Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Stola Abarth Monotipo PRØVEKJØRT: Hva gjør du når du trenger oppmerksomhet og kan bygge biler? Heter du Alfredo Stola inviterer du med deg en pensjonert bildesigner på pizzeria og drøfter saken. |
||||||||||||||||
Først publisert i BIL 9 - 1998. Stola er vel kanskje ikke det navnet som dukker opp først når barna skal underholdes og man leker «Mitt skip er lastet med» og skal nevne store og spennende aktører i bilbransjen som begynner på S. Men prat med Einar Hareide, vår norske Saab-designsjef, og han forteller hvordan dette Torino-selskapet håndbygger prototyper fortere enn han klarer å tegne dem. Snakk med Bruno Sacco, designsjefen hos Mercedes, og han nøyer seg med å peke på en Maybach-prototype eller en F 300, «den krengende trehjulingen» for å demonstrere hvilket praktarbeide de gjør. Eller snakk med en av de mange japanerne (hvorfor vil de helst ikke fortelle at de trenger hjelp til spesialisert arbeide?) som forteller om hvordan fru Stola tar dem med hjem og koker hjemmelaget Piemontemat for dem når de har bodd på fabrikken i tre uker for å følge et prosjekt gjennom prosessene. Verdensomspennende Men når vi i tillegg snakker en rekke fabrikker, og karosseripresser på opp til 1600 tonn med 6 meter åpning og 1800 ansatte over hele verden, hvilket blant annet vil si nord & sør Amerika, India og Japan, da snakker vi plutselig om noe litt mer. Og når vi samtidig forteller at bestefar Alfredo Stola bygget karosserimodeller for Vincenzo Lancia allerede i 1921, da begynner det hele å bli ganske morsomt. Historien er ganske grei den. Alfredo Stola begynte i en annen ende av karosseribransjen enn folk som Castgna, Alessio eller Farina. Han startet i produksjonsenden – i 1919. Et modellverksted, der produsentene dels kunne få et inntrykk av hvordan karosseriet tok seg ut, dels kunne få produsert det verktøyet som var nødvendig for å få fabrikasjonen i gang. Han betjente mange; Diatto, Chiribi, Ansaldo og ikke minst Lancia er navn som dukker opp. I italiensk ånd Det hele utviklet seg. Fra å hjelpe til med å konstruere karosseripresser ble man for eksempel underleverandør, med just-in-timeleveringer til bilfabrikker. Fra å utvikle jern på grunnlag av tegninger man fikk oversendt, begynte man med rent konstruksjonsarbeid selv. Fremdeles i italiensk ånd, som rent familieselskap. Nå begynte nevøer å dukke opp også, og det hele fungerer overraskende smertefritt. Sannsynligvis fordi alle har sine spesialområder, og alle er enige om at pengene skal pløyes tilbake i bedriften. Det er ikke tøv: sosial samvittighet begynner faktisk forsiktig å bli et begrep, også hos unge italienske bedriftseiere. Familiebedrift Hun tar seg av den utadvente virksomheten, og den har fullstendig har tatt av. «Til bilutstillingen i Torino i 1996 hadde jeg sveivet opp 450 pressemeldinger. Så i år gjorde jeg klar 600 – og gikk tom etter halvannen time!». At dette er i ferd med å bli en heldagsjobb hadde hun nok ikke regnet med. «Vi har mange kvaliteter, og mye vi ønsket å fortelle våre eksisterende og potensielle kunder om», forteller Alfredo Stola. «Så spurte vi oss selv om hvordan man best kunne fortelle det. Ved hjelp av glansede brosjyrer? Ved hjelp av gode referanser? Ved hjelp av munn-til-munn metoden? Så fant vi ut at det beste hadde kanskje vært at vi selv bygde et produkt som viste hva vi kunne, hele veien, og så brukte vi det som visittkort». Lekkert visittkort En bil som er konstruert fra bunnen og opp, riktignok er motor og drivverk hentet ned fra hylla, men også de bitene omhyggelig modifisert. Resten er nytt hele veien, og ikke en tanke på å konstruere noe av det. Alt er bare gjort for å fortelle hvor flinke de er. På mange måter er dette en «bordet fanger» situasjon. I alle år hadde de ligget lavt, gjort nydelig arbeid for andre. Så var de så sleppkjefta at de nevnte at en Panda Beach, en conceptbil på Torino i 1992, vel egentlig var deres. Den vakte en smule oppsikt, men enda større oppsikt vakte den Barchettaen som Maggiora viste i 1994 da 9 designere var invitert til å presentere sin oppfatning av Punto. Maggioras bil var tegnet av Fiats egne designere, og det var Stola som hadde bygget den. Da fikk de virkelig et navn. Såpass mange begynte å prate om dette firmaet at «da det begynte å nærme seg Torino-utstilling 1996 begynte mannen min å vake hvileløst omkring», forteller Maria Paola. Pizza-møte Alfredo hadde også en annen fordel: «Vi hadde jo bilen, Fiat Barchetta er vår.» Chris Bangle – den gang designsjef hos Fiat, fremdeles med punker-tendenser, i dag ditto hos BMW, men med pin-stripe dress og velpleiet skjegg – kom med tegningen av karosseriet. «Vi gjorde hele kontruksjonsarbeidet, så den bilen kjente vi». Pizza-møtet endte med den klassiske skissen på en serviett, i dag oppbevart i Maria Paolas private album – dagen etter møtte han på fabrikken og gjorde ordentlige tegninger, og det hele ble utført i godt gammeldags håndverk. 50 dager var alt det tok, og Dedica, som bilen ble døpt, er en juvel. 2 år og nesten 10.000 km. senere – den ser like fresh ut. Og selv om det ikke gikk mer enn 450 press releases, bilen ga slik gjenklang at dette måtte følges opp. Denne gangen ble det planlagt, i god tid faktisk – halvannet år før årets Torino-utstilling satte man igang. Igjen designet av onkel Aldo, og her har han tatt av totalt. Styling-spor fra i hvert fall fem historiske milepæler finner vi. Etterhånden som Baashus jobber seg innpå bilen, øker beundringen – også for linjeføringen. Men det er ikke den som er hovedsaken: et av Stolas slagord er «Ingen styling» – de har til og med laget klistremerker med dette ordspråket og tegning av en brukket blyant. Hovedsaken er at her var poenget i enda større grad å demonstrere konsernets muligheter. Nå var det ikke de solide håndverkstradisjonene som først og fremst skulle frem heller, men mulighetene for den mest moderne teknologien og de mest avanserte materialene. 355 uoppdragne hester Helt fra starten av var det klart at Fiat lot dem bruke Abarth-navnet, sponsorer stod i kø for å hjelpe til (en nydelig 3-sjikts orangeaktig lakk fra Glasurit har ikke bare vist seg å by på fenomenale optiske virkninger, men 3 kvarters haglskur, da ekteparet var på vei hjem fra Ingolstadt med den, viste også tydelig at lakken har overlegne mekaniske egenskaper), og underleverandører spyttet i. For denne er ganske annerledes ambisiøs enn Dedica, og selv i et familieselskap som Stola skal pengene skaffes til et slikt prosjekt. Det er ikke nok at junior synes at det er en gøyal ide. Det vi har her er en tett to-seter med tak over, på 230 cm akselavstand. Alle fire hjul sitter på fjærben som også er designet og bygget av Stola, sammen med alle chassiskomponentene. Forhjulene driver, eller man kan kanskje si at de driver og spinner, i øyeblikket er det 355 ikke særlig veloppdragne hester som kjemper seg ut fra den 2 liters turbo-matede Lancia Integrale-motoren. Selv med 265/35-18 dekk er det et problem – også fordi hele kjøretøyet bare veier i underkant av 900 kg. Da blir det litt begrenset kraftoverføringskapasitet gjennom to hjul som attpåtil skal styre. På den annen side: dette passer glimrende til Abarth-navnet. Den gang Abarth var egen fabrikk, med en flyplass rett utenfor fabrikkporten, var prøvekjøring av snøftende, temperamentsfull beist, som man med en gang visste kunne temmes til stolte fullblods, en av livets hyggeligere rutiner. Forskjellen var bare at her befant vi oss midt i tjukkeste Torino-trafikken – 40 varmegrader ute, et air-condition anlegg som hadde paja og vinduer som var forseglet. Svette håndflater? Rå representasjonsbil Riktignok har interiøret en del Fiat-biter, men for det første ser det så rått ut, for det andre er det hele så funksjonelt, at her befinner man seg i et skreddersydd førermiljø som den mest velrenommerte bilprodusenten kunne vært stolt av. Bilen er fullstendig uferdig, etter Torinoutstillingen i april har tiden gått med til å justere motor, finstille opphengningen, finne de riktige bremseskiver og bremsebelegg, i det hele tatt få den så ferdig at den kan brukes som firmaets representasjonsbil. «Vi kommer til å bruke den til å hente kunder fra flyplassen med», forteller Maria Paola - som selv bruker den to år gamle, bare 262 hesters, Dedica hjemme. «Glimrende å svippe ned til supermarkedet med», sier hun. Lovende aperitiff Men hva vi kan er å slå fast at her er det muligheter for noe virkelig dramatisk. Og hva vi kan ønske oss er følgende: I år var vi nede og kjørte en glimrende, helt produksjonsklar hvis noen skulle ønske det, bil som ble vist på Torino for to år siden. Pluss en forholdsvis uferdig, men ganske meget mer hårete prototype som ble vist i år. Om to år, håper vi, kan vi komme ned og kjøre en helt ferdig Monotipo, og en enda mer brølende og uoppdragen ny conceptbil bygget av de samme folkene, og motivert av den greie italienske holdningen: at bil er gøy. STOLA ABARTH MONOTIPO:
|