Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Toyota skifter ut toppen Dersom hvilken som helst annen bilfabrikk hadde byttet ut seks visepresidenter og skiftet ut presidenten samtidig, ville det vært tolket som sterk uro. Når Toyota gjør det, er det tegn på harmoni og solid lederskap. For en standing det firmaet har i forretningslivet. |
||||||||||||||||
Tenk deg selv. Man hiver ut presidenten og erstatter han med en av visepresidentene. Samtidig forteller man at fem andre visepresidenter går rett i pensjon og blir erstattet av åtte nye. Høres ikke det ut som et radikalt sveip med ljåen? Et Få-Dem-Ut-grep. Mistillit til ledelsen. Når det gjelder Toyota har man svært lite å være misfornøyd med. Bedriften har i dag en kapitalisert verdi større enn GM, Ford, Daimlerchrysler og VW til sammen. De har en driftmargin oppunder 10 prosent og man regner med at de vil tjene 12 milliarder dollar i dette forretningsåret. Ikke mye å ha mistillit for der, nei. Så når Toyota tar et såpass oppsiktsvekkende steg, er det selvfølgelig helt andre grunner bak. Alder kan være en, dette nye skiftet bringer gjennomsnittsalderen på topplederne fra 64 til 58 år. Kina kan være en annen årsak, Toyota er relativt svake på noen av disse nye, hyper-ekspanderende markedene. Men der er svaret nå å løfte dagens sjef for Toyota Asia opp på visepresident og direktør nivå. At han også heter Akio Toyoda, kan selvfølgelig samtidig indikere at han nå skal oppdras til å bli den neste presidenten. Familien har fremdeles litt å si hos Toyota. Innkjøp og produksjon Men styreformannen, Hiroshi Okuda, sier at Watanabe har to meget viktige egenskaper som gjorde at han ble valgt til den nye jobben: Tålmodighet, og evnen til å få ting gjort. Når det gjelder det siste er hans kvaliteter overbevisende. Han har ledet spareprogrammet som de siste tre årene har sørget for nesten 10 milliarder dollar i lavere utgifter. Hos andre japanske bilprodusenter ville det vært en ulempe at Watanabe ikke har noen erfaring fra oversjøisk. Hans forgjenger, Fujio Cho, var med på å bygge opp Toyota i USA, og det var han som dro i gang Kentucky-fabrikken. Men hos Toyota er det ikke en karismatisk, høyrøstet person som dirigerer. Det er en sjef, og hans fremste oppgave er åpenbart å lytte til råd fra alle de spesialistene han har rundt seg. Og i den kretsen mangler det slett ikke utenlandsk erfaring. Det er med andre ord ingen grunn for GM å puste lettet ut. Selv om Watanabe både er tålmodig og er ukjent med utenlandsk kultur, kommer nok Toyota fortsatt til å jakte like aktivt på den globale produsent-førsteplassen som før.
|