img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Fiat Coupé 20V Turbo
PRØVEKJØRT: Fiats hittil sterkeste har alt som skal til for å få status som kultbil. Absolutt alt!

Først publisert i BIL 8 - 1997.

Ved foten av fjellet står det et rundt skilt med røde kanter og en motorsykkel. Ved siden av skiltet står fem tyskregistrerte motorsykler, alle er RR-modeller unntatt to, de har den nydelige tomgangen til Ducatis V2-motor. Tyskerne er tydeligvis frustrerte, og jeg forstår godt hvorfor. Denne veistubben på nordsiden av Gardasjøen er fantastisk.

Det er smalt og kronglete til å begynne med og skulle en møte noen er det bare å holde ut så speilet omtrent skraper i fjellveggen på høyre side. Den femsylindrede Fiatmotoren får jobbe uanstrengt opp de første stigningene. Det er lite trafikk, alt er lagt til rette for den kjøreturen Fiaten er så skreddersydd for. En vei med kjappe partier med en blanding av hårnåler og åpne S-kombinasjoner som slynger seg opp fjellsiden, og med en asfalt like slett som et stuegulv. Det kommer en motorsykkel med godt nedbrekk i mot, samtidig som jeg når igjen en Golf, sjåføren har hatt!

220 hk og 310 Nm
Jeg må forbi ved utgangen av neste sving hvis jeg skal komme forbi, hvis ikke er jeg fanget. Jeg legger inn andregearet og lar Golfen slippe litt ifra slik at jeg skal få god sikt ut av svingen. Det er klart. Gasspedalen legges helt i dørken, det er først når turtellernåla passerer 3.500-merket draget kommer, og det kommer brått og brutalt. Høyrehjulet spinner på asfalten som under trærne fortsatt er litt fuktig etter ettermiddagens lette regnbyge. Differensialbremsen sørger for å skyve momentet over til venstre forhjul og sørger for at jeg passerer Golfen med hvinende drivhjul.

Nå kommer svingene tett, og jeg får brukt gearkasse og motor fullt ut. I de krappeste hårnålene må jeg helt ned i førstegear, og kommer bare halvveis i tredjegear før jeg må inn i neste hårnål og går på Brembo bremsene med full tyngde og kjenner forstillingen kjemper mot de voldsomme bremsekreftene.

Dette er Fiats raskeste serieproduserte bil, og det er ikke bare motoren med sine 220 hk som sørger for det. Hjuloppheng, styring og bremser er modifisert for å takle de 220 hestene og dreiemomentet på over 300 Nm. Det er ikke til å komme utenom at det merkes i rattet når gasspedalen legges flatt mot gulvet, spesielt hvis veien er litt sporete skal du holde godt i rattet, men du verden for et veigrep.

Sylskarp styring
I S-kombinasjonene føles det som om jeg kjører på skinner. Den faste fjæringen og dempingen – den er forresten ikke så ekstremt fast som jeg hadde ventet, bilen er sportslig, men likevel rimelig komfortabel – sørger i seg selv for at det krenger lite, men får også hjelp av kraftige krengningstabilisatorer. Samtidig som Coupé fikk den nye motoren, fikk den også kraftigere bremser – skivene foran har 30,5 cm diameter – og nye lettmetallfelger med 205/50-16 dekk. Også styringen er ny – hentet Alfa GTV – og med bare 2,2 omdreininger fra side til side er det ikke rom for noen som helst dødgang. Det er sjelden jeg kjører biler som gir så god kontakt med veien, nesten for god, i hvert fall på hullete og dårlig vei.

Men på veien opp fra Gargnano fungerer den perfekt og Fiaten kan loses med millimeterpresisjon gjennom S-kombinasjoner og hårnålsvinger. Den potente motorlyden fra rekkefemmeren endrer plutselig karakter, og jeg blir samtidig oppmerksom på fem lyskastere i speilet og jeg får svar på hvorfor veien er stengt for motorsykler. De to Ducatiene kommer fort og rått og med et nedbrekk som ikke gir rom for noen form for sikkerhetsmarginer og jeg forstår at de kan skremme livskiten av alle som møter dem. Jeg liker å ha litt å gå på og koser meg i mitt moderat friske tempo og nyter lyden og draget i femmeren.

Femmer med karakter
Helt siden jeg første gang kjørte en Audi 100 E5 har jeg hatt en forkjærlighet for rekkefemmere. I karakter ligger de nærmere en sekser enn en firer, men er likevel råere og grøvre i målet. Av de femmerne jeg har kjørt til nå er Fiats den beste. Med det plutselige effekttilskuddet fra turboen passer den ikke i en familiebil, men i en sportskupé er den perfekt. Den har rå trekkraft på lave turtall, og en fantastisk akselerasjon når turtelleren vipper forbi 3.500-merket. Kombinert med Fiats presise og lettsjaltede femtrinnskasse er dette den perfekte drivlinjen for den som er på jakt etter kjøreopplevelsen.

Ergonomisk kan Fiat Coupé bli bedre. De lakkerte panelene på dører og dashbord gir bilen karakter, men sammen med glasset på instrumentene blir det også vel mye reflekser, og forholdet instrumenter/ratt er ikke optimalt. Når jeg har rattet riktig i forhold til sittestillingen, ser jeg ikke toppen av instrumentene. Skinnsetene er jeg ikke spesielt glad i, de er litt for glatte, og seteformen bidrar heller ikke i riktig retning. Seteryggen er for bred til at jeg får den sidestøtten jeg trenger for å sitte støtt.

Detaljrikt design
Vel oppe står en gruppe motorsyklister og diskuterer «turen» opp fra Gargnano og etter å ha vurdert alternativene videre, kommer de tydeligvis til samme konklusjon som jeg har gjort de siste gangene jeg har kjørt her – det er bare en vei som er verdt å kjøre når en skal tilbake til Gardasjøen – den veien vi kom.

Jeg parkerer og nyter utsikten mot Posletta mens jeg hører Fiaten falle til ro. Det er kjølig og tåkeskyer omgir fjelltoppene bak meg. Det lukter varme bremser og det knitrer i eksosanlegget etterhvert som den kjølige og svalende kveldsluften kommer krypende.

Er det noen bil en kan hvile øynene på lenge, er det Fiat Coupé. Chris Bangles design er full av detaljer og går du en runde oppdager du stadig nye linjer. Mørkegrønt er ikke Coupéens beste farge, men her oppe i høyden med mørke tåkeskyer i bakgrunnen speiler den lyse kveldshimmelen over Po-sletta seg nydelig i den dypgrønne lakken.

Fiat Coupé kan enda bli bedre, men det er nettopp det at den ikke er fullkommen som gjør den så fascinerende. Så lenge kjøreopplevelsen er fullkommen, kan jeg leve med de få unotene som bor i denne bilen. En Fiat Coupé 20V Turbo må du mestre, og når du etter kjøreturen lener deg tilbake og kjenner at den satt – da er sommerkvelden fullkommen. Og i morgen skal jeg kjøre 250 – i en Fiat!

FIAT COUPÉ 20V TURBO:
Motor:
4-sylindret rekkemotor med to overliggende kamaksler og fire ventiler pr sylinder. Turbo og ladeluftkjøler. 1.998 ccm. 162 kW (220 hk) v/5.750 o/min. 310 Nm v/2.500 o/min. Kompresjon: 8.5:1.
Transmisjon: Forhjulsdrift. Femtrinns manuell gearkasse. Hastighet /1.000 o/min i 5.gear: 39,6 km/t. Viscodrive differensialbrems.
Bremser: Ventilerte skiver foran og skiver bak. ABS.
Dekk: Pirelli P Zero Asimmetrico 205/50YR16. Hjuloppheng: Foran fjærben, triangelarmer og krengningsstabilisator. Bak: Skråstilte støtdempere, skrufjærer, langsgående bærearmer og krengningsstabilisator.
Styring: Tannstang, servo. Snudiameter: 11,9 m.
Mål: Lengde: 425,0 cm. Bredde: 176,8 cm. Høyde: 134,0 cm. Akselavstand: 254,0 cm. Sporvidde f/b: 149,6/146,8 cm.
Vekter: Egenvekt: 1.310 kg. Vektfordeling for-/bakaksel: 67,2/32,8%.
Volum: Bagasjerom: 295 liter (VDA). Tank: 63 liter.
Akselerasjon: 0 - 100 km/t: 6,5 sek.
Toppfart: 250 km/t.
Forbruk (ECE):
By:
1,17 l/mil.
90 km/t: 0,6,7 l/mil.
120 km/t: 0,85 l/mil.
Pris: På forespørsel.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer