img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Chrysler CCV: Plastbilen
PRØVEKJØRT: Karosserideler i plast er ikke nytt, men i CCV bruker Chrysler plast på en helt ny måte og viser produksjonsmetoder som kan revolusjonere bilproduksjonen.

Først publisert i BIL 12 - 1997.

I Chryslers avdeling for fremtidig forskning og utvikling er de ikke bare måtelig entusiastisk når det gjelder CCV (Composite Concept Vehicle), de er nesten vanskelig å holde på bakken. Tom Moore som er direktør og ansvarlig for Chryslers fremtidsrettede forskning og utvikling mener at deres produksjonsmetoder vil revolusjonere bilproduksjonen hvis de lykkes med sine mål.

Og produktet er så nær produksjonsklart at hvis Bob Eaton og resten av ledelsen i Chrysler ga klarsignal, vil de kunne ha en bil på markedet allerede i år 2000. Men Tom Moore legger ikke skjul på at de og samarbeidspartnerne i prosjektet fortsatt har en rekke problemer å løse.

Det som er unikt med CCV i forhold til de andre bilene som har plastkarosseri, er at CCV har karosseri som utelukkende består av plast. Karosseriet er selvbærende og har ingen metallramme. Det består totalt av 10 deler. Selve hovedkarossieret – kupéen og bagasjeavdelingen – består av fire deler, begge karosserisidene består hver av to deler, et ytre og et indre panel som limes sammen. Deretter limes de to karosserisidene sammen og hovedkarosseriet er ferdig. Så monteres dører, støtfanger bak og panser med støtfanger og lykter. Prototypen har canvas-tak som går helt ned til støtfangeren og fungerer som bagasjeluke.

En stålramme som holder hjul, styring, motor og gearkasse limes og boltes så til karosseriet. Stålrammen med drivlinje er så komplett at du i prinsippet kan bolte et sete på den og kjøre av gårde. I prototypen sitter en tosylindret V-motor fra Briggs & Stratton. Den yter 25 hk og er koblet til en firetrinns manuell gearkasse.

Billig å produsere
Den store fordelen med CCV er at den er billig å produsere og den er lett. Egenvekten er beskjedne 550 kg, og du har da en bil som har bedre kupéplass enn Chrysler Neon. Det tar 6,5 timer å produsere en CCV, mens tilsvarende ferdiggjøring av en Neon tar 19 timer. Men det er ikke bare produksjonen som blirbilligere. Ettersom CCV består av vesentlig færre deler enn Neon, er også investeringene i produksjonsutstyr vesentlig mindre. Chrysler regner med at en fabrikk som skal produsere 120.000 CCV pr år, vil koste bare 1/5-del av hva en tilsvarende fabrikk for produksjon av Neon koster. Ettersom CCV produseres i plast som er gjennomfarget og ikke skal lakkeres, spares ytterligere 300 millioner dollar ved at en ikke trenger lakkeringsfasiliteter.

CCV produseres av samme plasttype som brukes i plastflasker, men den er videreutviklet. Blant annet er både stivheten og motstanden mot støt forbedret, og det jobbes videre for ytterligere å bedre plastens egenskaper, også motstanden mot UV-bestråling må forbedres. Det jobbes også intensivt for å ytterlig å forbedre motstanden mot støt. Plasten er så hard at den ikke deformerer, men sprekker, noe som gjør at Chrysler må tenke helt nytt for å oppnå tilstrekkelig kollisjonssikkerhet.

Det er flere måter å gjøre dette på, og de ser ikke bort fra muligheten til å støpe inn eller ettermontere metaller som kan absorbere støt etter at plasten er sprukket. Problematikken ved frontkollisjoner er faktisk ganske enkel å løse, for her vil stålrammen som bærer motor og hjuloppheng være en støtabsorberende enhet. Det er deformasjonen av selve kupéen som skaper problemene, og her kan det være aktuelt å legge inn aluminiumprofiler for å gi støtte ved uhell hvor plasten bryter sammen.

Fleksibel produksjon
Selve produksjonen av plastdelene er enkel og produksjonsmetoden er vanlig. Formene til kupéen – som på grunn av størrelsen er delt i tre - og fylles med flytende plast, en prosess som tar ca 6 minutter. Det spesielle er at formene må holdes sammen med et voldsomt trykk – 9.000 tonn – mens støpingen foregår. Grunnen til at formene er delt, er at de da er raskere å produsere enn en stor form og de er også forholdsvis enkle å flytte. Det siste var viktig da prosjektet startet. CCV var i utgangspunktet Chryslers forslag til en enkel og rimelig bil for Kina eller andre utviklingsland. I dag kan en slik deling av formen gjøre det mulig – ved å bytte en eller to deler av formen – raskt å bytte mellom for eksempel produksjon av sedan og stasjonsvogn.

I dag vurderer Chrysler plastbilen som aktuell også for industrialiserte land. Ikke USA, men Europa, kan være et aktuelt marked for en bil bygd på denne produksjonsmetoden. Med en egenvekt på bare 550 kg – riktignok med en primitiv motor – er CCV en bil som kan passe inn i et Europa med høye drivstoffpriser. Oppgradert og med for eksempel en en-liters dieselmotor og CVT gearkasse, vil CCV fortsatt være både rimelig og lett.

En rask prøvekjøring av CCV avslørte at karosseriet har potensiale, men som nevnt, Chrysler har fortsatt en jobb å gjøre før CCV kan tilfredsstille de strenge europeiske sikkerhetskravene.

DETTE ER CHRYSLER CCV:
Motor: Luftkjølt V2
Sylindervolum: 800 ccm
KW(hk): 18(25)
Dekk: 165R15
Egenvekt: 550 kg
Nyttelast: 363 kg
Aks. 0-96 km/t: 25,0
Toppfart: 115 km/t
Forbruk by: 0,47 l/mil


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer