Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Ny engelskmann til Volvo Design Etter et halvt års tid i vakuum, uten sjef for designavdelingen, er det nå klart at engelske Steve Mattin, Mercedes-designer på høyt nivå, skal overta designsjef-jobben i Gøteborg. Den 1. mai er han på plass. |
||||||||||||||||
Vi kan nok regne med en ny bevegelse blant europeiske designere nå, for jo lenger tid det tok for Volvo å finne en ny designsjef etter Henrik Otto, som bare gikk etter et par måneder i jobben, jo flere av Volvos egne designere var det som så seg selv i rollen. Er man først designer på et visst plan, har man per definisjon et ego som gjør at man vil oppover. Så nå blir det nok en del som gjerne vil oppover i andre firmaer. I mens blir det Steve Mattins jobb å følge etter Peter Horbury som på mange måter var den mannen som brakte Volvo inn i Den Nye Tiden. Horbury var det som sa at nå snudde han opp ned på gammel Volvo designfilosofi, i stedet for å hive bilen og beholde esken så aktet han å gjøre det motsatte, Med en åpenbar suksess, selv om det nok er på høy tid å endre formspråket litt nå. Når til og med den nye C30 coupé skal få Horburys typiske hofter på hekken, burde akkurat det løpet være kjørt. Steve Mattin, 40 år gammel, utdannet fra Coventry og aldri jobbet andre steder enn hos Mercedes, har masse erfaring i nye uttrykk. Han var meget viktig da A-klassen var ny, men samtidig var han sentral (ofte i meget tett samarbeid med Michael Mauer som senere gikk til Saab og nå er hos Porsche) på så forskjellige biler som SL og S-klasse. Nå er han Studio Manager, har hatt ansvaret for den aller nyeste M-Klasse modellen, og grunnen til at han ikke kan slutte før han er ferdig med en spesiell oppgave - og det later til å bety den 1. mai - tror jeg heter GST (bildet). Den høye seks-seters cross overen som ble vist som et konsept i Detroit i 2002. Noen måneder før det traff jeg ham hos Stola i Italia, der han fikk bygget denne Vision GST. Sammen med dagens sjef for Volkswagen-gruppens design, Murat Günak, var han en så entusiastisk skaper av denne bilen at jeg nekter å tro at han bare kan slippe den, og gå. Men resten av historien får vi vel når han har kommet til Gøteborg.
|