspill underveis. Og de behøver ikke å forstyrre sjåføren. Det finnes uttak for høretelefoner på alle plasser.

Når du stopper bilen, behøver du ikke å tenke på å sette automatgearet i «P»-posisjon, det skjer automatisk når du skrur av tenningen.

DETTE ER OPEL SIGNUM:
Sylindervolum: 2958 ccm
Boring x slag: 87,5 x 82 mm
kW(hk)/omdr.: 130(175)/4700
Nm/omdr.:  350/2000
Dekk: 235/45ZR17
Lengde: 483,0 cm
Bredde: 186,0 cm
Høyde: 144,0 cm
Akselavstand: 293,0 cm
Bagasjevolum: 450-550 l. (VDA)
Aks. 0-100 km/t: 9,0 sek.
Toppfart: 230 km/t
Forbruk: Ikke oppgitt

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer