img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Lexus GS 400
PRØVEKJØRT: Den er så rask og morsom å kjøre at den vil endre folks oppfatning om luksusbiler, mener vår USA-medarbeider Harvey Schwartz.

Først publisert i BIL 9 - 1998.

Lexus har endelig gitt entusiastene en bil med «hjerte og sjel», en bil som får adrenalinet til å strømme og hjertetakten til å øke når du trår ned høyrefoten og firelitersmotoren sparker fra så ryggen presses hardt mot seteryggen. Når den bruker bare 5,7 sekunder på å skyte fart fra 0 til 60 mph (96 km/t), er GS 400 blant verdens raskeste sedaner og i selskap med blant andre BMW M5.

Utseendet på den nye bilen har utviklet seg merkbart i forhold til LS 400, blant annet takket være designelementer som først så dagens lys på SC 400 Sport Coupe. Ikke minst har en «aggressiv» front med fire separate lykter, mindre grill samt støtfanger med stort luftinntak og integrerte tåkelys bidratt til et langt mer sportslig preg. GSkarosseriet ble i sin tid utviklet som en designstudie med en ny Jaguar som mål, og Giugiaro er ansvarlig for linjeføringen.

Hjerte og sjel
Det er vel og bra med et vellykket utseende, men det som virkelig gir meg grunnlag for å si at Lexus GS 400 har hjerte og sjel, ligger under de rustbestandige stålpanelene som ikke bare skjuler en ny generasjon 4-liters motor, men også en av de stiveste og sterkeste karosseriene i bransjen.

Den nye V-åtteren av aluminium har 32 ventiler og 4 kamaksler. Dessuten er den utstyrt med variabel ventilstyring (VVTi). 80% av det saftige dreiemomentet er tilgjengelig ved så lavt turtall som 1800 o/min.

Motoren er koblet til en ny 5-trinns elektronisk styrt automatgearkasse. «E-shift»-knappene tillater deg raske gearskift, nesten som med 5-trinns manuelt gear, bortsett fra at du ikke behøver å trå på clutchpedalen. Knappene, som sitter på en spak på rattstammen, betjenes med tommelen (geare opp) og pekefingeren (geare ned). Når gearkassen kjøres som normal automat, akselererer bilen mykt og kjapt – uten at gearskiftet merkes.

Enten du kjører i høy fart eller takler de mest krevende, svingete veiene – eller begge deler samtidig – får du god hjelp av VSC-systemet (Vehicle Skid Control) til å sikre en behagelig og kontrollert kjøring. VSC benytter seg av følere, elektronikk og datasystemer for å unngå hjulspinn og skrens forårsaket av under- eller overstyring. Regner du deg som en dyktig entusiast, kan du selvfølgelig stenge av VSC systemet med en knapp ved siden av gearspaken. Selv en mer enn gjennomsnittlig dyktig sjåfør bør imidlertid legge seg på minnet at systemet bidrar med nyttig nødhjelp i ekstreme situasjoner.

Sportslig komfort
Det er lenge mellom hver gang jeg i samme grad som i Lexus GS 400 opplever en slik kombinasjon av komfort og sportslige kjøreegenskaper. Grunnlaget for dette ligger i et racinginspirert hjuloppheng med doble triangelarmer på alle fire hjul kombinert med skrufjærer, gassfylte støtdempere og stabilisatorstag. Dessuten gir den kontante styringen en nydelig tilbakemelding når jeg ligger på grensen av hva jeg klarer å håndtere. Det er nesten som om bilen ber deg om å utfordre din egen dyktighet i det du akselererer rundt en skarp kurve.

På det amerikanske markedet er basismodellen priset til 44.800 dollar. Når det på vår bil står 50.690 dollar på prislappen, skyldes det tilleggsutstyr som kromfelger (+1.700), xenonlys (+500), Nakamichi stereoanlegg med CDskifter (+2.250) samt litt forskjellig snacks som takluke og spoiler.

I mine øyne må nok BMW 540i og Mercedes E-420 finne seg i å slippe Lexus GS 400 frem i tetposisjon når det gjelder ytelse, kjøreegenskaper, komfort, bekvemmelighet og sikkerhet. Bilen produseres i Tahara i Japan, men jeg tar av meg hatten for designerne og ingeniørene ved Calty Design Center i Newport Beach i California som har gjort en fantastisk jobb i finpussingen av Giugiaros design.

LEXUS GS 400:
Motor: V8 med to overliggende kamaksler og 4 ventiler pr sylinder. 3969 ccm. 216 kW (294 hk) v/6000 o/min. 407 Nm v/4000 o/min.
Transmisjon: Bakhjulsdrift. Femtrinns automatgearkasse.
Bremser: Ventilerte skiver foran, skiver bak. ABS.
Dekk: 235/45ZR17.
Mål: Lengde: 480,0 cm. Bredde: 180,0 cm. Høyde: 144,0 cm. Akselavstand: 280 cm. Sporvidde f/b: 153,4/150,8 cm.
Vekt: Egenvekt m/fører: 1749 kg.
Volum: Bagasjerom: 515 liter. Tank: 75 liter.
Aks. 0 - 96: 5,7 sek.
Toppfart: 250 km/t
Forbruk (EPA):
By:
1,38 l/mil
Landevei: 1,02 l/mil
Pris i USA: 50.690 dollar.

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer