img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
BMW M Roadster
PRØVEKJØRT: Aukrust-figuren Edmund Bakken kom aldri frem til de Andalusiske sletter og alper for å kjøre sin Harley-Davidsson med sidevogn. Vi kom oss ned uten problemer for å prøve BMWs værsting, en Z3 med 321 hk – og kompressor. Og på veien møtte vi Helmut von Schnellfahrer, som velvillig stilte opp som privatsjåfør.

Først publisert i BIL 4 - 1997.

Joda, du leste riktig. BMWs ferskeste roadster har kompressor, men den vil du ikke finne i de tekniske spesifikasjonene. Let heller i bagasjerommet. For reservehjul er det ikke plass til, i motsetning til i en vanlig Z3. Derfor har BMW – i beste Reodor Felgen-stil – plassert en kompressor i bagasjerommet. Den tas ut og kobles til lighter-uttaket i kupeen, sprøyt inn en klebrig masse i det punkterte dekket, fyll på med luft og du kan kjøre til nærmeste bensinstasjon som tilfeldigvis har et 245/40ZR17-dekk på lager. Kompressoren kan også brukes til å fylle oppblåsbare båter eller sykkeldekk for den saks skyld. Det hadde nok sykkelreparatøren fra Flåklypa satt pris på.

Det er selvfølgelig tillatt å være uenig, men vi har tidligere påstått at Z3 er akkurat passe barsk. Muskelutgaven av Z3 er barskere, ingen tvil om det, men glem Z3- navnet for en stakket stund. BMWs motorsportavdeling vil nemlig ikke kalle sin skapning for Z3M, men bruker navnet M Roadster. Den er bredere over baken, 8,5 centimeter for å være nøyaktig. Den er senket en centimeter og har dessuten fått en front som griner bredleppet mot deg. Litt kromdetaljer histen og pisten, ikke minst i form av fire polerte eksosrør, sladrer ikke om at det er noe spesielt med bilen. Det lyser mot deg på langt hold.

Så enkelt som mulig
Hr Gobelz i BMWs presseavdeling lyser av entusiasme når han skal presentere bilen for en kjørehungrig forsamling. Han kan fortelle om et villdyr som bare trekker 4 kilo pr hestekraft, om en nydelig rekkesekser som utvikler 100 hestekrefter pr liter sylindervolum, 321 hk og 350 Nm, om variable ventiltider, om en høy og flat dreiemomentkurve, om akselerasjonstider fra 0 til 100 på 5,4 sekunder og den motsatte veien på 2,8. Men når de tyske motorjournalistene spør ham om hvorfor M Roadster ikke blir utstyrt med automatgear, sekstrinnskasse eller ASC+T, BMWs stabilitetsprogram, rister han nesten umerkelig på hodet.

– Zis iz not a car for the Autobahn, er hans enkle forklaring. De kunne sikkert ha funnet plass til andre gearkasser og mer elektronikk, men det er nok som det er. M Roadster er en bil som skal kjøres. På svingete veier, i kupert terreng, på veier der 90 km/t oppleves som mer enn fort nok. Der skal M Roadster være suveren med sin lave vekt, potente motor og ikke minst en sittestilling som bringer deg helt ned til asfalten. Den type veier finnes det nok av i området rundt Jerez de la Frontera, ved de Andalusiske sletters begynnelse på Spanias sydkyst.

Joda, det både ser og høres potent ut når vi henter en Monzagrønn M Roadster i depotet på Circuito Permanento de Jerez, men jeg må innrømme at jeg kjeder meg nokså ettertrykkelig på hovedveien vestover mot Arcos. I morrarushet kunne jeg ha kjørt hva som helst – eller kanskje aller helst noe helt annet. M Roadster er ikke laget for køkjøring og fjellene i horisonten inviterer oss dit opp, copilot Freimann og meg selv.

Min medbragte passasjer jobber også i BMW og det var ikke vanskelig å få ham med da jeg ba om å få med en reservesjåfør som kunne bistå under fotografering av bilen. Til tross for sitt ansettelsesforhold hadde han nemlig ennå ikke kjørt bilen. Men Z1 har han kjørt. Når BMW-ansatte ikke fikk lov til å ha Z1 som «jahreswagen », gikk han hen og kjøpte en privat hos forhandler. En gul doning som han solgte med tungt hjerte, men med fornuften i behold. Nå er det ekstra tungt siden det i ettertid ble klart at det bare rullet to eksemplarer av Z1 med original gulfarge ut fra fabrikken i München. Bilen ble for øvrig bygget om av den nye eieren, en finere frue som ikke trengte bilen til å transportere annet enn seg selv og en Irish Sheepdog. Setet passet imidlertid dårlig for hunden og den fikk derfor et eget sete.

Ved Arcos er det på tide å finne den smale sti for å lære bilen å kjenne. Og det bærer av sted på smale, svingete og kuperte veier. På de mest overraskende steder opplever man å treffe folk og dyr nærmest midt ute i ingenmannsland. Tre opplevelser biter seg fast i løpet av prøvekjøringen.

Et gledelig bekjentskap
Den første svingen etter hovedveien, der nylagt og oljesvettende asfalt og en litt for tung høyrefot sender meg ut i en saftig sladd. Både den elektroniske traksjonskontrollen og jeg reagerer på samme måte ved å gå av gassen. Dunk. Som om vi var på skinner forteller bilen meg at, takk, nå er vi på rett spor igjen. Neste opplevelse er en hund som er ute på egenhånd og i ferd med å krysse veien. Veien er ikke smalere enn at jeg har to alternativer; ut på jordet eller bråbrems. Det blir det siste. Bremsene er perfekte å dosere og svært effektive. Uttrykket «å henge i stroppen» får en ny, dypere mening og hunden fortsetter ufortrødent sin morgentur.

Den siste er de tilsynelatende ustoppelige hårnålssvingene der styring, motor og gearkasse settes på kontinuerlig prøve. Jeg fascineres av lyden fra motoren som går fra en dyp bass, endres til et metallisk snerr ved 3.000 o/min og som ender i et vræl når nåla passerer 6.500 og det er på tide å legge inn et nytt gear. Bremsene som suger all fart fra bilen på en måte jeg har til gode å kjenne i noen annen bil. Jo takk, jeg har hatt det verre.

Men intet tre og heller ikke fjellene i Andalucia, vokser inn i himmelen. Vi koster nedover dalen igjen på halsbrekkende veier og treffer nok en gang slettene og lar oss transportere tilbake til banen.

Rask, raskere...
Circuito Permanento de Jerez hadde Formel 1-status helt frem til 1994. 16. oktober i fjor vant Michael Schumacher det foreløpig siste løpet på den 4.428 meter lange banen og satte banerekord med en Benneton-Ford. Snitthastigheten var 187,45 km/t. Banen brukes fremdeles, men det vil neppe arrangeres F1-løp med det første. Årsaken finnes ikke på banen, men rundt. Det er bare en liten flyplass i nærheten, det er tynt med parkeringsplasser i området. Med bare en enkel, smal vei frem til banen er det vanskelig å transportere folk og materiell inn dit i løpet av noen hektiske dager. De fleste teamene bruker fortsatt Jerez-banen til testing.

Teste skal vi også og gjør det til gangs. Det går fort og jeg lar meg imponere av stabilitet, styring og bremser på den underholdende banen. Ny personlig rekord blir det også, 200 km/t passeres før jeg må brekke meg inn i hårnålen etter den lengste raka. Men at jeg fortsatt har en del igjen, var jeg ikke i tvil om. Helmut von Schnellfahrer viste meg hvor jeg tapte tid på banen. Nå heter han egentlig ikke Schnellfahrer, det er den selvsamme hr Goblitz som tar meg med på et par raske runder. Virkelig raske. Spesielt i svingene. Underveis forsøker jeg å ta et par bilder, men må gi opp etterhvert. Kvalmen kommer sigende når jeg er ute av stand til å følge med på hva som skjer.Men for en kjøretur!

Begivenheten er så alt for fort over og etter noen hektiske timer er det på tide å ta farvel og foreta en oppsummering. Med hånden på hjertet kan jeg si at jeg aldri har kjørt en så morsom bil og at alle dens egenskaper, med unntak av plass og komfort, ligger et godt stykke utenpå alt jeg noensinne har vært borte i. Men det skal også sies at sammenligningsgrunnlaget på superbiler er nokså spinkelt.

Selv om jeg reiser fra begivenheten med et skjevt smil om munnen, konstaterer jeg at det fortsatt er ting som kan bli bedre. For det første stjeler bakspeilet alt for mye plass slik at det er vanskelig å beregne inngangen til krappe høyresvinger. For det andre bør det være mulig å redusere trekken inn i kupeen. I hastigheter over 120 er det ubehagelig å kjøre med toppen nede og selv ved 90 km/t trekker det ganske godt. Sist, men ikke minst, motoren er utrolig hvass, men likevel så sivilisert at sjåføren skal ta i nokså kraftig for å føle at han behersker bilen.

Teoretisk hjemmeseier
Det er i første rekke de tyske bilfabrikkene som har sørget for å blåse nytt liv i roadster-segmentet og selv om Audis TT enda ikke er helt klar, er det tydelig at Audi, BMW, Mercedes og Porsche har lagt vekt på vidt forskjellige stilretninger og tradisjoner i utviklingsarbeidet. BMW har definitivt lagt mest vekt på britisk sportsbiltradisjon. Ære være dem for det. Men i tidligere tester, både her hjemme og ute i Europa, har Z3 blitt beskyldt for å mangle det lille ekstra hva dynamikk og kjøreegenskaper angår. Det burde være historie nå.

Etter forrige måneds sammenligningstest av Mercedes SLK og Porsche Boxster var vi ikke i tvil om hvem som gikk av med seieren. På papiret vil likevel M Roadster utklasse Boxster, men i praksis er det for tidlig å komme med noen bombastiske konklusjoner. Å få sammenlignet de to på norske veier vil også by på noen problemer, ikke minst det faktum at det ikke kommer mer enn to M Roadster til Norge i løpet av året. Jeg hadde gjerne sett at en av bestillingene sto i mitt navn. Det er lov å drømme.

BMW M ROADSTER:
Motor: 6-sylindret rekkemotor med to overliggende kamaksler og fire ventiler pr sylinder. 3201 ccm. 236 kW (321 hk) v/7400 o/min. 350 Nm v/3250 o/min.
Transmisjon: Bakhjulsdrift. Differensialbrems. Femtrinns manuell gearkasse.
Bremser: Ventilerte skiver foran og bak. ABS.
Dekk: Foran: 225/45ZR17. Bak: 245/40ZR17.
Mål: Lengde: 402,5 cm. Bredde: 174,0 cm. Høyde: 126,6 cm. Akselavstand: 245,9 cm. Sporvidde f/b: 142,2/149,2 cm.
Vekter: Egenvekt m/fører: 1350 kg. Tillatt totalvekt: 1600 kg.
Volum: Bagasjerom: 165 liter (VDA). Tank: 51 liter.
Aks. 0 - 100: 5,4 sek
0 – 400 meter: 13,4 sek
0 – 1000 meter: 24,4 sek
Toppfart: 250 km/t
Forbruk by: 1,66 l/mil
Forbruk 90 km/t: 0,79 l/mil
Pris: kr 795.000,-

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer