Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Nissan Altra EV PRØVEKJØRT: Med lettvekts litium-ionebatterier er Altra EV ett skritt nærmere målet om en virkelig praktisk elektrisk bil. |
||||||||||||||||
Først publisert i BIL 12 - 1998. En elektrisk bil er mange steder ønskelig fordi selve bilen ikke slipper ut noe forurensing. Særlig i storbyer er dette et viktig poeng. Batteriene har alltid vært en klamp om foten for elbilkonstruktører. I forhold til en gitt vekt bensin, kan et batteri lagre bare en brøkdel av energimengden. Med nye litium-ionebatterier utviklet i samarbeide med Sony, har Nissan kommet et skritt nærmere målet om en praktisk elbil. Men fremdeles er det langt igjen. For selv om litium-ionebatteriene har tre ganger så høy energitetthet som vanlige blybatterier, og er en halv gang så effektive som Nikkel-Metall-Hydridbatterier (NiMH), gir ikke de 350 kiloene med batterier i Altra EV en rekkevidde på mer enn 190 kilometer. En batterimodul veier 30 kg og har en kapasitet på 94 Ah (amperetimer). Eller sagt på en annen måte; energitettheten er 90 Watt-timer pr kilo. Det vil si at ett kilo batteri ikke gir mer energi enn til å drive en middels lyspære i halvannen time. Til sammenligning er energitettheten for bensin nesten 12kWh/kg, men ikke all denne energien kan utnyttes i en bensinmotor. De 12 batterimodulene med til sammen 96 celler sitter i en aluminiumramme plassert under kupéens gulv. Altra EV er derfor høyere enn en vanlig stasjonsvogn og ser mer ut som en liten flerbruksbil, men innvendig er takhøyden normal. Stasjonsvogn Den elektriske motoren drar jevnt opp til 13.000 o/min. At man slipper både clutch og gear er en av fordelene med en elektrisk motor. Men det jevne draget til tross, noen racer er bilen ikke. 83 hestekrefter er ikke all verden når bilen veier 1700 kg. Ute på veien holder den likevel godt følge med trafikken. Instrumentene viser hvor mye strøm som brukes og hvor lang kjørelengde man har igjen. I beste tilfelle skal fullt oppladede batterier holde i 193 kilometer, men det avhenger selvfølgelig av kjørestil, veiforholdene og bruk av klimaanlegg og annen elektrisk utrustning. Altra er for øvrig utrustet med et energisparende klimaanlegg utviklet spesielt for bilen. Servopumpen til styringen er også elektrisk og virker bare når det er behov for den. Enkel lading Nissan Altra EV:
|