img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Renault Sport Spider
PRØVEKJØRT: Bils medarbeider Jørgen Seemann Berg har vært i Frankrike og kjørt Renaults nye radikale landeveisracer; Spider. Å si at han var begeistret er vel å ta forsiktig i!

Først publisert i BIL 4 - 1996.

Det er mange år siden sist det ble introdusert en bilmodell uten frontrute. Og hvor den heller ikke, foreløpig, står på listen over ekstrautstyr. Vi må nok tilbake til de første årene i dette århundre. Men selv Renault kan ikke stå imot markedspresset fra mer komfortabelt anlagte kundegrupper — det vil komme en versjon med frontrute i begynnelsen av 1997. Har du imidlertid allerede bestemt deg for å kjøpe Renault Spider i år, må du avfinne deg med samme prosedyren som vi var underlagt.

Og den er som følger. Du lener deg godt inn i bilen og finner dørhåndtaket i armlenet inne i døren. Pass opp så du ikke får døren rett i haken. Døren går nemlig oppover, og ikke utover. Sett deg til rette i setet. Hvis du er på størrelse med Bils utsendte, skyver du det faste, men komfortable Recaro-setet helt tilbake før du finner den lille knotten under dashbordet som du skrur så langt du kan. Da flytter nemlig pedalsettet seg innover mot torpedoveggen. Da du er ferdig med det, må du medgi for deg selv at det gjerne kunne ha vært enda noen centimeters vandring.

Spartansk
Ta så på deg tre-punktsbeltet som er montert motsatt vei av det du er vant til. Ta på deg hjelmen og skyv ned visiret. Du har et dashbord foran deg med turteller i midten og med oljetrykk og motortemperatur på hver side. Det er riktignok bare turtelleren du ser sånn uten videre. Speedometeret var en liten musekino godt til høyre som det var umulig å se i sollyset.Tankmåler og kilometerteller så vi ikke noe til. Star t motoren — med konvensjonell nøkkel, merkelig nok — og trå inn clutchen. Sett bilen i første i den konvensjonelle (!) femtrinns gearkassen. Gi godt med gass — første er høyt — og slipp opp venstrebenet. Så kan du begynne å oppleve.

Er din sjåførerfaring begrenset til hermetikk-biler, blir det en uvant opplevelse. Er du vant til utendørs fremføring av motordrevne innretninger, enten de går på to eller fire, har du et forsprang. For her er det mye Lotus Super Seven og mye motorsykkel. Fraværet av frontrute blir, selvfølgelig, mer merkbart ettersom farten øker. Renaults vindavvisersystem er langt fra så effektivt som en britisk «aeroscreen» ville ha vært. Men hva gjør vel det?

— Dette smaker både av Lancia Stratos og Lotus Super Seven på en gang, sier Bils utsendte til prosjektlederen for Renault Spider, Martial Hétier. — Yess, sier Hétier, på så godt engelsk at han nesten klarer å skjule at han er fransk. — Det er nettopp det som er saken. Da vi begynte på Spider-prosjektet var nettopp disse to bilene referansene. Samt en masse motorsykkel. Det er ikke veldig galt å beskrive Renault Spider som en dash Lancia Stratos, en dash Lotus Super Seven og en stor dash motorsykkel, sier Martial Hétier og smiler fra øre til øre.

Kjente komponenter
At økonomifolkene i Renault også er fornøyde med bilen går vi ut fra som en selvfølge. Mens vi er blitt vant til å høre stadig større milliardbeløp for utviklingskostnader når nye biler blir lansert, er det direkte oppkvikkende å høre at Spider-prosjektet er gjennomført for 45 millioner Franc, eller i underkant av 60 millioner norske kroner. Det er også artig å vite at det har tatt 15 måneder å komme fra blanke ark til bygging av fire biler pr dag, når bilindustrien for øvrig arbeider som gale for å få utviklingstiden ned i 36 måneder.

Men rett skal være rett. Spider er resultatet av et samarbeide mellom Renault Sport og Renault Design og de som har arbeidet med dette prosjektet, har forsynt seg godt av delekassene til Renault — samtidig som de har kastet alt overflødig over bord, akkurat som skipbrudne i en livbåt. Men vi holder oss til gateversjonen foreløpig; den har motor fra den hvasseste Mégane coupé med dertil hørende tettsteget gearkasse. Denne enheten er plassert over og litt foran bakakselen, omtrent på samme måte som den sitter over forakselen på en Mégane. Bremsene og en hel del av komponentene i hjulopphenget kommer fra Alpine A610. Resten er aluminium og plast slik at prosjektet helt sikkert gir Renault masse erfaring med disse materialene, noe som kan bli godt å ha i fremtiden.

Glem alt som heter servo
Det som ikke finnes på denne bilen er for eksempel servostyring, servobremser og ABS. Denne sjåfør, som ikke frekventerer etablissementer hvor det pumpes jern, hadde likevel ingen problemer med lukeparkering i en trang bakgate i La Ciotat. Bremsene er overdimensjonerte siden de kommer fra Alpine A610, som veier bortimot det dobbelte av Spideren på 930 kg, og ville nærmest vært ødelagt hvis de var blitt utstyrt med servo. De trengte et par oppvarmende nedbremsninger først for å gi den rette følelsen. Deretter var de aldeles nydelige. Når det gjelder ABS uttalte vår prosjektlededende venn Martial Hétier følgende: — Tyskerne spør efter ABS. I en sånn bil!! Zey don’t understand nozzing!

Etter at man har gitt gass og sluppet clutchen begynner man å få følelsen av fart. Det skal ikke så mye til heller, forresten, for fabrikken oppgir 0-100 på 6,9 sekunder, og med vårt nyvunne kjennskap til prosjektleder Martial Hétier skal vi vedde på at dette er gjennomsnittet av 630 forsøk med ham selv bak rattet! Korrekt, med andre ord. Men det slutter ikke ved 100, 215 km/t påstår prosjektgruppen. Nå oppnådde nok ikke vi det. Det er nemlig to måter å kjøre fra Paul Ricard-banen og ned til den lille kystbyen La Ciotat på. Det er den vanlige veien, og den morsomme.

Vi kjørte den morsomme, en fjellvei med nesten ny asfalt, nesten ny oppmerking og en million svinger. På tross av den nye asfalten var det ikke vanskelig å merke at Renault slett ikke hadde lagt de store anstrengelsene i fjæringskomforten som for eksempel Rover har gjort i den nye MGF. Tvert imot var dette racerbil hvor man kjente hver ujevnhet i veien. Vi fikk full melding om hva hjulene drev med.

Presisjonsinstrument
Den var heller ikke vanskelig å provosere. Når den så fulgte sjåførens av og til uoverveide handlinger og la an på å plassere seg i en vinkel i forhold til kjøreretningen, lot den sjåføren ta seg inn igjen som om den sa — jeg tør nok mer enn deg. Og det hadde den helt sikkert rett i.

I det hele tatt er det en presisjon i alt det rent kjøretekniske i denne bilen som imponerer denne observatør voldsomt. Alle betjeningsorganene, pedaler, gearspak og særlig ratt, gir signaler om at det er nettopp dette hele bilen handler om.

Som sagt merket man farten. I den mest isnende vind vi har opplevet i umiddelbar nærhet av Middelhavet, ble det kaldt både på hender og føtter — vi hadde sogar dratt fra norsk vinterkulde uten hansker, noe vi angret mer og mer på, men det tok slett ikke luven fra underholdningen. Slett ikke. Her kunne vi holde ut det meste, bare ingen kom og tok fra oss bilen. I La Ciotat kjøpte vi to kopper kaffe, en til å drikke og en til å varme hendene på. Den siste var den viktigste.

Varmeapparat for pyser
Dette er den ene formen for varmeapparat når man kjører Renault Spider. Den andre er å parkere i veikanten og åpne motordekslet. Vi prøvde det også. Vanlig varmeapparat kommer muligens som ekstrautstyr i 1997 på den fremtidige varianten med frontrute — pysemodellen.

Det er mulig noen praktisk anlagte sjeler vil spørre etter bagasjeplass. Irrelevant, for så vidt, men den består av en uttagbar plastkasse plassert i den slanke nesen foran forhjulsopphenget. Her kan du pakke ned tannbørste, et ekstra par hansker og et skjerf — og muligens et par små gjenstander til.

Produksjon, eller kanskje vi heller skal si bygging, foregår nå i Alpines fabrikk i et tempo på fire biler pr. dag. En halv dagsproduksjon er bestilt til Norge. Pris? Trolig under 450.000.

RENAULT SPORT SPIDER:
Motor: Firesylindret rekkemotor med to overliggende kamaksler og fire ventiler pr sylinder. Elektronisk styrt tenning og innsprøyting. 1998 ccm. 108 kW (150 hk) v/6000 o/min. 185 Nm v/4500 o/min. Kompresjon: 9,8:1.
Transmisjon: Bakhjulsdrift, femtrinns gearkasse.
Bremser: Ventilerte skiver foran og bak, ABS.
Dekk: 205/50Vr16 foran, 225/50VR16 bak. Hjuloppheng: Foran: Fjærben, to tverrgående bærearmer og krengningsstabilisator. Bak: Fjærben, to tverrgående bærearmer og krengningsstabilisator. Styring: Tannstang.
Mål: Lengde: 379,5 cm. Bredde: 183,0 cm. Høyde: 125,0 cm. Akselavstand: 234,3 cm. Sporvidde f/b: 153,6/154,3 cm.
Egenvekt:
930 kg. 2060 kg.
Tankvolum: 50 liter.
Akselerasjon: 0 til 100 km/t: 6,9 sek.
Toppfart: 215 km/t.
Forbruk: V/90 km/t: 0,64 l/mil. V/bykjøring: 0,99 l/mil.

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer