img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
BMW Z3 Coupé
PRØVEKJØRT: BMW Z3 er bygd med et mål for øyet; å gi eiere og sjåfører ren og skjær kjøreglede. Dette er en bil det er lett å bli betatt av.

Først publisert i BIL 8 - 1998.

Det var ingen vanskelig jobb BMWs utviklingsavdeling påtok seg da de gikk i gang med å gjøre Z3 Roadster om til Z3 Coupé. De har heller ikke påberopt seg å ha utført noen stor bragd, men jobben bestod i mer enn å sette på et ståltak.

Mens fronten er den samme for de to modellene, er de ganske så forskjellige bak. Pent? I manges øyne er det ikke det, men det gir et robust og litt rått inntrykk, og spesielt M-versjonen med fire rør signaliserer at den mener alvor.

Z3 Roadster er også robust og ettersom den er utviklet uten tak, har karosseriet fått forsterkninger nok til å gi tilfredsstillende kjøreegenskaper også med M-motoren med 321 hk. Z3 Coupé er vesentlig stivere. Den har ikke bare fordel av Roadsterens stive karosseri. Den har i tillegg et tak som bidrar til å holde karosserivridningene under kontroll.

Kjøremaskin
Hjulopphengene er de samme som i Roadster-versjonen, men for å utnytte det stivere karosseriet, er fjærer og støtdempere finjustert og en liten tanke fastere enn i Roadsteren. En kraftigere krengningsstabilisator sørger dessuten for å gi bedre styrerespons og mindre krengning. Z3 Coupé 2.8 er senket 5 mm i forhold til Roadster-versjonen og har 225/50ZR 16 dekk som standard.

Foruten 2,8-liters rekkesekseren med 193 hk, kommer Z3 Coupé også med M3-motoren med 3,2 liter sylindervolum og 321 hk. Her passer ikke rekkefirerne inn. Dette er en muskelbil, og spesielt M Coupé har krefter som imponerer. For å få kreftene ned på asfalten, er den utstyrt med 9x17 aluminiumfelger med 245/40ZR17-dekk bak, mens det foran brukes 225/45ZR17-dekk på 7x17 felger.

Råsterk
Jeg startet prøvekjøringen med M Coupé. Først tilbakela jeg noen mil på svingete småveier fra dorf til dorf i området nord for München; deretter tok jeg en snartur ut på motorveien i retning Regensburg. M Coupé taklet begge deler like overbevisende.

Som alle BMWs seksere higer også 3,2-literen etter turtall for å yte sitt beste, men den har krefter nok på bunnen også. Det er bare det at når turtelleren passerer 4.500 o/min, kommer det så mye mer effekt at motoren virker lat på lave turtall. Holder du derimot turtellernåla over 4.000 o/min, er det liten sjanse for at du skal føle at det er manko på effekt. 0 til 100 km/t går unna på 5,4 sekunder hvis du er kjapp med gearspaken. Tømmer du gearene oppover i registeret, vil du oppleve at fjerdegearet er tomt ved ca 210 km/t, og at den lille Coupéen setter seg nedpå og fortsetter å akselerer når du legger inn femtegear, en akselerasjon som ikke tar slutt før sperren ved 250 km/t aktiveres.

Aerodynamisk er det biler som er bedre, langt bedre. BMW oppgir en Cd-verdi på 0,37, ikke akkurat noen fordel i høy hastighet på motorveien. Med bare 51-liters tank skal du belage deg på hyppige stopp hvis det er raske motorveietapper du har i tankene.

Kjapp styrerespons
Jeg likte M Coupé best på småveiene hvor jeg virkelig kunne bruke 3,2-literens effekt ut av svingene og nyte de presise styreegenskapene. Det lange panseret og det faktum at du sitter tett opp til bakhjulene, gir en kjøreopplevelse som få andre biler er i nærheten av. Litt uvøren omgang med de 321 hestene kan lett føre til at de brede bakhjulene slipper. Når bakhjulsskrensen kommer, merker du virkelig hvor langt bak i bilen du sitter. Vektfordelingen er godt balansert – 50/50 – og de brede Michelin-dekkene tåler litt slipp uten at det blir dramatisk og gjør M Coupé til en bil som kan balanseres med litt bakhjulsslipp.

Rødt og sort
«Min» røde M Coupé har rødt og sort interiør med kromringer rundt instrumentene, et interiør som ikke skiller seg fra det vi finner i M Roadster, men bak setene er forskjellen stor. Z3 Coupé har nemlig en meget rommelig bagasjeavdeling. Skal du ha med feriebagasje, må du likevel montere inn et bagasjenett slik at du kan utnytte plassen helt opp til taket.

Med en prislapp på 780.000 kroner er M Coupé utenfor rekkevidde for de fleste, og det er nok den rimeligere Z3 2.8 Coupé med en pris på 502.000 kroner som blir bestselgeren. Selv om 2,8-literen virker sedat sammenlignet med 3,2-literen, har den ressurser så det holder i tillegg til at den også har et mer diskret interiør og bedre komfort.

Også med 2,8-literen under panseret er det kjøregleden som dominerer førsteinntrykket. Spesielt på veier tilsvarende norsk standard trives den utmerket. Den stikker ikke like kjapt inn i svingene og har ikke samme reservene, men det er heller ikke meningen fra BMWs side. Det er M Coupé som er kjøremaskinen. 2.8 Coupé skal være snillere og har for eksempel antispinnregulering som standard, noe du ikke finner i M Coupé. Selv om 193-hesteren ikke har samme kraftreserve som M-motoren, takker heller ikke 2.8 Coupé nei til kjappe etapper på motorveien. I hastighetsområdet 180 til 200 km/t spinner rekkesekseren nesten arrogant uanstrengt.

Kjøreglede
Komforten er merkbart bedre. Fjæring og demping er mykere, sittekomforten i de tekstiltrukkede setene er bedre og støynivået fra motoren er også en tanke mer uanstrengt.

De første Z3 Coupé kommer på norske veier i oktober og prisene er nøyaktig de samme som for Roadstermodellene med samme motor og utstyrsnivå.

Er du på jakt etter en toseters kjøremaskin med rene skjære kjøregleden som hovedargument, skal du ta turen innom BMW-forhandleren og melde din interesse for en prøvetur. Dette er det tyskerne kaller Fahrspaß pur!

DETTE ER BMW Z3 COUPÉ:

 

Z3 2.8 Coupé

Z3 M Coupé

Sylindervolum:

2793 ccm

3201 ccm

Boring x slag:

84 x 84 mm

86,4 x 91 mm

KW(hk)/omdr.:

142(193)/5500

236(321)/7400

Nm/omdr.:

280/3500

350/3250

Dekk:

225/50ZR16

225/45ZR17-

 

 

245/40ZR17

Egenvekt:

1375 kg

1465kg

Aks. 0-100 km/t:

6,8 sek

5,4 sek

Toppfart:

231 km/t

250 km/t

Forbruk (EU-97):

 

 

By:

1,29 l/mil

1,66 l/mil

Landevei:

0,74 l/mil

0,79 l/mil

Gjennomsnitt:

0,94 l/mil

1,11 l/mil

Priser:

502.000,-

780.000,-

Lengde: 402,5 cm. Bredde: 174,0 cm. Høyde: 128,0 cm. Akselavstand: 244,6 (245,9) cm. Sporvidde f/b: 141,3/149,4 (142,2/149,2) cm. Bagasjeromvolum: 210-410 l. (VDA).
Tall i () gjelder M Coupé.

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer