img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Nissan Altra EV
PRØVEKJØRT: Med lettvekts litium-ionebatterier er Altra EV ett skritt nærmere målet om en virkelig praktisk elektrisk bil.

Først publisert i BIL 12 - 1998.

En elektrisk bil er mange steder ønskelig fordi selve bilen ikke slipper ut noe forurensing. Særlig i storbyer er dette et viktig poeng.

Batteriene har alltid vært en klamp om foten for elbilkonstruktører. I forhold til en gitt vekt bensin, kan et batteri lagre bare en brøkdel av energimengden. Med nye litium-ionebatterier utviklet i samarbeide med Sony, har Nissan kommet et skritt nærmere målet om en praktisk elbil. Men fremdeles er det langt igjen. For selv om litium-ionebatteriene har tre ganger så høy energitetthet som vanlige blybatterier, og er en halv gang så effektive som Nikkel-Metall-Hydridbatterier (NiMH), gir ikke de 350 kiloene med batterier i Altra EV en rekkevidde på mer enn 190 kilometer.

En batterimodul veier 30 kg og har en kapasitet på 94 Ah (amperetimer). Eller sagt på en annen måte; energitettheten er 90 Watt-timer pr kilo. Det vil si at ett kilo batteri ikke gir mer energi enn til å drive en middels lyspære i halvannen time. Til sammenligning er energitettheten for bensin nesten 12kWh/kg, men ikke all denne energien kan utnyttes i en bensinmotor.

De 12 batterimodulene med til sammen 96 celler sitter i en aluminiumramme plassert under kupéens gulv. Altra EV er derfor høyere enn en vanlig stasjonsvogn og ser mer ut som en liten flerbruksbil, men innvendig er takhøyden normal.

Stasjonsvogn
Altra EV er en femdørs stasjonsvogn beregnet hovedsakelig for det amerikanske markedet, og California spesielt. Hverken utvendig eller innvendig er det noe som umiddelbart avslører den som en elektrisk bil. Det er god plass til fire personer og rikelig med bagasjeplass. Men så er Altra også 4,86 meter lang. Setter du deg bak rattet og vrir om tenningsnøkkelen, skjer det derimot ting. Eller rettere sagt, det eneste som skjer er at det lyser opp en grønn lampe med påskriften «READY». Deretter er det bare å sette rattgearspaken i D for Drive og trå på gasspedalen. Lydløst smetter Altra av gårde, men vindsus og dekkstøy gjør seg bemerket nå farten passerer 40- 50 km/t. Støynivået er ikke spesielt høyere enn i andre biler, men på grunn av fraværet av motorstøy blir man mer oppmerksom på de andre støykildene.

Den elektriske motoren drar jevnt opp til 13.000 o/min. At man slipper både clutch og gear er en av fordelene med en elektrisk motor. Men det jevne draget til tross, noen racer er bilen ikke. 83 hestekrefter er ikke all verden når bilen veier 1700 kg. Ute på veien holder den likevel godt følge med trafikken.

Instrumentene viser hvor mye strøm som brukes og hvor lang kjørelengde man har igjen. I beste tilfelle skal fullt oppladede batterier holde i 193 kilometer, men det avhenger selvfølgelig av kjørestil, veiforholdene og bruk av klimaanlegg og annen elektrisk utrustning.

Altra er for øvrig utrustet med et energisparende klimaanlegg utviklet spesielt for bilen. Servopumpen til styringen er også elektrisk og virker bare når det er behov for den.

Enkel lading
Altra EV bruker det samme ladesystem som General Motors EV-1 siden dette allerede er i utstrakt bruk i California. Man parkerer ved en ladeautomat og setter inn det store «støpselet» i en åpning i toppen av grillen. Gjennomsnittlig ladetid er fem timer. Batteriene skal tåle 1200 oppladninger før kapasiteten er redusert til 80 prosent. Det gir en driftslengde på ca 220.000 kilometer før batteriene må byttes. Foreløpig er ikke Altra EV i ordinært salg i USA, men man kan lease bilen for 500$ i måneden. Bilen vil ikke bli tatt inn til Europa. Nissan ser ikke noe behov for en slik bil her. For det første er den for stor, for det andre er det ingen land som har et lovverk som gjør elbiler til et reelt alternativ til bensindrevne biler, slik delstaten California har.

Nissan Altra EV:
Motor: Trefase vekselstrøm synkronmotor, 62 kW(83 hk) v/13.000 o/min. 159 Nm.
Transmisjon: Forhjulsdrift.
Bremser: Ventilerte skiver foran, tromler bak, samt elektrisk bremsing. ABS.
Dekk: 205/65 R15.
Mål: Lengde: 486,9. Bredde: 176,5. Høyde: 169,7. Akselavstand: 279,9. Sporvidde f/b: 153,4/151,9.
Egenvekt u/fører: 1.700 kg.
Batterier: 12 stk. litium-ione batterimoduler. Samlet kapasitet 1.128 Ah. Energitetthet 90 Wh/kg.
Toppfart: Elektronisk begrenset til 120 km/t. Rekkevidde: 190 km.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer