img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
911 Carrera
PRØVEKJØRT: Etter 34 år burde 911 forlengst vært avskrevet, men faktum er at den aldri har solgt så bra som i de siste årene. Og bli ikke forundret om suksessen fortsetter, 996 er bra, uforskammet bra.

Først publisert i BIL 11 - 1997.

Tenningsnøkkelen er der den alltid har vært – til venstre for rattet – så langt er det ingen store overraskelser. Setene er også de samme. Passe trange, og med tilsynelatende svak sidestøtte, men likevel noe av det beste jeg kan sitte i når det går fort i svingene. Hodestøtten er fortsatt integrert i seteryggen. Derfra er alt nytt, men likevel ikke helt ukjent. Dashbordet er nemlig i store trekk hentet fra Boxster, og ergonomisk vesentlig bedre enn i tidligere 911er.

Instrumenteringen er riktignok møblert om litt i forhold til i Boxster og er på mange måter bare en videreføring fra gamle 911. Som i 993 – forrige generasjon 911 Carrera – og Boxster, er det en stor turteller som dominerer instrumentbordet. Speedometeret er flyttet ut til venstre, men i underkant av turtelleren finner du et digitalt speedometer. Med til sammen 6 analoge og 5 digitale informasjonskilder virker det hele lite oversiktlig. Du vil trenge litt tid før du har plassert alle informasjonskildene, og greier å finne dem med en gang.

911 har aldri vært noen stor bil, og mange blir overrasket når de kommer inntil den. Forgjengeren til 996 – 996 er Porsches interne typebetegnelse for den nye 911 Carrera – hadde bare 227,5 cm akselavstand, det er 20 cm mindre enn for eksempel Golf og Corolla. Nå er akselavstanden økt til 235 cm, lengden er økt med 18,5 cm til 443 cm og bredden er økt med 3 cm til 176,5. Men økte mål til tross, noen familiebil er ikke 911 blitt.

Kupéen er og føles rommeligere, mye takket være bedre takhøyde, men det er også blitt bedre plass til å strekke ut bena. Selv med soltak er takhøyden nå rikelig. Porsche har nemlig utviklet et helt nytt soltak. Det er i stål, men er syltynt, har 30% større åpning og kan vippes opp i bakkant.

Baksetet er derimot ikke et sted hvor voksne vil trives lenge. To voksne kan til nød skvises inn, men dette er mer som barneseter å regne. En 911 er ingen fireseter. Heller ikke bagasjeavdelingen er spesielt volumiøs, men har blitt litt rommeligere og ryddigere. Skal du på tur og ha med litt mer enn tannbørsten og kredittkortet, bør du likevel belage deg på å måtte vippe frem bakseteryggen og utnytte den plassen som bagasjerom.

300 hk fra 3,4 liter
Når den står der uten noe referanse til forgjengerne, skriker det 911 på lang avstand. Det er først når du får en gammel 911 ved siden av du virkelig ser at dette er noe helt nytt, og det er lett å bli imponert over jobben designavdelingen med Harm Lagaay i spissen har gjort. I få biler er fortid og nåtid knyttet så elegant sammen som i 911. Og selv om jeg har forsøkt, har jeg ikke greid å yte den rettferdighet – den er lekrere i virkeligheten enn på mine bilder.

Motoren er kjernen i 911, som den alltid har vært. Selv om Porsche liker å si at dette er en helt ny motor, er det i virkeligheten en større utgave av den væskekjølte 2,5-literen som sitter i Boxster. Mange felles komponenter vil vi ikke finne. Økt slaglengde og boring har sørget for det, men konstruksjonen med to overliggende kamaksler pr sylinderrekke, fire ventiler pr sylinder, variable kamtider, direktetenning med en coil plassert på hver tennplugg og hydrauliske ventilløftere, er den samme. Blokka er bare lettere modifisert for å takle det økte sylindervolumet.

For å tyne ut mest mulig dreiemoment ved lave turtall og samtidig oppnå en toppeffekt på 300 hk, brukes et innsugingssystem med variabelt volum. 3,4-literen gir ca 28 hk og 20 Nm mer enn den gamle luftkjølte 3,6-literen. Samtidig er den mer kompakt og lettere. Motor og gearkasse veier 320 kg fordelt med 255 kg på motor og 65 kg på gearkasse. Sekstrinns kasse er standard, men du kan også få femtrinns Tiptronic-kasse med sjalting på rattet.

Den gode gamle lyden
Porsche har ikke bare gjort 911 større, den er også blitt mer komfortabel. Først og fremst gjennom bedre støydemping, men selvsagt like mye på grunn av at den nye væskekjølte motoren går mer stille enn den gamle luftkjølte boxeren. Men idet jeg vrir om tenningsnøkkelen og 3,4-literen der bak fyrer, er det ingen tvil – dette er en ektefødt Porsche – den gode gamle lyden fra boxersekseren er ikke til å ta feil av. Riktignok litt dempet, og med mindre mekanisk støy, men grunntonen er der. Umiskjennelig og kraftfull.

Det går kvikt unna på de smale veien mot fjellene vest for Grasse. Jeg søker fjellene hvor trafikken er mer beskjeden enn langs Rivieraen. Det er smalt og svingete, og veien er til dels i dårlig forfatning. Jeg synes det går fort, men tar feil. Et raskt gløtt bort på speedometeret avslører at jeg ligger og pendler mellom 70 og 90 km/t i svingene. Jeg kunne bannet på at det var nærmere 120. I likhet med forgjengeren, gir 996 fartsfølelse i massevis og er underholdende også i normale hastigheter.

Passe rampete
Styringen er presis, men av og til når humpene blir som verst kjenner jeg igjen karosseribevegelsene fra tidligere 911er. Over de store ujevnhetene blir den litt lett foran og fra tid til annen kjenner jeg det i rattet. Men 996 er snillere enn forgjengeren. Understyringen er redusert, og når den slipper bak, skjer det roligere. Du utnytter fortsatt en 911 best om du i svingene følger oppskriften – rolig inn og raskt ut.

3,4-literen har et fantastisk skyv helt fra 2000 o/min. Selv om effektøkningen kommer jevnt, er det først ved 4.500 på turtelleren det virkelig begynner å skje noe. Det betyr at tredjegearet er perfekt for de hastighetene jeg operer i. Holder jeg jernet fra 4.500 til rødmerkingen ved 7.000, har jeg ikke bare skikkelig trøkk i ryggen, men får også akkurat den styrehjelpen som trengs ut av svingene.

På tørr asfalt er ikke feste noe problem. Porsche har utrustet testbilene med 18-tommers hjul, 17-tommere er standard, og med 265/35ZR18 bakdekk, sitter bilen godt nok til å utnytte det som bor i motoren. Jeg oppdager likevel at det kan være en fordel å dosere gasspådraget med litt forsiktighet ut av hårnålsvingene. Selv om hekken kommer vesentlig roligere enn i den gamle bilen, slipper også 996 når du slipper løs 350 Nm. Akkurat passe rampete, spør du meg.

Boxster har fått en forholdsvis enkel forstilling med skråstilte bærearmer i triangel i kombinasjon med fjærben, en løsning som fungerer utmerket også i 911. Bak er det kjente 911-løsninger som fortsatt er i bruk. Det betyr fem støttearmer i kombinasjon med fjærben. Både foran og bak er armer og bærerammene som holder hjuloppheng og motor produsert i aluminium.

Kjent teknikk
Bakhjulsopphenget har bare mindre endringer i forhold til 993. Blant annet er gummifôringene som styrer hjulene i lengderetningen mykere for at slagene fra skarpe ujevnheter ikke skal slå så hardt som i 993. Selv om du fortsatt merker de små og skarpe ujevnhetene, er fjæringskomforten blitt bedre, til tross for at Porsche hadde utstyrt alle testbilene med manuelt gearskift med sportsfjæring. I hastigheter for norske forhold flyter du ikke over ujevnhetene. Porschen er levende og følger veien, en bil du må styre, men som likevel er utrolig lettkjørt, effektressursene tatt i betraktning.

Også på motorveien oppleves 996 som levende. Rattet beveger seg hele tiden og følger veiens ujevnheter, men trenger ikke korrigeringer fra sjåførens side. Retningsstabiliteten kan oppleves som dårlig, og de første milene i hastigheter på den andre siden av 200, kan gjøre knokene hvite på hvem som helst som ikke har kjørt 911. Men knokene får raskt tilbake den normale fargen. Selv om rattet virker litt urolig og bilen vandrer litt, enten det skyldes ujevnheter eller sidevind når du passerer busser eller vogntog, går den stødig og du kan holde lett i rattet.

Uanstrengt i 220
Etter et par mil i 220 km/t begynner jeg å lure på hvordan det er mulig å få en bil til å føles så kvikk ved 90 km/t og samtidig være så komfortabel når speedometer viser over 200. Vindstøyen er redusert i forhold til 993, motorstøyen er moderat, men du slipper aldri unna boxerens brumming, og hjulstøyen som kan være ganske påtrengende på grov asfalt i lave hastigheter, blir borte. Skal du kjøre langt og fort, er 996 et ypperlig verktøy.

Få biler arbeider så lett og uanstrengt i 220 som denne, og vil du ha mer, er det bare å legge inn femtegearet og legge gasspedalen i gulvet. Ved 240 km/t er det på tide å legge inn sjette bare for å oppleve at det fortsatt skyver skikkelig ifra. Om du vil kjøre 280, er bare avhengig av om forholdene ligger til rette og om du tør. 911 gir deg aldri grunn til å tvile på at den er klar.

Porsche har en utstyrsliste som blant annet inkluderer et helt nytt lydanlegg. Et anlegg som nå kan nytes med moderat volum og som kan kombineres med GPS navigasjonssystem og mobiltelefon i samme enhet. Mobiltelefonen er integrert i dashbordet sammen med navigasjonssystemet og stereoanlegget, og bruker stereoanleggets høyttalere, mens mikrofonen er montert ved A-stolpen. Ingen løse deler og alle de vanlig funksjonene. Prisen, 65.000 kroner, er drøy.

Flere modeller
Og med det samme vi er inne på utstyr. Autozentrum Sport AS har strippet prisene, og selv om en standard 911 Carrera ikke er direkte sparsomt utstyrt, vil de fleste gjøre et lite innhogg i ekstrautstyrslisten. Da har kronene lett for å rulle. Vil du velge farge etter eget ønske, kan du plusse på 62.840 kroner, komplett skinninteriør koster 52.710, 18 tommers hjul 26.320, klimaanlegg med automatikk 38.260, sidekollisjonsputer 20.840, sportsunderstell 62.010 og antispinnregulering koster 19.780 kroner. Som du ser, er det lett å komme opp i 1,6 millioner før du har utstyret på plass.

I likhet med 993, vil også 996 komme i flere utgaver. Allerede til våren vil 911 Cabriolet være klar og med et mer kompakt tak enn forgjengeren. Takkonstruksjonen er utviklet ut fra samme løsning som brukes i Boxster, noe som ikke bare innebærer at taket tar mindre plass. Det vil også være langt raskere å legge ned.

Senere kommer Carrera 4, og ytterligere frem i tid er det også planer om en ny 911 Targa. Men før den er klar, vil sannsynligvis 911 Turbo lanseres, og vi skal heller ikke se bort fra at det innimellom alle de nye 911-variantene allerede til våren dukker opp en ny og kraftigere Boxster. Dagens modell med 204 hk er holdt for å være litt vel slapp, og en hvassere utgave med ca 250 hk – sannsynligvis med en turboutgave av 2,5-litersmotoren – er på trappene. Hos Porsche understreker de imidlertid at Boxster ikke på noe tidspunkt skal nå opp i samme ytelse som 911 Carrera. Konkurranse mellom egne modeller har de dårlig erfaring med.

Porsche har forsøkt seg med alternative modeller tidligere, uten kjempesuksess. Men ingen utfordrer dem når det gjelder 911. Den er det bare Porsche som kan lage, og med 996 viser de at de gjør det bedre enn noen gang. Nærmere originalen enn dette er det vanskelig å komme, og likevel er 996 så moderne som det er mulig å være når du tidlig på 90-tallet starter med blanke ark. Dette er ekte saker.

PORSCHE 911 CARRERA (996):
Motor: 6-sylindret boxermotor med to overliggende kamaksler pr sylinderrekke, variable kamtider, og fire ventiler pr sylinder. Elektronisk innsprøytning og innsugningssystem med variabelt volum. Kompresjon: 11,3 :1. Sylindervolum: 3.387 ccm. Boring x slaglengde: 96,0 x 78 mm. Ytelse: 221 kW (300 hk) v/6.800 o/min. Dreiemoment: 350 Nm v/4.600 o/min.
Transmisjon: Bakhjulsdrift. Sekstrinns gearkasse (Femtrinns automatkasse: Tiptronic S.). Hastighet v/1000 o/min i 6.-gear: 40,7 km/t. Hjuloppheng: Foran: Fjærben, skråstilte bærearmer og krengningsstabilisator. Bak: Fjærben, fem støttearmer og krengningsstabilisator.
Bremser: Ventilerte skiver foran og bak. ABS.
Dekk: Foran: 205/50ZR17 [225/40ZR18]. Bak: 255/40ZR17 [265/35ZR18].
Mål: Lengde: 443,0 cm. Bredde: 176,5 cm. Høyde: 130,5 cm. Akselavstand: 235,0 cm. Sporvidde f/b: 145,5/150,0 cm.
Egenvekt: 1.320 (1365) kg.
Volum: Bagasjerom: 130 liter (VDA). Tank: 64 liter.
Aks. 0 - 100: 5,2 (6,0) sek
Toppfart: 280 (275) km/t
Forbruk by (EU-97): 1,72 (1,83) l/mil
Forbruk landevei: 0,85 (0,85) l/mil
Forbruk snitt: 1,18 (1,20) l/mil
Pris: kr 1.398.300,- (1.459.100,-)
Data i () gjelder 911 Tiptronic S. Dekkdimensjoner i [ ] leveres på bestilling.

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer