img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Jaguar XKR: Supercharged
PRØVEKJØRT: 363 hk er i overkant av hva du har behov for på norske veier, men Jaguar XKR byr på mye mer enn brutal motorkraft.

Først publisert i BIL 8 - 1998.

Det regner lett, regn av den typen som kan virke å vare evig, det drypper jevnt og trutt i vindstilla. Jeg rigger opp kamera og stativ selv om det ikke er ideelle forhold, men bilder må jeg ha uansett hva værgudene byr på. Kabriovær vil jeg i alle fall ikke kalle det. På turen fra Oslo har jeg stort sett kjørt på våt asfalt, men av og til har det fortsatt vært tørt, men lette regndråper har ustanselig danset over frontruten.

Her på vestsiden av Sognefjellet bestemte de seg for å åpne slusene skikkelig og fotojobben er forholdsvis raskt unnagjort før jeg legger kursen vestover. Snø i Italia i oktober, og snø i luften på Sognefjellet i juni – nei, jeg har så visst ikke værgudene på min side når jeg en sjelden gang får lagt hendene på en Jaguar XK Convertible.

Stigningene fra Turtagrø går lekende lett i dag. V-åtteren under panseret maler behagelig og jobber uanstrengt. Det til tross for dens imponerende kraftreserver. Det høres bare en beskjedent sus fra kompressoren idet jeg legger gasspedalen mot gulvet og bilen skyter fra den ene hårnålen til den neste. Kraften i frasparket sørger for at bilen reiser seg på fjærene og det føles bokstavelig talt som om jeg blir løftet frem. Kraften er tung og brutal, og går jeg litt for tidlig på gassen sørger antispinnreguleringen for å dempe pådraget, og de kraftige Pirelli-dekkene får feste igjen.

Aldri tidligere har jeg kjørt noe som er så katte-mykt, men samtidig så kraftfullt som dette. Toppmodellen i Jaguars XK-serie er i en klasse for seg, og jeg har vanskelig for å forestille meg at det er noen som utfordrer den. Det finnes mange biler som har både bedre kjøreegenskaper og mer effekt, men til denne prisen skiller XKR seg fra alt annet jeg har kjørt. Porsche 911 og Chevrolet Corvette er så annerledes, mens Aston Martin og Ferraris 2+2 modeller er så mye dyrere, og BMW 840i og Mercedes SL blir alt for veloppdragne.

I en klasse for seg
Regnet gir seg oppe på fjellet. Bare et lett snødrev tegner horisontale streker mot de mørke skyene i øst. Skal jeg kjøre uten tak må det skje nå. Et tak som er enklere å betjene enn XKRens er vanskelig å oppdrive. Trykk på bryteren foran og til venstre for gearspaken og resten skjer av seg selv. Med de relativt utrygge værutsiktene legger jeg ikke på trekket over kalesjen. Kommer det en styrtskur kan det være greit å få lagt på taket i en fei.

Jeg har ikke kjørt langt før de første regndråpene danser over frontruten, men det er tørt i bilen. Svingene kommer tett og jeg liker styrefølelsen i det stramme XKR-chassiset. Strammere fjæring og demping kombinert med 18 tommers 245/45 dekk foran og 255/45 dekk bak gir god kontakt med veien. Jaguar har dessuten utstyrt XKR med siste versjon av ZFs hastighetsavhengige servostyring, en styring som gir god styrefølelse uten at den blir for nervøs.

På den fuktige asfalten er det lett å provosere frem en bakhjulsskrens, men med antispinnreguleringen innkoblet kveles de tendensene så tidlig at det aldri blir problematisk. Slår jeg av antispinnreguleringen må jeg derimot være litt varsom med gasspådraget ut av svingene, men de brede Pirellidekkene gir også da et overraskende godt feste og når de slipper skjer det kontrollert.

Sportslig karakter
XK8 er ingen utpreget understyrer, går du litt hardt på inn i svingene merker du likevel tydelig at den har problemer med festet foran. XKR er noe annet og maken til nøytral oppførsel har jeg ikke opplevd i andre biler enn Lotus Elise. Selv på fuktig asfalt er styringen kontant og ikke en gang i hårnålsvingene ned fra Sognefjellet er det understyring å snakke om. På dårlig vei jobber hjulopphengene overbevisende effektivt og selv om fjæringskomforten ikke er like god som i XK8 er forskjellen liten, og jeg foretrekker XKRs fastere og mer kontante oppførsel. Det er imponerende hva den aktive demperjusteringen CATS gjør for å balansere komfort og kjøreegenskaper.

Pirelli-dekkene gir ikke bare overbevisende godt feste i svinger og under akselerasjon, også under oppbremsing gir de mulighet til å utnytte bremsene maksimalt. ABS er selvfølgelig standard, men bremsefølelsen gjør at du uten problemer kan utnytte bremsene optimalt og helt på grensen til blokkering. XKR er sportslig uten å være for ekstrem. Denne bilen er lett å utnytte og gir romslige marginer på alle områder.

Tåler litt regn
Av og til regner det så mye at vindusviskerne må gå konstant. Jeg er overrasket over hvor mye regn som tåles uten at det blir vått i bilen. Med hastigheter over 60 km/t holdes interiøret tørt, bare i de verste regnbygene kommer det et par dråper trillende over toppen av frontruten.

Jeg har kjørt åpne biler som har mindre vind på førerplassen enn denne. Avstanden bakover er stor og det er rom for mye vind ned bak forsetene. Vind som finner veien forover, og med bare 5 - 6 grader på temperaturmåleren er den vel kjølig. Vindskottet tar riktignok av for den verste trekken, men jeg må ta frem skinnhjelmen for å ha det behagelig.

Nede i dalen er det tørr asfalt og i Lom fristes jeg til å ta til venstre mot Skjåk. Lett skydekke og antydningen til blå himmel frister, men jeg har ikke kjørt langt før jeg oppdager at mine forhåpninger om lettere vær var overdrevne og uberettigede. Det regner mindre enn på veien ned fra Sognefjellet og aldri så mye at vindusviskerne må gå kontinuerlig.

Et rått skyv
Med 370 hk under panseret og en silkemyk automatkasse er det lett for at en drar opp farten vel mye, men i motsetning til mange biler i denne prisklassen gjør ikke XKR deg helt fartsblind. Den faste fjæringen og dempingen gir god komfort, men er samtidig så kontant at du har god kontakt med veien og god følelse med hvor fort det går. Cruisekontrollen er derfor ikke nødvendig for å holde en etter ressursene moderat hastighet, og opp til Langvatnet holder jeg en hastighet som ville passere som godkjent hvis noen hadde vært interessert i hvor fort jeg kjørte. Likevel blir ikke turen kjedelig. XKR er en levende bil, vel og merke hvis sjåføren gidder å engasjere seg i det å kjøre bil.

En fordel med busstreiken er at turistbussene glimrer med sitt fravær og gjør turen ned mot Geiranger til en nytelse. Skal du oppleve norske fjell og fjorder er ikke noe bedre enn en åpen bil. Det blir så utrolig høyt og luftig oppunder taket, og ved at du har ubegrenset utsikt også oppover kan du nyte den norske storstuen fullt ut.

Temperaturmåleren nekter å vise mer enn 10 plussgrader, men nede i dalen er trekken likevel behageligere og mildere. Jeg tar en pause og nyter utsikten til Geirangerfjorden, og må ærlig innrømme at jeg også nyter å se på Jaguaren. Jeg liker blandingen av klassiske og nostalgiske designelement. XKR skiller seg ikke mye fra XK8. Den blanke grillen, luftinntakene på panseret, den beskjedne leppa på bagasjelokket og de nye 18-tommers hjulene er de eneste kosmetiske endringene som fulgte med den kraftigere motoren.

Motoren ble lansert i XJR i fjor, og har samme effekt og dreiemoment i XKR. 363 hk og 525 Nm er tall som taler for seg. Her er det skyv nok over hele turtallsregisteret, men de som har kjørt XKR på tyske motorveier kan berette at det er først når speedometernåla passerer 160 km/t det virkelige skyvet kommer. Det skulle jeg gjerne opplevd. Allerede ved norske hastigheter gir nemlig V-åtteren en imponerende akselerasjon. 0 til 100 km/t skal i følge fabrikken gå unna på 5,6 sekunder for Convertible og 5,4 sekunder for Coupé. Og skulle det være av interesse kan jeg nevne at toppfarten er begrenset til 250 km/t.

I motsetning til en motor med eksosdrevet turbo gir motoren med kompressor virkning med en gang du trår på gasspedalen, uavhengig av turtall. Med kompressor er det derfor enklere å få ut ekstra dreiemoment og effekt på lave turtall. Motoren svarer kvikkere i de hastighetsområder vi hyppigst bruker, og ved forbikjøringer er V-åtteren med kompressor utrolig rask.

Typisk britisk
Komfortmessig er V-åtteren fantastisk. Den går silkemykt og får god hjelp av den femtrinns automatkassen fra Mercedes. Jaguar hadde problemer med å finne automatkasser som mestret det kraftige dreiemomentet, men i Mercedes-kassen har de både en kasse som sjalter fløyelsmykt og som holder. Selv under full belastning går gearskiftene uten rykk.

Etter en rask middag i Geiranger legger jeg kursen i retning hovedstaden. I bakkene ut av Geiranger sentrum, får jeg assosiasjoner til Austin Healeyen jeg kjørte til Mo i Rana sommeren 1995. XKRen er så fjernt fra en Austin Healey 3000 som det er mulig å komme, likevel dukker Healeyen opp i tankene mens Jaguaren jobber seg uanstrengt opp fjellsiden. Kan det være at de i Browns Lane har lagt noe i denne bilen som de fleste har lett for å glemme i jakten på det perfekte industriprodukt - følelse og en liten bit av seg selv? Akkurat det er engelskmenn gode på, og selv om XKR er moderne både i teknikk og design, har Jaguar greid å bevare det typisk britiske.

Det er blitt skumt da jeg rygger inn på parkeringsplassen hjemme. Klokka viser 22.30, triptelleren 1117,3 km, forbruksmåleren 1,29 l/mil og komputeren avslører at snitthastigheten har vært 71 km/t. Sliten? Nei!

JAGUAR XKR Convertible:
Motor: 8-sylindret V-motor med to overliggende kamaksler pr sylinderrekke, fire ventiler pr. sylinder og kompressor med to ladeluftkjølere. Kompresjon: 19,0:1. 3.996 ccm. 267 kW (363 hk) v/6.150 o/min. 525 Nm v/3.600 o/min.
Transmisjon: Bakhjulsdrift. Femtrinns automatkasse.
Hjuloppheng: Foran: Fjærben, triangelarmer oppe og nede og krengningsstabilisator. Bak: Fjærben, tverrgående bærearmer og krengningsstabilisator. CATS aktiv demperjustering.
Bremser: Ventilerte skiver foran og bak. ABS.
Dekk: Foran 245/45WR18, bak 255/45WR18 Pirelli PZero.
Mål: Lengde: 476,0 cm. Bredde: 201,5cm. Høyde: 130,6 (129,6) cm. Akselavstand: 258,8 cm. Sporvidde f/b: 150,4/149,8 cm.
Vekter:
Egenvekt m/fører: 1825 kg. Tillatt totalvekt: 2100 kg. Nyttelast: 275 kg.
Volum: Bagasjerom: 307 (324) liter. Tankvolum: 75 liter.
Aks. 0 - 100: 5,6 (5,4) sek
Toppfart: 250 km/t
Forbruk bykjøring: 1,76 (1,67) l/mil
Forbruk landevei: 0,98 (0,96)l/mil
Forbruk gjennomsnitt: 1,26 (1,22) l/mil
Pris: kr. 1.425.900,- (1.315.100,-)
Bensinforbruk i følge 93/116/EU. Data i ( ) gjelder XKR Coupé.

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer