Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
DC: ny tungbil-rekord Verdens største produsent av de såkalte nyttekjøretøyer (er ikke de fleste nyttige?), Daimlerchrysler, ble enda verdens størstere i 2004. 712.000 enheter! Den gamle rekorden var fra 1999 og da kom man ikke lenger enn til 554.000 biler. |
||||||||||||||||
En stigning fra 501.000 i 2003 kommer selvfølgelig ikke bare av at man har åpnet et samlebånd til. I disse tallene ligger konsoliderte tall fra Fuso. Man overtok som kjent den fabrikken fra Volvos intensjoner i fjor, og nå har man overtatt den enda mer etter at Mitsubishi har gått med på å betale tyskerne 500 millioner euro i erstatning for en mange-års management-skandale - putte vekk opplysninger om fatale konstruksjonsfeil, i en stil som dessverre har vært typisk Mitsubishi i en periode. Som en del av denne erstatningen overfører Mitsubishi flere av sine Fuso-aksjer slik at DC nå eier 85 prosent av denne tidligere Mitsubishi tungbil-fabrikken. Japanerne bidro med 118.100 biler, allikevel blir veksten hos tyskerne meget imponerende, 95.000 biler omtrent. Regnskapstallene blir først klare i midten av februar, men markedstallene gis det begrep om allerede nå. I Vest-Europa solgte man 274.400 biler, opp fra 249.500. NAFTA avtok 177.100 (134.200) og LatinAmerika 57.600 (40.200). Man er spesielt stolt av 2 år gamle Actros som stadig setter nye rekorder. I fjor hadde man et driftsresultat på 855 millioner Euro. Det er visstnok ingen tvil om at man slår det resultatet nå. Det kan virke som om personbilfolket har noe å lære av tungbilsjef Andreas Renschler.
|