Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Positive Renault-overraskelser Selvfølgelig ventet man gode 2004-tall fra Renault. Men på sin siste pressekonferanse før han går av, kunne Louis Schweitzer presentere tall som fikk selv et ganske bortskjemt marked til å våkne. |
||||||||||||||||
To hovedgrunner for glitrende resultat: rentabilitetsøkning og forholdet til Nissan. Nissan viste seg igjen å være en pengemaskin. Carlos Ghosn, som nå overtar Renault, har gjort det igjen, og av de 5 milliarder euro Nissan klarte å tjene i fjor, fikk Renault 2,2 takket være sin 44,4 prosent eiersits. Men samtidig Det betyr blant mye annet at Renault har klart å øke driftsmarginen fra 3,7 til 5,9 prosent. Da de selv antydet at de skulle klare 5,5 prosent en gang i høst, var det mange som regnet det som utopisk! I annet halvår lå riktignok marginen på stusselige 5,7 prosent, men samtidig økte omsetningen med nesten ni prosent til noe over 40 milliarder, først og fremst takket være Tyrkia og Øst-Europa. Oppi alle disse positive tallene er det nesten så man glemmer å nevne at Renault produserte 2,489 millioner biler i fjor. En økning på 4,2 prosent og også en ny rekord. Om det nye året sier man nøkternt at det blir vanskelig å få meget stor uttelling på nye modeller i år (Modus er ikke ny i Frankrike, men Clio vil bli det). Noe blir det nok, men høye råvarepriser vil fjerne noen av toppene. Man skal ikke regne med en driftsmargin på mye over 4 prosent, forteller de kolleger som er glad til hvis de oppnår 1%.
|