img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Ferrari F355 F1 Berlinetta
PRØVEKJØRT: Gasspedalen ligger i bånn idet jeg drar lett i spaken på venstre side foran rattet. Motoren svarer med å gi en liten porsjon mellomgass før tredjegearet er på plass og turteller-nåla fyker opp til rødmerket ved 8.500 o/min.

Først publisert i BIL 10 - 1997.

Motoren går silkemykt og selv om det i den tette trafikken på vei ut av Maranello ikke er behov for fart, avslører 3,5-literen likevel at den har muskler. Bortsett fra rødfargen skiller ikke denne F355en seg nevneverdig fra modellen jeg kjørte for tre år siden, med ett unntak. Den har ingen gearspak!

Automat i en sports-Ferrari? I en 550 Maranello eller 456 GT, ja, men i en F355, nei! Men, jeg ble raskt beroliget, allerede under presentasjonen i Galleria Ferrari – Ferraris museum midt i Maranello – fikk jeg klar beskjed om at det ikke handler om noen automatkasse. Gearkassen er faktisk nøyaktig den samme sekstrinnskassen som sitter i standardutgaven av F355. Det samme gjelder for clutchen.

Tom midtkonsoll
Men jeg må innrømme at det virker litt tomt på midtkonsollen. I stedet for en gearspak, er det bare en aluminiumsplate med en liten hendel og to brytere, den ene merket «Auto» og den andre med tegning av en sladdende bil og for bruk på glatt føre. Den lille aluminiumspaken betjener reversen. Sjaltingen av de seks forovergearene skjer med de to hendlene foran rattet. Den på venstre side brukes for å sjalte til lavere gear, den til høyre når du vil sjalte opp.

I pedalhuset er det også god plass. Clutchpedalen er kastet ut, og en stor bremsepedal dominerer, selvsagt i aluminium og med perforeringer – man vil jo ikke ha mer vekt enn nødvendig!

Sjaltingen styres elektronisk, men utføres av en hydraulisk sjalter som gjør jobben i tre operasjoner. Først går den fra det gearet du skal sjalte fra, deretter velger den nytt gear, for så å legge inn det nye gearet. Samtidig som gearsjalteren jobber, betjenes også clutchen.

Med 380 hk foran bakhjulene, kan et sjaltesystem som dette gi noen voldsomme riv og røsk. Den elektroniske biten i systemet er derfor avgjørende for om det hele skal fungere tilfredsstillende og gi en akseptabel levetid.

Motorens Bosch Motronic 5.2 styringsprogram er derfor nært knyttet til sjaltesystemet – som kommer fra Marelli – og de to samarbeider på flere områder. Blant annet styrer elektronikken sjaltesystemet slik at du ikke kan få lagt inn et høyere gear enn motoren har turtall til å dra, på samme måte som den også sørger for at du ikke kan sjalte ned til et lavere gear før hastigheten er lav nok. I systemet ligger det også momentreduksjon under sjalting, og når du sjalter ned med gasspådrag – du kan nemlig sjalte både opp og ned med gasspedalen i bånn – sørger den for å gi en liten porsjon mellomgass og sikre at hastighet og turtall stemmer overens før et lavere gear legges inn. En overvåkning av clutchens temperatur ligger også innbakt i systemet, og varsler ved for høy temperatur.

Skifter lynkjapt
I den tette trafikken på vei ut av Maranello, lar jeg gearkassen jobbe automatisk. Gearskiftene er litt hardere enn en i en vanlig automatkasse med hydraulisk momentomvandler, men etterhvert som jeg finner ut hvordan jeg skal koordinere gasspedalbruken, går gearskiftene smidig og behagelig.

Ute på landeveien skifter jeg over til manuelt gearskift, eller semi-automatisk er vel en riktigere beskrivelse. Jeg må innrømme at jeg hadde glemt hvordan F355ens V-åtter synger, og jeg tråkler meg opp åssiden på en vei som har alle kombinasjoner av hårnålsvinger og åpne S-kombinasjoner og nyter lyden fra V-åtteren mens den fra tid til annen leker seg opp til 8.500 omdreininger.

Skyvet er utrolig. Det føles om å bli løftet frem, og gearskiftene kommer mykt og lynkjapt. Javel da, noe av gearskiftene kjennes. Og når motoren sjalter fra andre til tredje og treffer midt på maks dreiemoment og det er full åpning i gasspjeldet, er det skikkelig skyv i V-åtteren. Elektronikken reduserer tydeligvis ikke momentet tilstrekkelig. Men 90% av gearskiftene går silkemykt.

Gir mellomgass
Mest imponerende er skiftene nedover. Full gass i fjerde kan gi et skikkelig skyv, men drar en i venstre hendel og får tredje, er skyvet akkompagnert av en lydkullisse som bare kan oppleves i en F355. Rått, og med en snert som får det til å sitre i ryggmargen. Og den lille porsjonen mellomgass passer så perfekt inn i lydbildet.

Ferrari har selvfølgelig en veloverveid grunn for å installere F1-gearkassen i en F355. Og grunnen er enkel. Sammenlignet med en av Ferraris erfarne testpiloter, sjalter F1-kassen ca 0,15 sekunder raskere! Ikke særlig imponerende. Ikke før vi legger til at det betyr at motoren har ca 400 o/min høyere turtall når neste gear er lagt inn.

Sammenlignet med en vanlig sjåførs sjalteferdigheter, gir F1-kassen ca 1000 o/min høyere turtall ved fullført gearskift. Slikt blir det noen kilometer i timen ut av. Og 0 til 100 km/t på 4,7 sekunder er plutselig oppnåelig for hvem som helst.

Jeg kusket rundt i landlige omgivelser og prøvde gearkassen under forskjellige forhold en times tid. Blant annet fant jeg ut at grensen for glatt vei er mye lavere for en F355 enn for en Fiat Punto og at det som i en Mercedes ville vært «Winter»-sjalteprogram, i denne bilen med fordel kan brukes straks asfalten begynner å bli våt. Og at «Winter»-programmet virkelig har noe for seg.

Non parlo inglese
Deretter gikk turen til Fiorano-banen, som siden sist jeg kjørte her, er rettet ut en smule. Etter sigende etter ønske fra herr Schumacher. Jeg var langt unna Michaels banerekord på 59,007 sekunder, men du verden for en bane og for en bil. Dari Benuzzi jobber i Ferraris utviklingsavdeling og har levd med F355 F1 i to år og burde kjenne bilen bedre enn de fleste. Han gir meg en bonusrunde for å vise hvordan F1-kassen kan utnyttes maksimalt.

En imponerende oppvisning selv om farten ikke er høy. Gearskiftene kommer tett som hagl. Og når en i innbremsingen etter langsiden går fra sjette- til andregear med dertil hørende mellomgass, gir det assosiasjoner til Formel 1. Jeg er interessert i om Benuzzi kan gi noen tips med tanke på koordinering av gass og gearskift, og nevner at noen av gearskiftene har en tendens til å bli litt vel harde. Hvorpå herr Benuzzi ser smilende på meg og sier «Scusi, non ti capisco. Non parlo inglese». Ettersom han allerede tidligere på dagen hadde avslørt at han heller ikke mestret skandinavisk eller tysk, var for så vidt samtalen over. Mine ferdigheter i italiensk er nok bedre enn Benuzzis ditto i norsk, men langt fra gode nok til å føre en givende utveksling av erfaringer.

Jeg brukte derfor den påfølgende halvtimen til å utforske hvordan en best kan utnytte forholdet gearkasse/gasspedalbruk. Og det Benuzzi ikke sa – men helt sikkert ville sagt hvis han hadde forstått hva jeg spurte om – var at det er fullt ut mulig å dosere gasspådraget og på den måten optimalisere gearskiftene. Ikke når det gjelder hurtighet, men når det gjelder komfort.

Jeg liker Ferraris F1-gearkasse slik det er. Vil du kjøre kvikt og oppnå 100%-gearskift, får du være litt på alerten. Kjører du tilbakelent, gjør denne gearkassen jobben akkurat like godt som en vanlig automatkasse.

Bare lyden av mellomgassen når F1-kassen sjalter fra fjerde til tredje, er verd de ca 60.000 kronene ekstra F1-kassen koster. 60.000 er penger det også, men når prislappen likevel lyder på ca 2.300.000 kroner, er det bare vekslepenger vi snakker om. Jeg bør kanskje nevne at F355 F1 også leveres som SP (Spider) og GTS (Targa).

FERRARI F355 F1 Berlinetta:
Motor: 8-sylindret V-motor med to overliggende kamaksler pr sylinderrekke, variable ventiltider og fem ventiler pr sylinder. Kompresjon: 11:1. 3.496 ccm. 280 kW (380 hk) v/8.250 o/min. 363 Nm v/6.000 o/min.
Transmisjon: Bakhjulsdrift. Sekstrinns gearkasse m/automatisk clutch og sjalting.
Bremser: Ventilerte skiver foran og bak. ABS.
Dekk: Foran: 225/40ZR18. Bak: 265/40ZR18.
Mål: Lengde: 425,0 cm. Bredde: 190,0 cm. Høyde: 117,0 cm. Akselavstand: 245,0 cm. Sporvidde f/b: 151,4/161,5 cm.
Vekter: Egenvekt: 1.350 kg.
Volum: Bagasjerom: 220 liter (VDA). Tank: 82 liter.
Aks. 0 - 100: 4,7 sek
Toppfart: 295 km/t
Forbruk by (ECE): 2,44 l/mil
Forbruk 90 km/t: 1,08 l/mil
Forbruk 90 km/t: 1,14 l/mil
Pris: ca kr 2.300.000,-

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer